دیدار با گنجینه‌های از یاد رفته صنایع دستی خوزستان

۱۳۹۷/۰۳/۲۲ - ۱۲:۵۷:۳۸
کد خبر: ۷۱۶۸۸۳
دیدار با گنجینه‌های از یاد رفته صنایع دستی خوزستان
به مناسبت 20 خرداد روز جهانی صنایع دستی، انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان با دعوت از تنی چند از خبرنگاران و عکاسان آنان را به دیدار دو تن از صنعتگران خاص و برجسته خوزستان یعنی حبیب نقاش و غلامحسین کرمی دعوت کرد. همچنین از موزه راه آهن در اندیمشک نیز بازدید شد.

به گزارش برنا، صنایع دستی، به مجموعه‌ای از هنرها و صنایع اطلاق می‌شود که محصول آن‌ها به طور عمده با استفاده از مواد اولیه‌ی بومی، به کمک دست و ابزار دستی ساخته می‌شود. در هر یک از فرآورده‌های این صنایع، ذوق هنری و خلاقیت فکری صنعتگرسازنده، به نحوی تجلی می‌یابد و همین عامل، وجه تمایز اصلی این گونه محصول‌ها از مصنوعات مشابه ماشینی و کارخانه‌ای است. صنایع دستی، حاصل روح ملت‌ها و دستاورد هنرهای آموخته از نسلی به نسل دیگر است.

حبیب نقاش1

در این بازدید از استاد حبیب نقاش دیدار به عمل آمد تا خبرنگاران و عکاسان شاهد بخشی از گنجینه‌های از یاد رفته صنایع دستی باشند.

حبیب نقاش متولد سال 1311 شمسی در دزفول است که با الهام از آثار پدر بزرگوارش به خلق آثار هنری با شیوه‌ای جدید می‌پردازد. حبیب نقاش، نقاشی پشت شیشه را از پدر و پدربزرگش یاد گرفته است. او سال‌هاست صحنه‌هایی از زندگی ائمه را روی شیشه ثبت می‌کند. او علاوه بر نقاشی پشت شیشه پرده‌های نقالی و مینیاتور را نیز به تصویر می‌کشد.

ضرورت نگهداری و به نمایش گذاشتن آثار نقاشی این هنرمند ضرورت بسیار دارد که در این مورد نباید کوتاهی شود.

غلامحسین کرمی

ابریشم بافی نوعی بافت پارچه است که در دزفول رایج است. در تهیه این محصول از نخ ابریشم مصنوعی (ویسکوز) استفاده می شود. به دلیل ظرافت خاصی که دارد به مصرف شله (روسری عربی) می رسد، طول این پارچه 20 متر و عرض آنها 40 سانتیمتر است. پس از بافت آن را به قطعات 4 متری در آورده وبرای روسری مورد استفاده قرارداده عده ای نیز قطعه 4 متری را به دو قسمت تقسیم کرده و از وسط آنها را کنار یکدیگر قرار داده و به صورت تور دوزی بهم می دوزند. شله ای که از این طریق به دست می آید 2 متر درازا و 80 سانتی متر پهنا دارد.

از هنرمندانی که به دیدار ایشان رفتیم غلامحسین کرمی است که متولد  1306 دزفول است که همچنان در کارگاه خانگی خود ابریشم بافی می کند و علی رغم اینکه از محدود ابریشم بافان ایران محسوب می شود که بسیار ناشناخته است.

غلامحسین کرمی2

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز