با هدف پاکسازی و ساماندهی مناطق شهری؛

طرح ویژه ۷۷ آغاز شد/مردم همانند زمان سیلاب پای کار بیایند/لزوم حمایت سمن ها و فعالان اجتماعی در طرح های خدمات شهری+فیلم

۱۳۹۸/۰۳/۲۲ - ۱۴:۴۰:۵۷
کد خبر: ۸۵۷۴۵۱
طرح ویژه ۷۷ آغاز شد/مردم همانند زمان سیلاب پای کار بیایند/لزوم حمایت سمن ها و فعالان اجتماعی در طرح های خدمات شهری+فیلم
شهردار آبادان گفت: با هدف پاکسازی و ساماندهی مناطق شهری، طرح ویژه ۷۷ در آبادان به اجرا در آمد.

حسین حمیدپور امروز در گفت و گو با خبرنگار برنا در آبادان با اعلام این خبر، اظهار کرد: معاونت خدمات شهری شهرداری آبادان از سال گذشته تا کنون با تشکیل ستادی به نام ستاد پاکسازی در چهار نوبت و با همراهی و همکاری سمن ها اقدام به پاکسازی شهر کرد.

او با بیان اینکه خروجی این ستاد در مرحله اول خوب بود، گفت: متاسفانه پس از 10 الی 20 روز مجددا مناطق کما فی السابق کثیف می شد و عملا اقدامات انجام شده به دلیل بی توجهی و عدم همکاری برخی به نتیجه نمی رسید.

حمیدپور با بیان اینکه جلسات متعددی را به منظور رفتار شناسی شهروندان و کارشناسی نقاط قوت و ضعف اقدامات شهرداری برگزار کردیم، افزود: در نهایت تصمیم بر این شد که طرح 77 را عملیاتی کنیم تا به نتیجه مورد نظر نزدیک تر شویم.

مدیر سامانه شهری آبادان در تشریح طرح 77 بیان کرد: آبادان دارای چهار منطقه و 14 ناحیه شهری است و عملا ورود به هر ناحیه به دلیل وسعت آن و از طرفی با توجه به بضاعت موجود، کار را سخت می کرد. لذا 14 ناحیه به 77 قسمت تقسیم بندی شد و از روز گذشته به مدت حداقل سه ماه با ورود به هر قسمت 9 اقدام را که شامل پاکسازی، بهسازی و ساماندهی است، به انجام می رسانیم.

او با اشاره به اینکه در هر منطقه گروه بندی ها را تشکیل داده ایم، ادامه داد: در این طرح عملیاتی که از روز گذشته(سه شنبه) و از مناطق کارون 1 تا 14، کوی قدس(منازل شرکتی) و ذوالفقاری شهدای 1 تا 21 آغاز شد، عوامل خدماتی شهرداری آبادان به مدت سه روز تمام متناسب با هر منطقه اقدام به جاروکشی، هرس درختان، چنگال کاری کانال‌های روباز، نخاله برداری، لکه گیری آسفالت، شست و شوی درختان و جداول، ترمیم مناطق خطرساز، رنگ آمیزی و اصلاح علایم ترافیکی و نی زدایی، می کنند.

 رفع مشکلات و معضلات کوچک و پنهان شهری در طرح 77

شهردار آبادان با بیان اینکه برنامه حضور در مناطق تدوین و به مدیران و سرگروه ها اعلام شده است، توضیح داد: پیش از حضور در هر منطقه با اطلاعیه هایی به شهروندان اطلاع رسانی می شود. همچنین در زمان انجام طرح از ابتدا تا انتها و حتی بعد از اتمام هر منطقه، ارتباط مدیران شهرداری با معتمدین محل و شهروندان بیش از پیش برقرار می شود و این ارتباط تنگاتنگ به منظور استمرار تمیزی محله و منطقه است.

او با بیان اهداف مد نظر این طرح گفت: هدف ما در این طرح تقسیم بندی شهر به نقاط کوچکتر برای وضوح بیشتر مشکلات و معضلات کوچک و پنهان شهری است، همچنین در این طرح فرصت ارتباط گیری بیشتر با شهروندان مد نظر است و در این راستا راهکارهای پاکیزه نگه داشتن مناطق و فرهنگسازی های مربوطه دقیق تر و بهتر انجام می شود.

حمید پور با تاکید بر اینکه این طرح سبب ایجاد فرصت مشارکت بیشتر شهروندان در پاکیزگی محله، منطقه و شهرمان می شود، تصریح کرد: در سیلاب اخیر هیچکس نمی تواند منکر حضور موثر و حداکثری مردم در کنار مسوولان باشد، همواره حضور مردم سبب جهش کاری و تسریع در روند اقدامات می شود. در بحث خدمات شهری نیز مردم و مسوولین باید همگام و همراه هم باشند و از "زندگی جزیره ایی" خارج شوند تا طرح نویی زده شود.

لزوم حمایت سمن ها و فعالان اجتماعی در اجرای طرح های خدمات شهری

 مدیر سامانه شهری آبادان با بیان اینکه از صاحب نظران، سمن ها، فعالان اجتماعی و شهروندان می خواهیم بیش از پیش و به ویژه در این طرح کنار ما باشند، تاکید کرد: بدون شک عملیاتی شدن(به ویژه) طرح های خدمات شهری بدون مشارکت، همراهی و نگهداری گروه های اجتماعی و مردم به نتیجه نخواهد رسید و در طرح 77 نیز مشارکت عامه شهروندان بدون مرزبندی نیاز است.

او گفت: پس از خروج اکیپ های خدمات شهری از هر منطقه انتظار داریم مردم حساسیت بیشتری نسبت به مراقبت از وضعیت منطقه و محله  و کوچه خود به خرج دهند و چنانچه برخی افراد نسبت به پاکیزگی شهری بی تفاوت و بی توجه هستند، از طریق ارتباط گیری با مدیران و اکیپ های طرح و به ویژه از طریق سامانه 137 موارد را به شهرداری آبادان اطلاع دهند تا با حساسیت ویژه پیگیری، بررسی و اقدام شود.

شهردار آبادان توضیح داد: همچنین از این پس ساعت زباله گیری شهری در آبادان از ساعت 21 به ساعت 23 تغییر می کند، این تغییر به دلیل شکل زندگی شهروندان آبادان اتخاذ شده است. همچنین خودروهای حمل زباله همچون سال های قبل مجهز به آژِیر می شوند و با ورود به هر منطقه حضورشان را اعلام می کنند و به نوعی یک یادآوری برای آن دسته از همشهریانی است که فراموش کرده اند زباله های خانگی خود را تحویل بدهند و یا در باکس مستقر در محله نگذاشته اند.

هیچ کس حق ندارد نسبت به حقوق شهروندی  بی تفاوت باشد

حمیدپور با بیان اینکه مردم باید بیش از گذشته مسوولیت نگهداری از شهر را بر عهده بگیرند، اضافه کرد: کسی که ساخت و ساز می کند نباید نخاله ساختمانی خود را در پیاده رو و خیابان رها کند، هیچ کس نباید به درختان و فضای سبز آسیب برساند، هیچ فردی حقیقی و یا حقوقی حق سد معبر ندارد، هیچ کس حق ندارد زباله های خود را در ساعتی غیر از زمان اعلام شده و به شکلی غیر استاندارد در شهر رهاسازی کند، هیچ کس حق ندارد به تابلوها و مبلمان شهری و آسفالت آسیب برساند و یا نباید نسبت به سرقت درب منهول ها بی تفاوت باشیم، در همه این موارد و مواردی دیگر مردم نباید نسبت به حقوق شهروندی خود بی تفاوت باشند و باید با ارتباط گیری با مجموعه شهری و یا تذکرات شهروندی در حفظ و پویایی شهرمان کوشا باشیم.

مدیر سامانه شهری آبادان با اشاره به اینکه در این طرح صفر تا صد بهسازی، پاکسازی و ساماندهی یک محله و منطقه مد نظر است، بیان کرد: بازگشت اکیپ 77 به یک محله با امید به کم شدن یک معضل در آن محله و اضافه شده یک فعالیت جدید از سوی آن گروه خواهد بود. یعنی اینکه امیدواریم پس از بازگشت مجدد گروه 77 به یک منطقه دیگر شاهد معضلات قبلی نباشیم و نیاز به انجام همه اقدامات 9 گانه در آن مناطق نباشد و بتوانیم خدمات جدیدتری را جایگزین کنیم. البته اقداماتی مانند زباله گیری و رُفت و روب مناطق و محله های همواره انجام می شود.

"گام به گام" ساماندهی شهری با اجرای طرح 77

حمیدپور با بیان اینکه اجرای مناسب طرح 77 از سوی شهرداری آبادان و شهروندان فرصت"گام به گام" ساماندهی شهری را در کمترین زمان به وجود می آورد، افزود: وقتی که در طرح 77 وضعیت آسفالت و یا فضای سبز منطقه سر و سامان داده شد، در بازگشت مجدد به آن منطقه چنانچه آسفالت و فضای سبز تخریب نشده باشد، اکیپ به زیباسازی و وضعیت مبلمان شهری آن منطقه می پردازد و جایگزین موارد قبل می شود و با همکاری و همراهی شهروندان، مدیران خدمات شهری فرصت رسیدگی به موارد و زوایای پنهان معضلات شهری را بیشتر پیدا می کنند و رفته رفته شاهد سامان بخشی و پویایی محله، منطقه و شهرمان می شویم.

شهردار آبادان در پایان با بیان اینکه شهرداری وظیفه دارد برای پاکیزگی و ساماندهی مناطق شهری تلاش کند، تصریح کرد: امیدواریم در این طرح به نقطه مطلوب"شهر ما خانه ما" برسیم  و برای رسیدن به این هدف باید از تحقق شعار"محله ما خانه ما" شروع کنیم و به طور حتم همکاری شهروندان در اجرای مناسب طرح ویژه ۷۷ شهرداری آبادان، می تواند زمینه ساز تحقق این شعار شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما