رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بیان کرد:

مصوبه ای برای پرداخت خسارت محصولات بیمه نشده سال ۹۵ وجود ندارد/خسارت محصولات بیمه شده سال ۹۵ پرداخت شد

۱۳۹۸/۰۲/۲۶ - ۱۵:۳۶:۳۴
کد خبر: ۸۴۶۹۶۷
مصوبه ای برای پرداخت خسارت محصولات بیمه نشده سال ۹۵ وجود ندارد/خسارت محصولات بیمه شده سال ۹۵ پرداخت شد
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: برای کشاورزانی که محصولات خود را بیمه نکرده و در سال ۹۵ دچار خسارت‌ شدند در سطح ملی مصوبه ای وجود ندارد.

کیخسرو چنگلوایی امروز در گفت و گو با خبرنگار برنا در اهواز اظهار کرد: خوزستان در سه نوبت؛ آذر و بهمن ۹۷ و در فروردین ماه سال جاری از سیلاب خسارت جدی دید.

او گفت: ۲۲۴ هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی کشاورزی خوزستان بر اثر سیلاب آسیب جدی دید که ۱۷۰ هزار هکتار آن آسیب ۱۰۰ درصد خسارت دیده است و حدودا ۵۵ هزار هکتار دچار خوابیدگی و آسیب دیدگی تقریبی شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان افزود: مزارع کشاورزی که بیش از یک ماه زیر آب بودند می توان گفت به طور ۱۰۰ درصد خسارت دیدند.

چنگلوایی بیان کرد: در بخش دامی چهار هزار و ۵۱۳ راس دام سبک، ۳۳۴ راس دام سنگین و بیش از ۵۴ هزار قطعه طیور، ۲٬۵ میلیون قطعه ماهی و ۸۵۱ فروند کندوی زنبور عسل در اثر سیلاب فروردین ماه امسال از دست رفت.

او با بیان این که علاوه بر این سیلاب به تاسیسات بخش کشاورزی هم خسارت زد، ادامه داد: مجموع خسارت سیلاب به تولیدات بخش کشاورزی شامل محصولات باغی، زراعی و دامی، شیلات و زنبور عسل چهار هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در پاسخ به علت عدم پرداخت خسارت کشاورزان استان در خشکسالی سال گذشته، تصریح کرد: سال زراعی ۹۷-۹۶  از نظر خشکسالی شدیدترین خشکسالی طی ۶۰ سال اخیر بوده است و براساس مصوبات ستاد خشکسالی استان، تصمیم گرفته شد که در برخی حوضه ها که آبی وجود ندارد، ممنوعیت کشت و در بعضی حوضه ها محدودیت کشت اعمال شود.

چنگلوایی اضافه کرد: خوزستان تا سال های گذشته صاحب مقام سوم سطح زیر کشت برنج در کشور بود، اما با وجودی که در سال زراعی قبل دچار خشکسالی شدیم خوزستان مقام اول سطح زیر کشت برنج را در کشور کسب کرد.

او ادامه داد: آمار ۱۲۰ هزار سطح زیر کشت برنج در سال ۹۲ که به سه هزار هکتار در سال ۹۷ رسید، غلط است و سطح زیر کشت برنج در خوزستان در بهترین شرایط هیچگاه از ۹۷ هزار هکتار فراتر نرفته است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بیان کرد: الگوی کشت برنج ثابت نیست و پویا است و امسال به دلیل حجم فراوان بارندگی و وجود آب فراوان از الان اعلام کردیم که محدودیت کشت در تابستان نداریم.

چنگلوایی ادامه داد: وقتی در سال گذشته میزان آب قابل برنامه ریزی مجموعه سدهای خوزستان در سال آبی قبل ۱.۸ میلیارد مترمکعب برآورد شده، چگونه می توان همانند سال های پر بارش کشت کرد و ما باید واقعیت ها را هم ببینیم و مطابق با واقعیت ها الگوی کشت را تنظیم کنیم.

چنگلوایی درباره پرداخت کامل خسارت سیلاب به کشاورزان در سال ۹۵ به گفته محمد آلاله مدیر گروه بیمه محصولات کشاورزی بانک کشاورزی خوزستان در مصاحبه با یکی از رسانه های استان و اعلام پرداخت خسارت سال ۹۵ کشاورزان خوزستانی توسط روحانی در سفر فروردین ماه امسال و ابهام پیش آمده در این زمینه توضیح داد: هر دو این مطالب درست است چون در سال ۹۶-۹۵ که خسارت به کشاورزان استان وارد نشد، مصوبه ای مبنی بر پرداخت خسارت به بیمه شده و نشده صادر نشد.

او افزود: بنابراین تمام کسانی که محصولات خود را بیمه کرده بودند خسارات خود را دریافت کردند به جز کشاورزان شعیبیه شوشتر که محصول گندم آنها دچار خسارت‌ شده بود و قابل مصرف نبود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تصریح کرد: سازمان تعاون روستایی محصول گندم آنها را خرید و به مزایده گذاشت و قرار بر این بود که مابه التفاوت قیمت آن را تا قیمت تضمینی پرداخت کند اما با وقفه دوساله مواجه شد که در سفر رییس جمهور در فروردین ماه امسال دستور داده شد از محل اعتبارات استانی ۳۴ میلیارد ریال به این کشاورزان پرداخت شود.

چنگلوایی در پایان اضافه کرد: برای کشاورزانی که محصولات خود را بیمه نکرده و در سال ۹۵ دچار خسارت‌ شدند در سطح ملی مصوبه ای وجود ندارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز