رییس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های خوزستان بیان کرد:

سیلاب سنگ محک اعتماد به هلال احمر بود/درخشش هلال احمر در بحران سیل برآمده از وجدان بیدار است/باید اعتماد و سرمایه اجتماعی برای حوادث بعدی حفظ شود

۱۳۹۸/۰۲/۲۴ - ۰۹:۲۵:۵۸
کد خبر: ۸۴۵۷۸۱
سیلاب سنگ محک اعتماد به هلال احمر بود/درخشش هلال احمر در  بحران  سیل برآمده از وجدان بیدار است/باید اعتماد و سرمایه اجتماعی برای حوادث بعدی حفظ شود
رییس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های خوزستان گفت: در زلزله کرمانشاه ادعای عدم اعتماد مردم به نهادهای رسمی شایع شد اما در سیلاب خوزستان شاهد اعتماد مردم به هلال احمر بودیم.

به گزارش خبرنگار برنا از اهواز، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محسن شفیعی در جلسه شورای فرهنگی این نهاد با تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان و هفته هلال احمر، اظهار کرد: به نظر من امسال در خوزستان از آغاز سال، روزها و هفته های هلال احمر است که به دلیل یک امتحان الهی که پیش روی جامعه ما قرار گرفت، سنگ محک این مجموعه خدمت رسان بود.

اوگفت: تاریخ همیشه در مورد ما قضاوت می کند. یکی از مواردی که در تاریخ از ما یاد می شود این است که به هنگام در صحنه ای حاضر بودیم یا خیر و این مبتنی بر آن است که انسان زمان شناس باشد و چه بسا درنگ و تاخیری در یک تصمیم، زمانی را از دست ما خارج کند و بعدا آن تصمیم از ارزش خود بهره مند نباشد.

رییس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های خوزستان با اشاره به تعبیر زمان طلایی و اهمیت آن در حوزه پزشکی، افزود: در حوزه پزشکی تعبیری در عرصه جراحی های پیشرفته، حوادث، فوریت های پزشکی و امداد شهری و سکته های قلبی وجود دارد که اگر کار انجام نشود دیگر قابل جبران نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین شفیعی با اشاره به قیام توابین و عدم زمان شناسی آنها در واقعه عاشورا، گفت: در صحنه تصمیم گیری های تاریخی هم چنین مفهومی داریم، برای مثال بخشی از توابین کسانی بودند که تا زمانی که امام حسین(ع) به شهادت رسید  باورشان نشد که امام در حال کشته شدن است.

او ادامه داد: آنها چنین می گفتند که حل می شود و کسی می آید صلح را میان آنها برقرار می کند و آشتی شان می دهد، اما ناگهان دیدند که امام حسین علیه السلام را کشتند و سرش را به نیزه کردند و بعدا یالثارات الحسین و خونخواه امام شدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین شفیعی با اشاره حضور به موقع مردم و مسوولان در سیلاب فروردین ماه امسال، گفت: در حادثه سیل امسال مردم و مسوولان درنگ نکردند و پای کار آمدند.

رییس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های خوزستان بیان کرد: خیلی سخت است که در فضای رسانه سعی کنید فضا را آرام نگه دارید و مردم جا نخورند و بی قرار نشوند و در عین حال خطر جدی و پشت در باشد.

او با مقایسه وضعیت سیلاب و وضعیت زمان جنگ تحمیلی هشت ساله، یادآور شد: در زمان جنگ وقتی حمله هوایی صورت می گرفت آژیر خطر زده می شد و اعلام وضعیت قرمز، زرد یا سفید داشتیم ولی سیل بی اعلام آمد و وارد زندگی مردم شد و زندگی مردم را از بین برد. اینجا اولین خط مقدم خود مردم بودند که انصافا صحنه های جالبی رقم خورد.

حجت‌الاسلام والمسلمین شفیعی گفت: نیروهای مردمی مثل ناموس خودشان از سیل بندها شبانه روز دفاع کردند و اشعار عربی که جوانان رُفَیع می خواندند خیلی زیبا بود که تو خواستی ما را به گریه بیاندازی، ما اشک تو را در آوردیم.

رییس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های خوزستان بیان کرد: مبارزه با سیل مبارزه جدی بود، آن هم سیلابی که براساس نظر کارشناسان در هفتاد سال گذشته این حجم بارش را نداشتیم. این کار، کار بزرگی بود و رهبر معظم انقلاب در حکم انتصاب امام جمعه جدید اهواز فصلی از حکم را به تقدیر و تشکر از مردم خوزستان اختصاص دادند.

او تصریح کرد: در این میان نیروهای هلال احمر هم درخشید و در وسط صحنه حاضر بود و این حضور، حضور قلبی و دلی و برآمده از وجدان بیدار بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین شفیعی گفت: هلال احمر در  سیلاب خوزستان پای کار آمد و این حضور پرشور و موثر جای تقدیر دارد.

رییس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های خوزستان با اشاره به نتایج سیلاب خوزستان و درس هایی که باید از آن آموخت، تصریح کرد: برای هلال احمر و مجموعه های مرتبط حوادثی به این گستردگی فرصتی برای آزمایش آموخته هاست، یعنی سیل فرصتی برای محک زدن قدرت عمل هلال احمر ایجاد کرد.

او اضافه کرد: باید این مسایل را به صورت علمی ارزیابی و بررسی و نقاط ضعف و قوت را پیدا کند و قطعا بستر طبیعی حادثه، درک محسوس و شفافی را از نقاط قوت و ضعف ها در اختیار ما قرار می دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین شفیعی با مقایسه زلزله کرمانشاه و سیلاب خوزستان در سال جاری و اعتماد مردم در این دو بحران، یادآور شد: در زلزله کرمانشاه در فضای مجازی این گونه عنوان شد که مردم به نهادهای رسمی اعتماد ندارند، اما در سیل خوزستان اعتماد مردم به هلال احمر و کمیته امداد به میدان آمد و این اعتماد سرمایه اجتماعی بزرگی است که گهگاه مدت ها برای بدست آمدن آن زمان صرف می شود و گاهی اوقات در یک حادثه از دست می رود و جبران مجدد آن زمان زیادی می برد.

او خاطر نشان کرد: هلال احمر باید قدر این اعتماد را بداند و گزارشی از عملیات امداد رسانی و کمک های مردمی به مردم خوزستان بدهد تا این اعتماد و سرمایه اجتماعی برای حوادث بعدی حفظ شود.

شفیعی با اشاره به مشکلات مردم سیل زده پس از سیلاب، تاکید کرد: سیل در خوزستان هنوز تمام نشده و هزاران هکتار از زمین های کشاورزی زیر آب رفت و به ظاهر راه برون رفتی برای آب وجود ندارد.

رییس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های خوزستان با بیان اینکه وقتی آب سیل فرونشست کار ما تازه شروع می شود، ادامه داد: در سیلاب ۹۸ اهمیت وضعیت پساسیل کمتر از سیل نیست و بار آن از بار دوره سیل سنگین تر است و باید برای آن برنامه‌ریزی شود.

او توضیح داد: به طور طبیعی چون حجم عمده خسارت در حوزه کشاورزی است و زمان طلایی کشاورز یک فصل در سال است ما باید این آمادگی را داشته باشیم که به مدت یک سال از کشاورز سیل زده حمایت کنیم تا سرپا شود و بتواند محصولش را برداشت کند.

رییس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های خوزستان در پایان گفت: چتر حمایت هلال احمر به هر شکلی هست باید ادامه پیدا کند تا مردم سیل زده به شرایط عادی زندگی باز گردند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز