استاندار خوزستان بیان کرد:

برخی حرف هایی نزنند که مردم را نسبت به نظام و مسوولین بدبین کنند/تجربه جنگ در مدیریت سیلاب خیلی به ما کمک کرد/کار تمام نشده و باید از شادگان آبادان و خرمشهر مراقبت کرد

۱۳۹۸/۰۲/۰۲ - ۲۰:۱۰:۴۷
کد خبر: ۸۳۷۱۲۹
برخی حرف هایی نزنند که مردم را نسبت به نظام و مسوولین بدبین کنند/تجربه جنگ در مدیریت سیلاب خیلی به ما کمک کرد/کار تمام نشده و باید از شادگان آبادان و خرمشهر مراقبت کرد
غلامرضا شریعتی گفت: البته هنوز کار برای ما تمام نشده و نباید دچار آسیب شویم. باید از شادگان آبادان و خرمشهر مراقبت کرد تا حجم آبی را که به این سمت آمده مدیریت کرده و به خلیج فارس هدایت کنیم و پس از آن وارد گام دوم برنامه ریزی برای استان شویم.

به گزارش خبرنگار برنا از اهواز، غلامرضا شریعتی در نشست ستاد مدیریت بحران خوزستان که با حضور وزیر ورزش و جوانان در استانداری خوزستان برگزار شد، با بیان اینکه در شرایط بحران باید سعی شود کمترین آسیب را داشته باشیم، اظهار کرد: بلایای طبیعی همواره رخ می دهد و مردم از این بابت دچار خسارت می شوند.

او با اشاره به اینکه در مدیریت بحران سه اصل مهم ملاک بوده و بر اساس آن باید عمل کرد، گفت: اصل اول این است که باید امکانات و تجهیزات را به نحوی مدیریت کرد که منجر به کاهش خسارات جانی شود.

استاندار خوزستان افزود: اصل دوم اینکه پایداری سدها حفظ شود و کنترل آن از دست خارج نشود به شکلی که پایداری سدها حفظ شود و تلفات کاهش یابد، و اصل سوم مدیریت ریسک است، با مدیریت ریسک شرایط را به گونه ای از پیش ببرید که آسیب های اقتصادی کمتر شود.

شریعتی با اشاره به اینکه در سیل اخیر حجم ورودی به خوزستان تا الان بیش از 14 میلیارد مکعب بوده است، گفت: از مهر تا اسفند 97 آورد آب استان بیش از  28 میلیارد متر مکعب بوده و در مجموع تا کنون حدود 40 میلیارد متر مکعب در این بازه زمانی ورودی آب به سدها را داشته ایم.

نماینده عالی دولت در خوزستان با بیان اینکه شرایط باید به گونه ای پیش می رفت تا بتوانیم ضمن رعایت استانداردها از بروز هر گونه حادثه ای جلوگیری کنیم، تصریح کرد: برخی ها می گویند چرا در تابستان به مردم آبرسانی نکردید و آنها نتوانستند کشت کنند، اصلا آبی در پشت سدها برای رهاسازی بیشتر از آنچه انجام شد، نبود، وقتی وارد سال آبی شدیم یعنی  در مهر 97 کل آب قابل برنامه ریزی ما یک میلیارد متر مکعب بوده است و ما قانونا موظفیم برای مدت یک و نیم سال آب شرب را در پشت سدها ذخیره کنیم.

استاندار خوزستان ادامه داد: آب شرب خوزستان در طول سال یک دهم میلیارد است یعنی اگر بخواهیم برای مدت یک سال و نیم آب را ذخیره کنیم بایستی 1.7 میلیارد متر مکعب آب پشت سدها  ذخیره داشته باشیم، ما در دو سال قبل به ترتیب 4.5 و 7.5 میلیارد متر مکعب آب ذخیره کردیم و این کل حجم آبی بوده که در سه سال اخیر در پشت سدها داشته ایم.

شریعتی توضیح داد: رها سازی آب بر اساس محاسبات بوده و تلاش شده، به شهرها و روستاهای آسیبی وارد نشود، ما نمی توانستیم قبل از بحران خروجی را به حدی برسانیم که به شهرهای و روستاهایمان آسیب وارد شود.

او با اشاره به اینکه در سطحی عمل کردیم که شرایط را مدیریت کنیم گفت: مبنای ما این بوده که با کمترین مشکل و آسیب بحران را حل و پشت سر بگذاریم.

استاندار خوزستان با اشاره به بزرگ نمایی در محدودیت کشت بیان کرد: در تابستان گذشته در حوزه کرخه هیچ گونه محدودیت کشت نداشتیم در حوزه کارون هم محدودیت بسیار کم بود، اما در حوزه مارون و زهره مشکلاتی داشتیم.

نماینده عالی دولت در خوزستان ادامه داد: در حوزه کرخه با به زیر کشت رفتن ۶۰ هزار هکتار، بیشترین کشت شلتوک را داشتیم، به گونه ای که در شوش، سوسنگرد، بستان و هویزه همه شلتوک ها آبیاری شدند.

استاندار خوزستان گفت: برخی حرف هایی را نزنند که مردم را نسبت به نظام و مسوولین بدبین کنند.

شریعتی افزود: سال های گذشته تراز دز 337 بوده و به دلیل سیلاب احتمالی ارتفاع تا 325 کاهش یافت و هیچ سیلابی هم اتفاق نیافتاد.

او با بیان اینکه آورد رودخانه های خوزستان در یک سال نرمال آبی 28 میلیارد است تصریح کرد: سال گذشته 13 میلیارد آورد آب به خوزستان بوده در حالی که سدهای ما 22 میلیارد متر مکعب ظرفیت ذخیره سازی دارند.

نماینده عالی دولت در خوزستان با اشاره به اینکه، پایداری سدهای خوزستان بسیار مطلوب بود، گفت: در شرایطی این پایداری حفظ شده که در سه حوزه آبریز ما؛ سد دز با عمری بالغ بر 56 سال، برای 50 سال ساخته شده بود. همچنین در حوزه کرخه این سد تا کنون بیش از 4.4 میلیارد متر مکعب آب را تجربه نکرده بود و حتی به تراز ۲۱۴ متر هم نرسیده بود.

شریعتی با اشاره به اینکه تلاش ما این بود شهرهای ما به زیر آب نرود، بیان کرد: زیر ساخت های ما در این بحران دچار آسیب جدی نشد، البته بخشی از روستاها و زمین های زراعی آسیب دید که دولت موظف به پرداخت خسارت شده است.

استاندار خوزستان ادامه داد: اگر کارهای شبانه روزی انجام نشده نبود و یا اقدامات عادی انجام می شد مردم بیش از این متضرر شده و نارضایتی افزایش میافت.

او گفت: رییس جمهور هم از شرایطی مدیریت و برنامه ریزی برای کنترل بحران رضایت داشتند.

شریعتی با بیان اینکه تجربه جنگ در مدیریت این بحران خیلی به ما کمک کرد، اضافه کرد: اقدامات گروهی در بحران و پس از آن سبب شد تا کارهای خوبی را به انجام برسانیم و کارها مدیریت و کنترل شود و به نحوی پیش رود که مورد رضایت کشور باشد.

شریعتی ادامه داد: البته هنوز کار برای ما تمام نشده و نباید دچار آسیب شویم. باید از شادگان آبادان و خرمشهر مراقبت کرد تا حجم آبی را که به این سمت آمده مدیریت کرده و به خلیج فارس هدایت کنیم و پس از آن وارد گام دوم برنامه ریزی برای استان شویم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز