مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان خبر داد:

ضرورت توجه به فرهنگ پیش بینی و پیشگیری در استان/خسارت کشاورزان دشت آزادگان و هویزه در اولویت قرار دارد/باید مردم مشغول به کار شوند تا آسیب اجتماعی ایجاد نشود

۱۳۹۸/۰۲/۲۳ - ۱۳:۱۷:۱۸
کد خبر: ۸۴۵۶۰۹
ضرورت توجه به فرهنگ پیش بینی و پیشگیری در استان/خسارت کشاورزان دشت آزادگان و هویزه در اولویت قرار دارد/باید مردم مشغول به کار شوند تا آسیب اجتماعی ایجاد نشود
مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: اگر به شهرداران می گفتیم در مقطع شهری در رودخانه هزینه کن حاضر به انجام چنین کاری نمی شد، ولی وقتی آب تهدید می کند، مجبور است سه تا چهار برابر بیشتر هزینه کند.

به گزارش خبرنگار برنا از اهواز، کیامرث حاجی زاده مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان، در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استان خوزستان در فرمانداری دشت آزادگان با بیان این که مردم نقش اول را در مهار سیلاب دارند، اظهار کرد: تفاوت مردم خوزستان با دیگر نقاط این است که حس نوع دوستی و خون گرمی بالایی دارند که از تاریخ تمدن اسلامی بوده است و این موضوع از امتیازات برجسته مردم و عشایر خوزستان است.

او گفت: در کنار مردم نیز  مسوولان نظام و دولت حماسه آفریدند، نیروها مسلح، اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران، دستگاه های دولت و سازمان های متولی، شرکت های خصوصی همه و همه پای کار بودند.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان افزود:  این که همه آب های هشت استان وراد خوزستان شود و در کنار آن پکیج های سدهای استان روی کرخه و دز کامل نباشد حرف کمی نیست و با وجود این آورد بالا مشکلات کمتری نسبت به دیگر استان ها داشتیم.

مدیر کل مدیریت بحران استان خوزستان بیان کرد: عدم لایروبی رودخانه های استان و انحراف مسیر و تعدی به حریم و بستر  رودخانه ها موجب مشکلاتی شده است و در شهرها  دولتی ها به رودخانه ها تعدی و دست اندازی کردیم به عنوان مثال وقتی در سوسنگرد عرض رودخانه در برخی نقاط به 20 متر هم نمی رسد پس چطور می خواهد آبی با بالای 1000 متر مکعب بر ثانیه را از خود عبور دهد.

او اضافه کرد: فرهنگ مدیریتی ما در کشور و استان با مقوله پیش بینی و پیشگیری همخوانی ندارد و اگر به شهرداران می گفتیم در مقطع شهری در رودخانه هزینه کن حاضر به انجام چنین کاری نمی شد، ولی وقتی آب تهدید می کند، مجبور است سه تا چهار برابر بیشتر هزینه کند.

حاجی زاده تصریح کرد:  باید روی فرهنگ پیش بینی و پیشگیری کار شود و برای این موضوع فکری اساسی شود.

مدیر کل مدیریت بحران توضیح داد: سازمان آب و برق باید بداند که بابت وظایف ذاتی خودش نباید کوتاهی کند، بیش از 50 سال است که رودخانه ها لایروبی نشده اند و برخی رودخانه ها از مسیر خود خارج شده اند، علاوه بر این سیل بندها را نیز تخریب کرده است، همچنین به روستایی که یک کیلومتر هم فاصله داشته آسیب وارد کرده است.

او بیان کرد: رودخانه ها باید به مسیر و بستر اصلی خود بازگردند و در این حوزه متولیان و مسوولان دستگاه ها باید این موضوع را به جد مَد نظر قرار دهند.

مدیر کل مدیریت بحران استان خوزستان اضافه کرد: سوسنگرد برای ما مهم است و تشکر اصلی ما از مردم مسیر الله اکبر سبهانیه، جلیزی و شاکریه است چرا که ایثاری که اهالی این مناطق کردند باعث شد شش شهر ما را آب نگیرد و اجازه دادند زمین ها و روستاهایشان زیر آب برود و آواره بشوند، این را نباید نادیده گرفت  و اگر بنا است خسارتی پرداخت شود باید از این مناطق شروع شود.

حاجی زاده توضیح داد: اگر فیوز پلاک شاکریه باز نمی شد به علت پس زدگی آب، قطعا شهرهای حمیدیه، ابوحمیظه  کوت سید نعیم، سوسنگرد، بستان و رفیع زیر آب می رفت.

او ادامه داد:  اولین چیزی که باید حل کنیم بحث خسارت کشاورزان در مناطق دشت آزادگان و هویزه  است.   

حاجی زاده با اشاره به وضعیت سیل بندها در دشت آزادگان بیان کرد: معین شهرستان اداره کل راه و شهرسازی  است که از بهمن ماه پای کار هستند.

مدیر کل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به محورهای مواصلاتی گفت: همه راه های روستایی باید ظرف مدت یک ماه بازسازی شوند و مسیر چذابه باید ظرف دو هفته آینده بازگشایی شود.

او افزود: سیل بندها باید از سوی سازمان آب و برق و  دستگاه های معین مشخص شده ترمیم شوند، علاوه بر این تخلیه مزارع از آب و آماده سازی آنها برای 15 خرداد باید در دستور کار قرار گیرد، چراکه مردم باید کشت داشته باشند.

 حاجی زاده تصریح کرد: باید هر چه سریع تر مردم بر سرکارهایشان بازگردند چرا که اگر این اتفاق نیفتند مشکلات اجتماعی ایجاد می شود و مشکلات به سمت جنبه های روحی روانی سوق پیدا می کند باید مردم مشغول به کار شوند تا آسیب اجتماعی ایجاد نشود.

 مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان در پایان بیان کرد: اگر مردم به استفاده از مسکن مهر تمایل دارند در اختیار آنها قرار داده شود در غیر این صورت اگر منازل آنها قابل استفاده است منازل خودشان بازسازی و در همانجا اسکان داده شوند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز