رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان خبر داد:

تخلیه آبگرفتگی ۵۱ هزار هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان/همه مزارع کشاورزی تا ۱۵ خرداد از وجود آب تخلیه می شوند

۱۳۹۸/۰۲/۱۸ - ۲۳:۰۱:۱۵
کد خبر: ۸۴۳۹۰۶
تخلیه آبگرفتگی ۵۱ هزار هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان/همه مزارع کشاورزی تا ۱۵ خرداد از وجود آب تخلیه می شوند
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: حدود ۵۱ هزار و هفتصد هکتار از اراضی کشاورزی از آب تخلیه شد که ۱۵ هزار هکتار به صورت دستی و ۳۶ هزار هکتار توسط ماشین آلات و موتور پمپ بود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در جلسه تصمیم گیری برای تخلیه آب از مزارع کشاورزی که عصر چهارشنبه برگزار شد، اظهار کرد: در سال زراعی ۹۸-۹۷، در آبان ماه و بهمن ماه سال گذشته و فروردین ماه امسال سه بار با سیلاب مواجه شدیم.

او گفت: سیلاب فروردین ماه از نظر شدت، وسعت، مدت زمان و پایداری شدیدترین سیلاب و بی سابقه بود به طوری که در برخی شهرستان ها از جمله دشت آزادگان آب هنوز از مزارع کشاورزی خارج نشده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان افزود: سیلاب همچنین به صنعت و تولید نیشکر، زنبورداری و منابع طبیعی خسارت هایی وارد کرد.

چنگلوایی با اشاره به اقدامات جهاد کشاورزی برای مقابله با سیلاب و جبران خسارات، اضافه کرد: در حین وقوع سیلاب ۸۸ دستگاه ماشین آلات سنگین از جمله بیل مکانیکی، لودر و کمپرسی برای کمک به سایر دستگاه ها در مقابله با سیلاب به مناطق سیل زده اعزام شد.

او اضافه کرد: همچنین ۳۵۰ راس دام سبک و سنگین سیل زدگان جا به جا، علوفه ۸۵۰ هزار راس دام تامین و ۱۰ هزار تن علوفه تامین شد که تا کنون ۶ هزار تن آن توزیع شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بیان کرد: پس از سیلاب راهبردی تعریف و اولویت بندی هایی تعیین شد که نخستین اقدام تخلیه آب از اراضی و مزارع کشاورزی تا حد ممکن بود.

چنگلوایی افزود: حدود ۵۱ هزار و هفتصد هکتار از اراضی کشاورزی از آب تخلیه شد که ۱۵ هزار هکتار به صورت دستی و حدود ۳۶ هزار هکتار توسط ماشین آلات و موتور پمپ بود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان توضیح داد: سعی کردیم با عملکردمان این امیدواری را در مردم ایجاد کنیم که دولت، مسوولان و مجموعه وزارت جهاد کشاورزی به فکر آنها هستند و از کوچکترین اقدامی برای رفاه آنها دریغ نمی کنند.

او اضافه کرد: در کنار تخلیه آب سعی کردیم از هر وسیله ای برای برداشت گندم استفاده کنیم که مصداق آن استفاده از کمباین های برداشت شلتوک بود که ۲۷ دستگاه کمباین به طور همزمان در شهرستان ها مشغول کار بودند.

چنگلوایی گفت: راهبرد اصلی ما این است که زمین را برای کشت تابستانه و پاییزه  آماده کنیم که اگر زمینه کشت پاییزه را فراهم نکنیم زمینه کشت تابستانه هم آماده نمی شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان افزود: با هماهنگی استاندار برای هر شهرستان یک دستگاه معین تعیین شد که بنیاد مسکن و مدیریت بحران معین شهرستان شوش، و در هفت تپه قرارگاه خاتم و موسسه جهاد نصر کار بازسازی را انجام می دهند.

او بیان کرد: شهرستان حمیدیه را سازمان آب و برق و شهرستان دشت آزادگان را اداره کل راه و شهرسازی و شرکت متن متقبل شدند و ملی حفاری، مناطق نفت خیز جنوب و شهرداری اهواز معین شهرهای اهواز ، باوی و کارون هستند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در پایان یادآور شد: با اقدامات انجام شده امیدواریم که در نهایت تا ۱۵ خرداد ماه همه مزارع کشاورزی را به طور کامل از  وجود آب تخلیه کنیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما