رقابت مهندسان نوجوان کانون پرورش فکری خوزستان در دزفول

۱۳۹۷/۰۶/۱۹ - ۱۶:۰۴:۱۵
کد خبر: ۷۵۱۵۶۵
رقابت مهندسان نوجوان کانون پرورش فکری خوزستان در دزفول
اولین مسابقه سازه‌های ماکارونی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شماره یک دزفول برگزار شد.

به گزارش خبرنگار برنا از اهواز، مسئول مرکز فرهنگی هنری کانون شماره یک دزفول که مسئولیت برگزاری این مسابقه را بر عهده داشت هدف اجرای این فعالیت علمی را پرورش خلاقیت و مهارت‌های عملی نوجوانان و همچنین مشارکت اعضا در فعالیت‌های گروهی عنوان کرد و گفت: اولین دوره مسابقات طراحی و ساخت سازه‌های ماکارونی با حضور اعضای دختر و پسر کودک و نوجوان و خانواده‌ها در این مرکز فرهنگی هنری برگزار شد.

سعید گل گل افزود: برای برگزاری این مسابقه ابتدا در کانون شماره یک دزفول، کارگاه‌های تئوری و عملی ساخت سازه‌ها و پل‌های معلق و... برای اعضای نوجوان دختر و پسر هم‌زمان با اجرای فعالیت‌های تابستان در این مرکز برگزار شد.

وی اضافه کرد: در این مسابقه اعضا به‌صورت گروه‌های دو نفره و با شرکت حداکثر سه سازه ماکارونی به رقابت پرداختند و به گروه‌های اول تا چهارم لوح تندیس اهداء شد.

برگزیدگان اولین مسابقه سازه‌های ماکارونی

بر اساس این گزارش، مهدی پور محمد، حسین و سینا آقایی با ساخت سازه‌ای که وزن سازه 111 گرمی که توانست 9 کیلوگرم را در مدت‌زمان 40 ثانیه تحمل کند توانستند رتبه نخست اولین مسابقه سازه‌های ماکارونی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شماره یک دزفول را به خود اختصاص دهند.

رتبه دو این مسابقه به امیرحسین گل گل و سینا فروتن دو مهندس نوجوان کانونی رسید که توانستند سازه‌ی 128 گرمی بسازند که توانست 9 کیلوگرم را به مدت 18 ثانیه تحمل کند.

مهدیس مهتر نژاد نیز با ساخت سازه‌ای 78 گرمی و احسان نساج و امیرحسین گل گل با ساخت سازه‌ای 123 گرمی رتبه‌های سوم و چهارم اولین مسابقه سازه‌های ماکارونی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شماره یک دزفول را کسب کردند.

طراحی و اجرای سازه‌های ماکارونی یکی از شاخه‌های جذاب بین پروژه‌های علمی بوده که تلفیقی از علوم فنی و مهندسی گوناگون مانند فیزیک، ریاضی و هندسه است. در این گرایش کودکان و نوجوانان به‌جای استفاده از فولاد و بتن جهت ساخت سازه، از ماکارونی به‌عنوان جایگزینی ارزان و با رفتاری شبیه، استفاده می‌کنند. و سپس برای آزمایش طرح و قدرت ساخت، آن را بارگذاری کرده و راندمان حاصل از تقسیم وزن تحملی به وزن سازه را محاسبه می‌کنند. راندمان بیشتر نشان از توان بالاتر و برتری سازه دارد.

نظر شما