مدیر برنامه ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان بیان کرد:

بارش آینده تاثیر چندانی در خروجی سدهای خوزستان ندارد/کاهش تدریجی خروجی سدها ادامه می یابد

۱۳۹۸/۰۱/۲۸ - ۱۱:۵۳:۰۵
کد خبر: ۸۳۵۳۳۳
بارش آینده تاثیر چندانی در خروجی سدهای خوزستان ندارد/کاهش تدریجی خروجی سدها ادامه می یابد
مدیر برنامه ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به کاهش خروجی سد مارون برای کاهش آبگرفتگی در شادگان، افزود: با وجود پیش بینی بارش در روزهای آینده خروجی سدهای استان تغییر چندانی نخواهد داشت.

داریوش بهارلویی امروز در گفت و گو با خبرنگار برنا در اهواز با بیان این که در سه روز گذشته خروجی سد مارون از 200 متر مکعب درثانیه به 60 متر مکعب در ثانیه کاهش یافته اظهار کرد: این در حالی است که ورودی به سد، 123 متر مکعب در ثانیه است، که این خروجی برای کاهش فشار به پایین دست حوضه شادگان است.

او گفت: هواشناسی برای چهار روز آینده(چهارشنبه تا یکشنبه) در سطح حوضه های آبریز پیش بینی بارش کرده است، اگر چه این پیش بینی ها باران شدیدی که منجر به سیلابی که همانند چند روز اوایل ماه آمد، را نشان نمی دهد اما رعایت احتیاط لازم است.

بهارلویی با اشاره به بالا بودن حجم سدها افزود: رعایت احتیاط لازم برای این است که با سیلاب ناگهانی رو به رو نشویم و از سوی دیگر حداقل فشار بر پایین دست وارد آید.

او اضافه کرد: در روزهای بدون بارش، کاهش تدریجی خروجی سدها ادامه می یابد اما همچنان این کاهش به بارندگی بستگی دارد و بر اساس بارش ها می توان برای تنظیم خروجی سدها تصمیم گیری کرد.

به گفته بهارلویی حتی در صورتی که بارش ها سبک باشد، روند کاهشی خروجی سدها را متوقف می کند.

بهارلویی با بیان اینکه تلاش ها برای ثابت نگه داشتن خروجی سدها ادامه دارد، توضیح داد: در حال حاضر خروجی سد کرخه یک هزار و 500، خروجی سد دز یک هزار و 150 و خروجی سد گتوند یک هزار و 600 متر مکعب در ثانیه است که همه آنها کاهش پلکانی را نشان می دهد.

او ادامه داد: با وجود پیش بینی بارش اما ریسک را پذیرفتیم، البته باید توجه داشته باشیم که در فصل بهار، پیش بینی بارش ها دشوار است و باید منتظر وقوع آن باشیم.

مدیر دفتر برنامه ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان، با تاکید بر ایجاد آمادگی در شهر اهواز بیان کرد: ِدبی در مقطع اهواز با اندکی افزایش نسبت به روز گذشته به سه هزار و 150 مترمکعب در ثانیه رسیده است.

بهارلویی با بیان اینکه در حال حاضر 100 تا 120 متر مکعب در ثانیه از طریق کانال سلمان وارد رودخانه کارون می شود، تصریح کرد: بخشی از افزایش دبی کارون در اهواز مربوط به سیلاب دشت هاست و این مسیله در محاسبات لحاظ می شود.

بهارلویی در پایان یکی از دلایل پذیرش ریسک و کاهش خروجی سدها را کم کردن اثر سیلاب دشت ها بیان کرد و افزود: در عین حال که اثر سیلاب دشت ها و تغذیه آنها در اثر کاهش جریانان خروجی باید کاسته شود، تخلیه آب سیلاب دشت ها نیز مورد توجه است.

لازم به ذکر است که عصر روز گذشته ورودی به سد کرخه یک هزار و 281 و خروجی این سد یک هزار و 506 متر مکعب در ثانیه بوده است. حجم ذخیره این سد نیز 5.8 میلیارد متر مکعب است که هنوز از حجم نرمال آن 600 میلیون مترمکعب بیشتر است.

در سد دز نیز ورودی 985 و خروجی یک هزار و 147 متر مکعب در ثانیه و ذخیره فعلی آن 2.4 میلیارد متر مکعب است.

همچنین سد گتوند نیز یک هزار و 171 متر مکعب در ثانیه ورودی و یک هزار و 604 متر مکعب در ثانیه خروجی دارد و ذخیره آن 4.2 میلیارد متر مکعب است. خروجی سد گتوند دو روز گذشته یک هزار و 704 متر مکعب در ثانیه بوده است.

در همین راستا سد مارون با 123 متر مکعب ورودی و 57 متر مکعب خروجی، یک میلیارد متر مکعب خروجی دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز