رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور بیان کرد:

تقسیم بودجه ریزگردهای خوزستان با استان های جنوب غرب کشور/مدیران اصول توسعه پایدار را رعایت کنند/بودجه ۱.۶ میلیارد دلاری پسماند در مجلس منحرف شد

۱۳۹۸/۰۴/۱۲ - ۱۲:۴۰:۰۰
کد خبر: ۸۶۵۷۵۰
تقسیم بودجه ریزگردهای خوزستان با استان های جنوب غرب کشور/مدیران اصول توسعه پایدار را رعایت کنند/بودجه ۱.۶ میلیارد دلاری پسماند در مجلس منحرف شد
رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: در گذشته تمام بودجه مبارزه با ریزگردها به خوزستان اختصاص پیدا کرده بود اما امسال این بودجه را به تمام جنوب غرب کشور داده‌ایم.

به گزارش خبرنگار برنا از اهواز، عیسی کلانتری  شامگاه سه شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با گرد و غبار  اظهار کرد: از زمانی که سدها را ساختیم، مهندسی رودخانه‌های پایین‌دست را رها کردیم.

او گفت: وقتی رودخانه به حال خود رها شود، پر می‌شود و جزیره در آن به وجود می‌آورد که این مسایل عبور آب را کم می‌کند.

معاون رییس جمهور با بیان این که ما محیط زیست را به هم ریخته‌ایم، افزود: دخل و تصرف‌های غیر پایداری که در محیط زیست انجام داده‌ایم موجب شده که به اینجا برسیم.

کلانتری بیان کرد: با ساختن سدها، سیل را مهار کردیم اما آب دشت‌ها و تالاب‌ها را از آن پس گرفتیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به تجاوز و دستکاری در طبیعت و محیط زیست و عدم توجه به عواقب آن، اضافه کرد: ما به طبیعت تجاوز می‌کنیم اما حاضر نیستیم هزینه این تجاوز را بپردازیم، بعد مدعی می‌شویم که خسارت خورده‌ایم. باید عوامل را بسنجیم و از راه توسعه پایدار وارد شویم.

کلانتری با بیان این که محیط زیست کشور به شدت در معرض تهدید است، یادآور شد: سیل‌ها در گذشته ریزگردها را مهار می‌کردند اما با افزایش دام‌ها و چرای مراتع و تغییر خاک، ما دیدیم که ریزگردها افزایش پیدا کرد.

او به لزوم تکمیل تحقیقات سازمان مراتع و جنگل‌ها برای انجام عملیات درختکاری اشاره کرد و گفت: ما نباید با عجله و شتاب در  تصمیم‌گیری بودجه امسال را جذب کنیم.

معاون رییس جمهور اذعان کرد: بدقولی سازمان مراتع و جنگل‌ها محرز است اما آنها به ما قول داده‌اند که تا آبان‌ماه تحقیقات خود را به اتمام برسانند و نتایج را به ما اعلام کنند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور تصریح کرد: اگر مطالعات تکمیل نشود، ما همان هفت هکتار درختکاری را نیز تکمیل نخواهیم کرد.

کلانتری با اشاره به اشتباهات رخ داده در سیلاب اخیر گفت: یک بار اشتباه ممکن است رخ دهد اما اگر یک اشتباه تکرار شود، دیگر آن حماقت است.

او با بیان اینکه اگر لازم است برای طرح‌ها مطالعاتی انجام شود، این مطالعات باید انجام شود، توضیح داد: بدون مطالعه حتی اگر طوفان شود، ما یک ریال بودجه اختصاص نمی‌دهیم، حق‌آبه تالاب‌ها نیز باید گرفته شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور افزود: وقتی یک مهندس مشاور طرحی می‌دهد باید پای آن طرح بایستد و اگر اشتباهی می‌کند باید پاسخگوی اشتباه خود باشد.

او با  بیان این که خوزستان قدرت بازسازی دارد، یادآور شد: خوزستان تنها استانی است که حداقل تا 50 سال آینده هرگز مشکل آب پیدا نخواهد کرد.

کلانتری تصریح کرد: در 50 سال آینده تمام ایران به جز خوزستان و حاشیه رود ارس مشکل آب پیدا می‌کنند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور افزود: در گذشته تمام بودجه مبارزه با ریزگردها به خوزستان اختصاص پیدا کرده بود اما امسال این بودجه را به تمام جنوب غرب کشور داده‌ایم.

به گفته رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور خوزستان محیط خوبی دارد و علی‌رغم گرما و گرد و غبار می‌شود آن را بازسازی کرد اما شرط این کار این است که اصول توسعه پایدار را رعایت کنیم.

کلانتری ادامه داد: شما باید اصول توسعه پایدار را به مدیران خود دیکته کنید تا به خاطر مقدار کمی سود، به آینده خود ضرر نزنند. ما سهل‌الوصول را می‌گیریم، اما فردا و پس فردا را رها می‌کنیم.

او گفت: رییس جمهور شخصا حساسیت ویژه‌ای به مسایل محیط زیست دارد و از من خواسته است مشکلات حوضه‌های ریزگردها، تالاب‌ها، زباله‌ها و پسماندها را حل کنم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور  تصریح کرد: در همه این حوزه‌ها به جز پسماند، ما پیشرفت‌ها و موفقیت‌هایی داشته‌ایم.

کلانتری یادآور شد: در سال 96 بودجه 1.6 میلیارد دلاری برای پسماند گذاشته شد که این بودجه بعد در مجلس به مساله دیگری اختصاص پیدا کرد و این کار دست وزارت کشور را بست.

معاون رییس جمهور ادامه داد: امسال 100 میلیون یورو برای ریزگردها اختصاص داده شده که 35 درصد آن به مساله برق اختصاص داد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان این که تا دو سال پیش توانایی سنجش اوزان سطح پایین را نداشتیم، یادآور شد: الان دو سال است که این میزان اوزان را اندازه‌گیری می‌کنیم و به این نتیجه رسیده‌ایم که تهران آلوده محسوب می‌شود.

کلانتری افزود: با آمدن  فناوری های جدید، استاندارهای ما تغییر می‌کند و سخت‌تر می‌شود.

او گفت: من از وزارت نفت تشکر می‌کنم زیرا اگر هوای پاک و سالم ما در بهار و زمستان افزایش یافته، به خاطر وزارت نفت است که توانسته در مدت کوتاهی استانداردهای خود را بالا ببرد.

معاون رییس جمهور در پایان بیان کرد: در سیل بی‌سابقه‌ای که در کشور رخ داد، ما حتی یک بیماری واگیر نداشتیم که این نشان می‌دهد بخش‌های زیادی از دولت و مردم در این زمینه تلاش کردند. از بهداشت و درمان به خاطر این کار تشکر می‌کنم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز