امروز رییس کمیسیون انرژی در صحن علنی مجلس مطرح کرد:

وزیر نیرو متهم ردیف اول سیل اخیر است/ دولت از دو ماه قبل در جریان احتمال وقوع سیلاب بود/ وزارت نیرو اقدامات لازم برای جلوگیری از بروز سیل در خوزستان را انجام نداد

۱۳۹۸/۰۱/۲۵ - ۱۸:۲۱:۲۱
کد خبر: ۸۳۴۱۳۶
وزیر نیرو متهم ردیف اول سیل اخیر است/ دولت از دو ماه قبل در جریان احتمال وقوع سیلاب بود/ وزارت نیرو اقدامات لازم برای جلوگیری از بروز سیل در خوزستان را انجام نداد
رییس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به نامه کمیسیون انرژی به وزیر نیرو درخصوص احتمال بارندگی های شدید و وقوع سیلاب بیان کرد: ملت ایران بدانید مقصر سیل اخیر مشخص است، عزمی برای محاکمه و استیضاح می خواهد.

به گزارش خبرنگار برنا از اندیمشک، فریدون حسنوند امروز یکشنبه ۲۵ فروردین در صحن علنی مجلس با توضیح اقدامات کمیسیون انرژی در خصوص حوادث سیلاب های اخیر در کشور اظهار کرد:  سوال مهم این است که آیا وزارت نیرو و مسوولین دست اندر کار در جریان وقوع سیلاب قرار گرفته بودند یا خیر؟ آیا پیش بینی و پیشگیری قابل تحقق بود یا خیر؟ آیا کاهش خسارات جزو دستور کار قرار گرفته بود یا خیر؟ بنابر وظیفه کمیسیون انرژی باید برخی موضوعات را به استحضار مردم برسانم.

او گفت: دو ماه قبل از وقوع سیلاب در تاریخ ۱۷ بهمن ۹۷، مسوولین وزارت نیرو اعم از اردکانیان وزیر نیرو، حاج رسولی ها معاون مجلس و سایر دست اندرکاران در جریان این کار قرار گرفتند.

حسنوند افزود: در تاریخ ۱۷ بهمن گزارشی به آقای وزیر نیرو داده شد، بنده اعلام کردم طبق گزارش ها ظرفیت سد کرخه در شرایط خطرناکی قرار گرفته است و اگر تدبیری اندیشیده نشود احتمال بروز یک فاجعه ملی و منطقه ای متصور است. ورودی و خروجی آبگیری در تراز جدید در این سد مهم باید در اسرع وقت توسط مدیران ارشد وزارت نیرو، استانداری خوزستان و سازمان آب و برق مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته و اقدامات لازم و پیشگیرانه اتخاذ و عملیاتی شود.

رییس کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد: در همان گزارش به وزیر نیرو و معاونانش اعلام کردم که وضعیت سد کرخه با ورودی ۶۸۰ و خروجی ۴۲۵ در تراز ۲۱۵ قرار دارد.

نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورایی اسلامی با اشاره به اینکه به وزیر اعلام شد ادامه این روند حتی با بارش های معمولی، تراز سد را به  ۲۲۰ خواهد رساند توضیح داد: به صورت مکتوب اعلام شد که از تاریخ ۲۴ بهمن ۹۷ به بعد بارش های شدید در راه است و آبگیری سریع سد کرخه برای اولین بار با ریسک بسیار بالا اتفاق خواهد افتاد و تراز بیش از 215 هنوز تست نشده است.

او ادامه داد: کارشناسان و متخصصان به شدت نگران افزایش تراز سد بوده و ضمنا آستانه رودخانه پایین دست برای خروجی آب ۴۵۰ متر مکعب بر ثانیه است.

حسنوند گفت: حدود دو ماه پیش به مسوولین وزارت نیرو اعلام خطر شد و مهمترین نکته را به استحضار وزیر رسانده و نوشتم که اگر ظرفیت خروجی کرخه برای حداقل یک هزار و ۵۰۰ مترمکعب بر ثانیه مهیا نشود، ممکن است با شرایط بسیار ناگواری مواجه شویم.

رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی توضیح داد: ورودی و خروجی سد اعلام و پیش بینی شد تا یک هزار ۵۰۰ مترمکعب در یک مسیر آرام و روان بدون خسارت خواهد بود، وزیر نیرو پس از یک هفته جلسه ای در این خصوص تشکیل داده اما هیچ اقدام موثری انجام نگرفت.

نماینده مردم اندیمشک در مجلس با طرح سوالی از اردکانیان وزیر نیرو بیان کرد: در اول بهمن ماه ۹۷ مقامات امنیتی کشور طی نامه ای به رییس جمهور وقوع سیل و اتفاقات ناگوار احتمالی را اطلاع می دهند و رییس جمهور نیز به وزیر نیرو ارجاع داده و اردکانیان نوشت که ملاحظه شد!

او ادامه داد:  وزیر نیرو هیچ اقدامی نکردند و اگر اینها صحت دارد؛ متهم ردیف اول وزیر نیرو و زیر مجموعه ایشان بوده و مقصر خسارت های استان های گلستان، خوزستان و لرستان را باید به ملت و دستگاه قضایی معرفی کنیم.

حسنوند تاکید کرد: نباید با تعارف و مماشات از این همه خسارت گذشت، در حضور رییس جمهور گفتیم؛ آقای رییس جمهور اگر تدبیری نباشد زیر سیلاب و بارش ها تسلیم خواهیم شد.

رییس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به ظرفیت خالی سد سیمره بیان کرد: سد سیمره در لرستان دارای ظرفیت یک میلیارد متر مکعب است، اما آقای چیت چیان نگذاشت این پروژه انجام شود و موجب سرازیر شدن یک میلیارد متر مکعب آب به سد کرخه شده و لرستان و خوزستان و نابودیشان شد.

حسنوند گفت: خانه های مردم دو متر به زیر آب رفته و زمین های کشاورزی نابود شده است.

رییس کمیسیون انرژی در پایان بیان کرد: چرا پروژه ارتفاع سد دز انجام نشد که یک میلیارد مترمکعب به ظرفیت آن اضافه شود؟ چرا سد بختیاری تعطیل شد؟ همه این پروژه ها دارای ردیف ملی، مصوبه مجلس و دولت و شورای اقتصاد است. مسوولیت عدم اجرای آن برعهده کیست؟ ملت ایران بدانند که  مقصر و مسبب  مشخص است، اما عزمی برای محاکمه و استیضاح می خواهد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز