مدیر کل مدیریت بحران خوزستان در گفت و گوی اختصاصی با برنا بیان کرد:

تشکیل کمیته بازگشت/کاهش دبی کارون به ۲۵۰۰ متر مکعب در مقطع اهواز/ با آب شدن برف ها تمهیدات لازم در استان اندیشیده شده است

۱۳۹۸/۰۲/۰۲ - ۲۰:۱۳:۳۶
کد خبر: ۸۳۷۱۶۷
تشکیل کمیته بازگشت/کاهش دبی کارون به ۲۵۰۰ متر مکعب در مقطع اهواز/ با آب شدن برف ها تمهیدات لازم در استان اندیشیده شده است
کیامرث حاجی زاده از تشکیل کمیته بازگشت سیل زدگان خوزستان خبر داد.

کیومرث حاجی زاده مدیر کل مدیریت بحران استان خوزستان امروز در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار برنا در اهواز اظهار کرد: در بخش رودخانه ها با توجه به کاهش دبی ورودی به سدها، دبی خروجی هر سه سد کرخه، دز و گتوند کاهش داشته است.

او با بیان اینکه در مقطع اهواز دبی رودخانه کارون حدود ۵۰۰ متر مکعب کاهش یافته، گفت: هم اکنون دبی رودخانه کارون بین دو هزار و ۷۰۰ تا ۸۰۰ متر مکعب بر ثانیه است و البته این حجم از دبی، به دلیل فروکش کردن آب و بازگشت آب دشت ها به بستر رودخانه می باشد.

مدیر کل مدیریت بحران استان خوزستان افزود: عمده مشکل ما در پایین‌دست خوزستان در بخش اسماعیلیه بوده که سیل بند آن دچار مشکل شد و آب را به سمت خرمشهر انتقال داده است.

او ادامه داد: بر همین اساس ستاد بحران خرمشهر تشکیل شده و اقداماتی برای مهار سیلاب صورت پذیرفته است.

حاجی زاده با اشاره به وضعیت شادگان توضیح داد: در شادگان سه روستا تخلیه شده اما با توجه به تمهیدات اندیشیده شده و با همکاری نیروهای مسلح اقداماتی انجام شد و توانستیم دریچه‌های تالاب شادگان را به سمت خور ها باز کنیم.

او با اشاره به اینکه آب کانال بحره به علت بالا آمدن کارون افزایش داشته، گفت: آب های سیلاب دشتی از طریق برش هایی که در جاده شادگان-دارخوین انجام شد به سمت تالاب شادگان رفته است.

مدیر کل مدیریت بحران استان خوزستان با اشاره به دلیل کنترل آب در تالاب شادگان، ادامه داد: دریچه های سد تنظیمی شهدای رامشیر بر روی رودخانه جراحی بسته شد و آب را به سمت مراکز ریزگردها در ماهشهر هدایت کردیم.

او ادامه داد: اطمینان داریم با تمهیداتی که اندیشیده شده و تلاش همه نیروها بتوانیم این مشکل را مانند گذشته مدیریت کنیم.

حاجی زاده با اشاره به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی بیان کرد: سازمان هواشناسی پیش بینی هایی برای بارش داشته که تاکنون این سامانه ها کمتر از انتظار بوده و بارش ها به صورت پراکنده انجام شده است.

 او با اشاره به گرد و غبار امروز در خوزستان تصریح کرد: با ورود توده گرد و غبار از سمت عراق و بخش‌هایی از عربستان به خوزستان، جنوب استان درگیر شده و مدارس شهرهای آبادان خرمشهر و شادگان تعطیل اعلام شد.

مدیر کل مدیریت بحران خوزستان ادامه داد: در حال حاضر تمهیدات ما در مورد برف های آب شده بوده و در حال مدیریت و برنامه ریزی در این زمینه هستیم.

حاجی زاده با اشاره به اینکه در زمینه اسکان فعالیت های خوبی انجام شد، بیان کرد: بیش از ۹۰ اردوگاه اسکان اضطراری فعال شد که عمده آنها در پادگان‌ها، اماکن ورزشی و مساجد بوده است.

او ادامه داد: در برخی از روستاها که زیر آب نرفته و یا در محاصره آب قرار داشتند با فروکش کردن آب مقدمات بازگشت نیز فراهم شده است.

حاجی زاده در پایان با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه بازگشت، تصریح کرد: کمیته بازگشت در استان تشکیل شده، که این کمیته متشکل از مدیر کل امور روستایی، بنیاد مسکن، علوم پزشکی، فرمانداران منطقه و شرکت‌های زیرساختی بوده و اقدامات لازم برای بازگشت مردم فراهم گشته است.

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما