استاندار خوزستان بیان کرد:

کشاورزان خوزستان محدویت کشت ندارند/به سیل زدگان در اردوگاه ها اطمینان داده شود خسارت هایشان پرداخت می شود/بازگشت خوزستان به شرایط عادی تا یک هفته آینده

۱۳۹۸/۰۲/۰۸ - ۱۶:۰۸:۴۸
کد خبر: ۸۳۹۵۵۳
کشاورزان خوزستان محدویت کشت ندارند/به سیل زدگان در اردوگاه ها اطمینان داده شود خسارت هایشان پرداخت می شود/بازگشت خوزستان به شرایط عادی تا یک هفته آینده
استاندار خوزستان گفت: امسال با توجه به حجم آب موجود محدودیتی در میزان کشت و الگوی کشت وجود ندارد و کشاورزان خوزستانی هر چه تمایل دارند برای جبران زیان ‌خود کشت کنند.

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در نخستین نشست قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده خوزستان در استانداری، با اشاره به فروکش کردن سیل در بیشتر نقاط خوزستان اظهار کرد: کشاورزان ما در مناطق سیل زده آسیب دیده اند، لذا باید تلاش کنیم تا جایی که امکان دارد این کشاورزان به کشت تابستانه برسند.

او گفت: برخی زمین‌های کشاورزی باتلاقی شده که غیر از شلتوک کاری کشت دیگری در آن جواب نمی‌دهد؛ همچنین از سازمان آب و برق خوزستان خواسته ایم مراعات کشاورزان را کرده و توجه کنند سطح سدها تا حد نرمال تخلیه نشود.

استاندار خوزستان افزود: امکانات لازم هر چه سریعتر برای تخلیه آب از زمین‌های کشاورزی مناطق سیل زده خوزستان بسیج و تجمیع شود تا زمین ها برای کشت آماده شوند.

مقام عالی دولت در خوزستان بیان کرد: شرایط برای کشاورزان باید به سمت امید بخشی پیش برود. در حال حاضر برخی از کشاورزان احساس نا امیدی و یاس دارند چرا که همه چیزشان را از دست داده اند. اما دولت و نظام در خدمت و کنار آنها هستند و تا آخر نیز در کنار آنها خواهیم بود.

شریعتی با اشاره به مهم بودن تبعات روانی و مسایل اجتماعی پس از سیل توضیح داد: برگشت به حالت عادی زندگی به عنوان یک مساله باید در دستور کار قرار بگیرد و سازمان بهزیستی؛ دستگاه محوری در این مهم باید در کنار اداره کل امور روستایی، تیم‌ها و کارگروه هایی را تشکیل دهند و به روستاها بروند، چرا که مسایل پس از استرس سیل بسیار اهمیت دارد.

استاندار خوزستان با تاکید بر اینکه برآورد خسارات باید منطقی باشد و همان میزانی که هست اعلام شود ادامه داد: برآوردهای غیر کارشناسی و غلط موجب می شود به صحبت‌های ما توجه نشود؛ همه اذعان دارند که بیشترین خسارت مالی در خوزستان است ولی خسارات باید متناست و کارشناسی باشد.

او گفت: کشاورزان و روستاییان برای خسارت به دستگاه های مختلف مراجعه می‌کنند، اما باید با احترام و اکرام با آنها صحبت شود و این موضوع به همه بخش ها اعلام شود.

مقام عالی دولت در خوزستان با بیان اینکه اعتباراتی به بنیاد مسکن برای پرداخت خسارات داده شده تصریح کرد: از بنیاد مسکن خوزستان می خواهیم این میزان پرداخت شود؛ برخی از مردم می‌توانند به منازل خود برگردند اما به دلیل اینکه به ما اطمینان ندارند تصور می‌کنند با برگشت به منازل خسارت آنها را پرداخت نمی‌کنیم، لذا باید به آنها توصیه شود در صورت امکان به منازل خود برگردند و جای نگرانی در خصوص پرداخت خسارت آنها نیست.

شریعتی بروز بیماری‌های واگیر دار را از طبیعت های سیل دانست و گفت: خوشبختانه تا کنون بیماری واگیری در خوزستان در پی سیلاب اخیر نداشتیم که نشان می دهد اقدامات خوبی در این بخش صورت گرفته است.

او ادامه داد: با توجه به کاهش دبی رودخانه‌های کارون و دز، در یک هفته آینده خوزستان از مرحله سیلاب خارج شده و در کل استان شرایط عادی می شود.

استاندار خوزستان توضیح داد: ستاد بازسازی سیل اخیر در سطح کشور تشکیل و فرماندهی آن به وزیر کشور داده شده و مقرر شده طبق چارت متناظر آن یک قرارگاه استانی تشکیل شود؛ معتقدم متناظر استانی به این معنا نیست که باید شبیه قرارگاه کشوری باشد چرا که استان ها ظرفیت ها و مسایل مختلفی دارند لذا باید متناسب با ظرفیت‌ها قرارگاه ساماندهی شود و اگر دستگاهی در کمیته ها و قرارگاه دعوت شود، ممنوعیتی ندارد.

شریعتی در پایان افزود: قرارگاه باید به گونه ای تشکیل شود که بتوانیم از همه ظرفیت‌های استان برای برون رفت از مشکلات و پیشرفت اوضاع استفاده کنیم تا بتوانیم بهره وری و تجمیع منابع را بیشتر کنیم و شناسنامه ای باشد که در یک محور و مسیر کار صورت گیرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما