رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان بیان کرد:

آتش زدن بقایای گیاهی تنوع زیستی را از بین می برد/تاثیر منفی تغییرات اقلیمی بر تنوع زیستی

۱۳۹۸/۰۳/۰۱ - ۱۶:۲۴:۵۵
کد خبر: ۸۴۹۵۵۸
آتش زدن بقایای گیاهی تنوع زیستی را از بین می برد/تاثیر منفی تغییرات اقلیمی بر تنوع زیستی
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: آتش زدن بقایای گیاهی از جمله عوامل مخرب تنوع زیستی است.

به گزارش خبرنگار برنا از اهواز کیخسرو چنگلوایی ظهر امروز چهارشنبه در جلسه روز جهانی تنوع زیستی اظهار کرد: تخریب و از دست رفتن زیستگاه های طبیعی، تغییر در ساختار زیست بوم ها، بهره برداری بی رویه، آلودگی هایی که عمدتا توسط انسان ایجاد می شود و تغییر اقلیم جهانی از عواملی است که بر تنوع زیستی تاثیرات منفی برجا می گذارد.

او گفت: در حال حاضر در هر 20 دقیقه یک گونه در حال انقراض است و 17 هزار گونه در لیست اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت وجود دارد که  با خطر جدی روبرو هستند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان افزود: برخی از فعالیت های انسانی از جمله آتش زدن بقایای گیاهی از جمله عوامل مخرب بر روی تنوع زیستی است.

چنگلوایی بیان کرد: به ازای هر هکتار گندم که توسط انسان سوزانده می شود سه تن معادل یک هزار و 500 مترمکعب CO2  آزاد می شود.

او با اشاره به اینکه نظام زراعی تک کشتی یک نظام شکننده است، بیان کرد: از بین رفتن فرصت های کسب و کار، سلامت و زندگی بهتر، عدم وجود غذای کافی برای بقا، از بین رفتن منابع جنگلی و کاهش شدید درآمد ها از خطراتی است که در نتیجه نابودی تنوع زیستی به وجود خواهد آمد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان توضیح داد: عمل به پیمان های مربوط به تنوع زیستی توسط کشورها، آگاهی رسانی بیشتر، شناسایی فرصت های سرمایه گذاری روستایی بر پایه تنوع زیستی و تبدیل آن به سرمایه و شغل، ایجاد انگیزه در افرادی که در زیستگاهها و جوامع محلی حضور دارند در حفظ تنوع زیستی بسیار موثر است.

چنگلوایی ادامه داد: در دنیا 250 هزار گونه گیاهی وجود دارد که یک هزار و 500 گونه آن در بخش کشاورزی می باشد و 50 درصد از غذای مهم ما از سه گونه ذرت، برنج و گندم تولید می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در پایان بیان کرد: خاک یکی از زیستگاه های بسیار غنی است که گونه های بسیار زیاد و مفیدی را در خود جای داده است و کمتر از نیم درصد وزن خاک را میکروارگانیسم ها تشکیل می دهند در حالی که این موجودات مسوول بخش اعظم چرخه مواد غذایی هستند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز