به قلم نجلا درخشانی؛

مجموعه"آثار ملی آبادان و خرمشهر" منتشر شد+ببینید

۱۳۹۸/۰۳/۲۰ - ۱۱:۵۹:۱۱
کد خبر: ۸۵۶۲۸۱
مجموعهآثار ملی آبادان و خرمشهر منتشر شد+ببینید
نجلا درخشانی کارشناسی ارشد مرمت و احیای بناها و بافت های تاریخی، کتابی با عنوان"آثار ملی آبادان و خرمشهر" را تالیف و روانه بازار کرد.

به گزارش خبرنگار برنا از آبادان، میراث فرهنگی شامل آثار باقی مانده از گذشتگان است که نشانگر حرکت انسان در طول تاریخ می‌باشد و با شناسایی آن زمینه‌ی شناخت هویت و مسیر حرکت فرهنگی میسر می‌شود و از این طریق زمینه‌های عبرت برای انسان فراهم می‌آید.

میراث منقول، غیر منقول، ملموس و ناملموسی که امروزه به دست ما رسیده، بخشی از هویت و اصالت ما می‌باشد که شناسنامه‌ ایران و هر ایرانی تلقی می‌شود و ماندگاری آن مایه‌ی بقای هویت ما است.

اگر امروزه فرهنگ و معماری ایران در جهان متاعی ارزشمند و پرطرفدار می‌باشد و چشم همگان را به خود خیره کرده، بی‌شک حاصل ذوق و سلیقه‌ی معماران چیره‌دست این سرزمین بوده که با امید به ماندگاری بر روی خاک سرزمینمان بر پا شده است.

بنابراین همه‌ ارزش و اعتبار میراث کشورمان در گرو ماندگاری آن است، که رمز هر ماندگاری‌ حفاظت و معرفی مداوم هر اثری و رساندن آن به آیندگان می‌باشد.

در همین راستا نجلا درخشانی کارشناسی ارشد مرمت و احیای بناها و بافت های تاریخی از دانشگاه هنر تهران، کتابی با عنوان"آثار ملی آبادان و خرمشهر" را تالیف کرد. این کتاب که با همت انتشارات"ارسطو" و همکاری"سامانه اطلاع رسانی چاپ و نشر ایرانیان" منتشر شده است، چند روزیست که در قفسه کتاب فروشی ها قرار گرفته است.

در این کتاب سعی شده آثار غیر منقول، ملموس و ناملموسی از منطقه‌ی آزاد اروند که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند، در حد توان معرفی و مستند شوند. که قطعا مورد استفاده‌ علاقمندان به میراث فرهنگی و تاریخ معماری منطقه قرار می گیرد.

مجموعه ی منتشر شده شامل یک بخش کلیات و سه فصل می باشد که در بخش کلیات تاریخچه ثبت آثار ملی توضیح داده شده و طبقه بندی آثار ملی منطقه ی آزاد اروند(آبادان و خرمشهر) برای اولین بار بر اساس کاربری انجام پذیرفته است.

نویسنده این مجموعه در فصل اول به معرفی آثار ثبت ملی در شهرستان آبادان پرداخته است و فصل دوم را به معرفی آثار ثبت ملی در شهرستان خرمشهر اختصاص داده است. همچنین در فصل سوم به مهمترین قوانین مربوط به بناهای تاریخی و ارزشمند پرداخته شده است.

لازم به ذکر است که در آبادان و خرمشهر تعداد ۱۰۰ اثر ثبت ملی وجود دارد که برای اولین بار در این کتاب بر اساس نوع کاربری تقسیم بندی و سپس در هر مرحله به صورت مجزا این آثار جانمایی و هر کدام به صورت کامل معرفی شده اند.

علاقمندان می توانند برای تهیه این کتاب به کتاب فروشی شهر کتاب آبادان، خیابان اروسیه، بین ولایت 14 و 15 و کتاب فروشی سعید، خیابان یک احمدآباد، روبروی مسجد امیرالمومنین مراجعه کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز