مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان:

قیمت گذاری محصولات فولاد به خوبی کارشناسی نشده است/ کاهش ۶۱ درصدی تعهدات شرکت فولاد اکسین خوزستان

۱۳۹۷/۰۶/۰۸ - ۱۹:۵۸:۵۹
کد خبر: ۷۴۷۶۰۰
قیمت گذاری محصولات فولاد به خوبی کارشناسی نشده است/ کاهش ۶۱ درصدی تعهدات شرکت فولاد اکسین خوزستان
مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان گفت: وزارت صمت طی بخشنامهای کلیه محصولات مرتبط با زنجیره ارزش فولاد را قیمتگذاری کرده که شاید برای حمایت از مصرف کنندگان نهائی کالا باشد اما باعث فاصله گرفتن تولیدکنندگان کالا از فضای رقابتی می شود.

به گزارش خبرنگار برنا از اهواز، عبدالرضا محمودپور ضمن تبریک هفته دولت و گرامیداشت شهیدان رجایی و باهنر اظهار کرد: بعد از چند سال توقف بار دیگر محصولات خود را در بورس کالای ایران عرضه می کنیم.

وی افزود: یکی از راه های نجات بنگاههای اقتصادی همین نحوه عرضه محصولات در بورس کالا و خرید مواد اولیه از آنجا است.

عضو هیات مدیره شرکت فولاد اکسین خوزستان تصریح کرد: تا قبل از این مواد اولیه را از بورس کالا خریداری می کردیم ولی محصولات را خارج از بورس عرضه و به فروش می رساندیم.

محمودپور تاکید کرد: این طرح به خاطر رقابتی بودنش حامی مصرف کنندگان و تولیدکنندگان خواهد بود.

مدیرعامل شرکت فولاداکسین خوزستان بیان کرد: وزارت صمت طی بخشنامهای کلیه محصولات مرتبط با زنجیره ارزش فولاد را قیمتگذاری کرده که شاید برای حمایت از مصرف کنندگان نهائی کالا باشد اما باعث فاصله گرفتن تولیدکنندگان کالا از فضای رقابتی می شود.

وی افزود: اگر قیمت گذاری ها کارشناسی شده و با کسب نظر از تولیدکنندگان و طی جلسات منسجم تعیین می شد، تولیدکنندگان فولادی از این دستورالعمل حمایت بیشتری می کردند ولی فضا نباید ضد تولیدکننده یا مصرف کننده باشد.

محمودپور تاکید کرد: به نظر می رسد پیش از اجرا، کارشناسی خوبی روی این دستورالعمل انجام نشده و اگر کار به همین منوال پیش برود بازرگانان دیگر علاقهای به فعالیت در بازار فولاد نخواهند داشت.

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان گفت: در حال حاضر و بر اساس قیمتگذاری وزارت صمت قیمت ورق به ازای هر کیلوگرم 2.540 تومان تعیین شده در حالیکه این مقدار، هزینه تولیدکنندگان هم نمی شود چه برسد به اینکه صنعتگر بخواهد سودی هم داشته باشد.

وی تاکید کرد: درخواست داریم که قیمت ها واقعی و بر اساس استاندارد جهانی تعیین شود که این مهم قطعاً باعث توسعه رقابت در بورس کالای ایران هم می شود.

عضو هیات مدیره شرکت فولاد اکسین خوزستان اظهار کرد: بعد از سفر معاون محترم امور اقتصادی رئیس جمهور به استان خوزستان و پیگیریهای استاندار محترم راهکارهایی جهت سرمایهگذاری در طرح فولادسازی اکسین مطرح و جلساتی نیز در تهران برگزار شد.

وی تاکید کرد:  یکی از مواردی که وزارت صمت باید برای تسهیلگری صادرات انجام بدهد، افزایش رقابتپذیری است.

محمودپور خاطر نشان کرد: احتمال دارد با تشدید تحریمها از آبان ماه سال جاری فرصت صادرات از شرکت های فولادی گرفته شود و دیگر امکان صادرات نداشته باشیم .

وی گفت: در صنعت فولادسازی کشور سالانه 10 میلیون تُن مازاد تولید وجود دارد که تقاضا داریم وزارت صمت حداقل تا قبل از آبان ماه سال جاری که قرار است تحریم های جدید اعمال می شود این فرصت صادرات را از فولادسازهای کشور نگیرد. 

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان در خصوص تأثیرات تحریم ها بر فعالیت فولاد اکسین گفت: این تحریمها از جهتی برای ما خوب شده چون واردات ورق هایی که ما تولید می کنیم ممنوع شده و مصرف کنندگان بالاجبار باید برای تأمین نیاز خود به سمت شرکت فولاد اکسین آمده و ما باید از این فرصت بنحو احسن استفاده کنیم. وی افزود: با این افزایش خریدهای داخلی، از سهم تولیدات ساختمانی در شرکت فولاد اکسین کاسته و در جهت تولید هر چه بیشتر ورقهای خاص صنعتی از جمله حوزه نفت و گاز حرکت می کنیم. بیش از 95 درصد مواد اولیه مصرفی ما تولید داخلی هستند.

عضو هیات مدیره شرکت فولاد اکسینخوزستان تصریح کرد: از سوی دیگر تحریمها هزینههای احداث واحد فولاد سازی را برای این شرکت بالا میبرد و متأسفانه برخی بوروکراسیهای اضافه به موانعی برای فعالیتهای پیشروی احداث این واحد تبدیل شده است.

وی همچنین گفت: حدود 100 هزار تُن جهت تسویه محصولات مختلف به بازار تعهد داریم. همچنین بدهی های این شرکت نیز حدود 100 میلیارد تومان است. میزان مطالبات ما هم 150 میلیارد تومان است.

محمودپور با بیان اینکه تعهدات شرکت را طی دو سال اخیر 61 درصد کاهش دادیم؛ ادامه داد: همچنین طی این مدت 40 درصد مطالبات را وصول کردیم. هیچ کدام از مطالبات شرکت خاص نهادهای دولتی نیست. 

وی بیان کرد: اگر بخش سرمایهگذاری شرکت فعال و سهامداران متعهد به راه اندازی واحد فولادسازی شوند دیگر هیچ نیازی به مطرح شدن مسئله واگذاری فولاد اکسین نیست.

وی تاکید کرد: با راه اندازی واحد فولادسازی شرکت اکسین زنجیره تولید برای ما تکمیل خواهد شد. هرچند بهترین زیرساخت ها را برای توسعه در شرکت فولاد اکسین داریم ولی اگر کارخانه فولادسازی راه اندازی نشود بهتر است هرچه سریعتر آن را به یک واحد قوی فولادساز واگذار کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز