رییس کانون ملی زنان بازرگان ایران بیان کرد:

آموزش اولویت اصلی ما در توانمندسازی زنان است+ببینید

۱۳۹۸/۰۳/۲۸ - ۲۱:۲۵:۵۲
کد خبر: ۸۵۹۸۲۵
آموزش اولویت اصلی ما در توانمندسازی زنان است+ببینید
رییس کانون ملی زنان بازرگان ایران آموزش را به عنوان اصلی ترین و مهمترین هدف این‌کانون در توانمندسازی زنان برشمرد.

به گزارش خبرنگار برنا از آبادان، سیده فاطمه مقیمی عصر امروز در حاشیه دومین مجمع کانون زنان بازرگان آبادان که با هدف انتخاب رییس و بازرس این اتاق برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امروز برای دومین بار مجمع کانون زنان بازرگان استان خوزستان اتاق آبادان تشکیل شد، البته انتظار این بود که سومین و یا چهارمین مجمع باشد، اما در مقطعی از زمان توقفی ایجاد شد و چون مجمع به موقع شکل نگرفت، در روند مستمر آن وقفه ای ایجاد شد، اما خوشبختانه امروز به طور مجدد با فراخوانی که بر اساس سیر مراحل قانونی بوده این مجمع تشکیل شد و با استقبال خوبی از سوی بانوان بازرگان آبادان مواجه شدیم.

او گفت: حضور بانوان در جلسه  آنهم در حالیکه با گرمای بالای هوا در ساعت دو بعد از ظهر مواجهیم، نشان از آن دارد که برای کاری که در حال انجام است، یک باور تغییر در حضور زنان در امور اقتصادی وجود دارد.

رییس کانون ملی زنان بازرگان ایران افزود: خوزستان و به خصوص آبادان شرایطی را دارندکه بانوان علاوه بر انجام اموری که مرتبط با کسب و‌ کار خانگی شان مسوولیت می پذیرند، اما در کارهای اقتصادی و تجاری به خصوص با کشورهای همجوار حضور دارند، و الان شاهد آنیم‌که با کشور عراق رابطه تجاری خودشان را به خصوص در طول چند سال اخیر برقرار کرده اند ضمن اینکه واقع شدن شهر آبادان در محدوده منطقه آزاد اروند خود زمینه رشد و شکوفایی حضور زنان و بازرگانان جوان در عرصه تجارت را سبب شده است.

مقیمی بیان کرد: ما در سطح کشور کانون های زنان بازرگان استان های مختلف را راه اندازی کرده ایم و در خوزستان به دلیل وجود ، سه اتاق بازرگانی، دو کانون در شهرهای آبادان و خرمشهر راه اندازی شده است اما در اهواز این کانون هنوز شکل نگرفته و انتظارمان آنست که(با توجه به اینکه رییس اتاق بازرگانی اهواز خود از بانوان است ضمن اهتمام بیشتر) در زمینه  شکل گیری کانون اهواز نیز تلاش خود را بکار بگیرند.

او ادامه داد: در حال حاضر حدود ۲۰ کانون زنان بازرگان فعال در استان های مختلف کشور داریم که برخی از آنان مجمع شان را به موقع برگزار کردند و برخی دیگر به علل مختلف مجمع های مربوطه شان را در زمان مشخص شده، برگزار نکردند.

رییس کانون ملی زنان بازرگان ایران اضافه کرد: هفته گذشته مجمع کشوری داشتیم که حدود ۱۲ کانون کشوری از لحاظ قانونی امکان حضور را داشتند اما برخی دیگر از کانون ها از جمله آبادان به دلیل یاد شده نتوانستند از حق رای شان را بابت کرسی شان در مجمع کشور داشته باشد که جای تاسف دارد.

مقیمی تصریح کرد: توانمند سازی بانوان مهمترین موضوعیست که ما در بحث کانون های زنان بازرگان به عنوان یک هدف اصلی آن را دنبال می کنیم، توانمند سازی تنها با برگزاری کلاس های مختلف و ارایه آموزش میسر نمی شود.

او افزود: توانمندسازی با بحث مهم انتقال تجربیات قرینه است و در صورت انتقال تجربیات دوره کارکردی بانوان دیگر نیازی به آغاز کار از صفر ندارد.

مقیمی یادآور شد: حس خودباوری، شناخت از یکدیگر و موقعیت های کاری و انتقال تجربیات در میان بانوان از مهمترین مواردیست که می تواند ما را در دستیابی به اهدافمان یاری کند.

رییس کانون ملی زنان بازرگان ایران گفت: قدر مسلم رونق تولید می طلبد که شرایط زیر ساختی مربوط به هر جامعه مهیا شود که یکی از این زیرساخت ها سرمایه انسانیست، که بایستی به طور جدی در بحث توانمندسازی این سرمایه تلاش کنیم و این فرد نیز با مدیریت خوبی که پس از آن می تواند در کار اقتصادی از خود نشان دهد، حضور و اثر بخشی خود را در حوزه اقتصاد داشته باشد.

او افزود: سوای از نگاه جنسیتی(به سبب اینکه می گوییم کانون زنان بازرگان) طبیعت امر اینست که مردان این تمرین را در طول قرن ها داشته اند و بانوان به لحاظ حضور مستقل شان در عرصه اقتصاد جوانترند، و باید به آنان کمک کرد تا ‌انتقال تجربیات در میان آنها اتفاق بیفتد.

مقیمی توضیح داد: وقتی صحبت از توانمندسازی بانوان می کنیم یعنی جمع بزرگی از جامعه، و لذا اگر قرار است در بحث اقتصاد  بسترسازی و الگوسازی شکل گیرد، این کار توسط یک زن یا مردی که فعالیت اقتصادی انجام می دهد، اثر بخشی بیشتر و بهتری دارد و در برآیند تولید ناخالص ملی و جهان می تواند اثر گذار باشد.

رییس کانون ملی زنان بازرگان ایران با بیان اینکه کانون ها در واقع سازمان های مردم نهادی هستند که مربوط به بخش خصوص اند و در اتاق بازرگانی ایران به نام کانون ملی زنان بازرگان ایران به ثبت رسیده و شعب آن در مراکز استان ها تشکیل شده است، بیان کرد: توقعمان آنست که زیرساخت حمایتی اولیه را داشته باشیم و مابقی به همت بانوان انجام و ادامه دار خواهد بود.

مقیمی افزود: از آنجاییکه سرمایه های کوچک در اختیار زنان است و با توجه به بحث توانمندساز ی، بانوان بودجه کمتری را در اختیار دارند، لذا می طلبد که اتاق ها نگاه حمایتی(اعم از دفتر و امکانات اولیه) به کانون های بانوان داشته باشند.

او افزود: در بحث تشکل ها در اتاق ایران بحث کمک مالی به تشکل ها وجود دارد و این اتفاق می افتد و در بحث بودجه بندی نگاه حمایتی به تشکل ها وجود دارد، اما از سوی دیگر  بایستی این توانمندسازی را با عرق خود بانوان برای رسیدن به آن بسنجیم، مادامی که مجموعه به شکل یک طرفه به کانون ها کمک کند و خروجی نداشته باشد، هیچ رشدی اتفاق نمی افتد.

رییس کانون ملی زنان بازرگان ایران اضافه کرد: آموزش به عنوان یک اولویت اصلی و مهم  مد نظر است، کاری که بانوان خوزستان می توانند انجام و اتاق نیز به آنها کمک کند، اینکه از سوی اتاق بازرگانی آبادان دوره های آموزشی در راستای توانمندسازی بانوان بازرگان آبادان و حتی جوانانی که در کارگاه های مختلف مشغول بکارند، برگزار شود، ضمن اینکه بخش آموزش اتاق ایران نیز در این باره کمک حال خواهد بود.

مقیمی با اشاره به اینکه حمایت ها همیشه مالی نیست و گاهی می تواند معنوی و حتی آموزشی باشد، گفت: در حال حاضر حدود ۳ هزار نفر از بانوان بازرگان، عضو کانون های زنان بازرگان در سراسر ایران هستند که البته این تعداد عضو کافی نیست و ظرفیت بیش از این وجود دارد.

مقیمی افزود: بسیاری از بانوان به رغم فعالیت در عرصه اقتصاد و تجارت، اما به دلیل نداشتن کارت عضویت در جامعه آماری قرار ندارند.

او گفت: بانوان فعال در عرصه اقتصاد و بازرگانی می توانند با گرفتن کارت، به عضویت کانون در آمده یا به عنوان ناظر کانون باشند.

به گفته او، کانون ملی زنان بازرگان ایران حدود ۸ سال است که به طور رسمی و فعال کار خود را آغاز کرده است، و استان هایی که کانون هایشان را راه اندازی کرده اند، تاکنون توانسته اند در سطح انتظارات ظاهر شوند.

مقیمی تصریح کرد: در بسیاری از نشست ها انتقال تجربیات استان ها نیز. اتفاق می افتد و زنان بازرگان در یک مواجه و در رو، این انتقال تجربه را شکل می دهند.

او یادآور شد: در بهمن ماه سال گذشته ما یک نشست سراسری در اتاق تهران برگزار کردم و حدود ۱۵۰ نفر از بانوان بازرگان از سراسر کشور در آن حضور پیدا کردند که در آن معاونت حقوقی رییس جمهور، برخی از اعضای شورای شهر تهران و مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند و نمایندگان بانوان ما صحبت های خود را در این نشست ارایه کردند و برخی موارد قانونی نیز مطرح شد که در حال پیگیری آنها هستیم. ضمن اینکه با فراکسیون زنان مجلس در کانون ملی زنان بازرگان ایران در قالب یک کارگروه مشترک تفاهمنامه منعقد کردیم تا آنچه که موانع قانونی در رشد کسب و‌کار زنان است از طریق این فراکسیون در قالب طرح یا لایحه وارد مجلس شود، تا حمایت های لازم برای رفع این موانع انجام گیرد و اما معتقدیم این امر محقق نمی شود مگر آنکه همت و عزم عمومی در این باره در میان زنان شکل گیرد.

لازم به ذکر است که دومین مجمع سالیانه کانون زنان بازرگان آبادان با دستور انتخاب رییس و بازرس جدید این کانون در محل سرسرای اجتماعات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان برگزار شد که در پایان خانمها مینا رضایی و مهری قنواتی به ترتیب با کسب ۲۰ و ۱۷ رای به عنوان رئیس جدید و بازرس کانون زنان بازرگان آبادان انتخاب شدند.

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما