اعلام وضعیت اضطراری یا فوق العاده/لزوم تغییر رفتار معمول شهروندان و عمل به دستورهای زمان بحران

۱۳۹۸/۰۱/۱۲ - ۲۰:۱۱:۲۳
کد خبر: ۸۲۹۲۸۰
اعلام وضعیت اضطراری یا فوق العاده/لزوم تغییر رفتار معمول شهروندان و عمل به دستورهای زمان بحران
وضعیت فوق العاده هشداری به شهروندان برای تغییر رفتار معمولی و عمل به دستورهای سازمان‌های دولتی برای اجرای طرح اضطراری بشمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار برنا از آبادان، وضعیت اضطراری یا وضعیت فوق‌العاده نوعی از حاکمیت است که امکان دارد در یک کشور یا بخشی از آن(به عنوان مثال در سطح یک شهر، استان) اعلام شود.

این وضعیت به این معنی است که دولت می‌تواند برخی از عملکردهای عادی قوای اجرایی، قانون‌گذاری و قضایی را به حالت تعلیق در آورده یا برای یک دوره زمانی تغییر دهد.

این هشداری به شهروندان برای تغییر رفتار معمولی و عمل به دستورهای سازمان‌های دولتی برای اجرای طرح اضطراری به شمار می‌رود.

یک دولت می‌تواند به سبب بلایای طبیعی یا دیگر فجایعی که بشر مسبب آن شده، یا دوره‌ای از نا آرامی‌های مدنی و همچنین پس از اعلام جنگ یا درگیری‌های مسلحانه داخلی یا بین‌المللی برای مدتی اعلام وضعیت اضطراری کند.

اعلام وضعیت اضطراری همچنین می‌تواند به عنوان یک منطق(یا بهانه) برای تعلیق حقوق و آزادی‌های تضمین شده در قانون اساسی یا قوانین بنیادی یک کشور مورد استفاده قرار گیرد که روش و قوانین انجام این کار در هر کشور متفاوت است.

در همین رابطه با توجه به وضعیت مخازن سدهای خوزستان، افزایش دبی آب و ورودی سیلاب ها از استان های بالا دست استان، همچنین تاب آوری سیل بندها و روستاهای در معرض خطر، به منظور انسجام و هماهنگی بهتر و اتخاذ دستورات به وقت، نیاز است تا همه مدیران دستگاه های مختلف شهری و روستایی، نظامی و انتظامی و حاکمیتی به شکل یک ستاد هماهنگ مشترک و حاضر در محل، بر اساس پایش های لحظه ایی فرصت و تهدیدها، در کمترین زمان اقدامات پیشگیرانه و حمایتی را انجام دهند.

به این ترتیب علاوه بر مسوولین محلی و استانی، این وضعیت، اطلاعی به مقامات عالیه نیز هست، تا علاوه بر انتقال حساسیت موضوع به آنها، نسبت به اهتمام بیشتر و اتخاذ تصمیمات شرایط غیر عادی در آمادگی کاملتری قرار گیرند.

در همین راستا با پیشبینی و درخواست استاندار خوزستان از روزهای آتی، وزیر کشور دو روز پیش با اعلام وضعیت اضطراری در خوزستان موافقت کرد.

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان با اعلام کتبی به همه ادارات و سازمان های تابعه، دستور داد همه دستگاه های اجرایی خوزستان در روزهای تعطیل دایر باشند و در این خصوص هیچ استثنایی را قایل نشد.

در این رابطه عزیمت وزیر نیرو به خوزستان با دستور رییس جمهور تا زمان عبور از بحران و سفر دو روزه معاون اول رییس جمهور و وزرای مربوطه را به خوزستان می توان مثال زد؛ تا در صورت نیاز در کمترین زمان تصمیمات آنی، دستوری و اجرایی شود.

لازم به ذکر است که وضعیت فوق العاده تا پایان شرایط بحرانی به تشخیص استاندار ادامه دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز