رییس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیل‌زده خوزستان مطرح کرد:

تعمیر منازل سیل‌زدگان باید تا پایان شهریور ماه تمام شود/هیچ بهانه‌ای برای ما و مردم در بازسازی وجود ندارد

۱۳۹۸/۰۴/۲۴ - ۱۷:۰۹:۰۷
کد خبر: ۸۷۱۵۱۰
تعمیر منازل سیل‌زدگان باید تا پایان شهریور ماه تمام شود/هیچ بهانه‌ای برای ما و مردم در بازسازی وجود ندارد
رییس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیل‌زده خوزستان گفت: مهلت بازسازی مناطق سیل‌زده در استان برای واحدهایی که باید احداث شوند حداکثر تا پایان اسفند است و برای واحدهایی که به بازسازی نیاز دارند حداکثر تا پایان شهریور ماه است.

به گزارش خبرنگار برنا از اهواز، نصرالله دهقانی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: از تعداد 17 هزار و 500 واحدی که بر عهده ما گذاشته شده بود حدود 14 هزار واحد تعمیری هستند، یعنی از 10 درصد تا حدود 60 درصد خسارت دیده‌اند.

او گفت: پس از سیل در مجموع 22 هزار واحد مسکونی مورد ارزیابی قرار گرفتند.

رییس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیل زده خوزستان افزود: از این تعداد 17 هزار و 500 واحد نیاز به بازسازی و تعمیر دارند که مسوولیت این کار بین 6 استان تقسیم شده است.

دهقانی بیان کرد: حدود سه هزار و 500 واحد نیز باید احداث شود و تا به امروز بازسازی بیش از 10 هزار واحد از واحدهایی که به تعمیر نیاز دارند، آغاز شده و کار چهار هزار واحد نیز به اتمام رسیده است و مردم در حال استفاده از این خانه‌ها هستند.

او با بیان اینکه تا کنون نیز کار احداث حدود 10 هزار واحد آغاز شده است، تصریح کرد: از نظر مصالحی مانند سیمان، انواع آهن‌آلات که جزو مصالح اساسی برای ساخت و ساز هستند، مشکلی نداریم.

رییس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق زلزله زده خوزستان  اضافه کرد: مصالح زیادی در اهواز موجود است و حدود یکهزار و 500 تن تا کنون به مناطق برده شده است و حدود یکهزار تن آن نیز توزیع شده است.

دهقانی گفت: به دلیل شرایط آب و هوایی، کار ما مشکل شده است و نمی‌توان از تمام ساعات روز به طور کامل استفاده کرد.

او افزود: این مساله روند احداث واحدها را تا حدی کند کرده، اما  امیدواریم کار احداث واحدها تا پایان سال به اتمام برسد.

دهقانی با بیان این که هم مصالح و هم اعتبارات مورد نیاز به خوبی پیش‌بینی شده‌اند، ادامه داد: تاکنون 380 میلیارد تومان تسهیلات به بانک‌ها معرفی شده و منجر به انعقاد قرارداد شده است.

رییس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق زلزله زده خوزستان  بیان کرد: این یعنی حدود 80 تا 85 درصد اعتبارات لازم فراهم شده و تامین 15 تا 20 درصد باقی‌مانده نیز طولی نخواهد کشید.

به گفته دهقانی تا امروز 30 میلیارد تومان کمک‌های بلاعوض به دست ما رسیده و تمام اعتبارات بلاعوض ما حدود 120 میلیارد تومان است.

دهقانی با اشاره به معنای تسهیلات معیشتی، افزود: تسهیلات معیشتی برای جبران خسارات وارد شده به اثاثیه منزل است، این تسهیلات اساسا برای خوراک و پوشاک در نظر گرفته نشده است و مراجعه‌کنندگان در صورتی که واجد شرایط باشند، این تسهیلات به آن‌ها تعلق خواهد گرفت.

او تاکید کرد: باید به مردم گفت که زمان بسیار کوتاه است و باید هر چه سریع‌تر در کار بازسازی مشارکت کنند.

رییس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیل زده خوزستان گفت: استان‌های معین قرار نیست بیشتر از سه تا پنج ماه در استان بمانند.

دهقانی یادآور شد: اگر این استان‌ها بروند، کسانی که از پشتیبانی، تدارکات و نیروی فنی آن‌ها استفاده نکرده‌اند، ضرر می‌کنند.

او بیان کرد: مردم نگران اعتبارات نباشند، هیچ کس اعتباری که آمده را بر نخواهد گرداند و حدود 80 درصد اعتبارات تامین شده است.

رییس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیل زده خوزستان گفت: البته ما هنوز در ابتدای جذب اعتبارات هستیم، عوامل اجرایی به اندازه کافی در منطقه هستند.

دهقانی ادامه داد: مهلت بازسازی مناطق سیل‌زده در استان برای واحدهایی که باید احداث شوند حداکثر تا پایان اسفند است و برای واحدهایی که به بازسازی نیاز دارند حداکثر تا پایان شهریور ماه است.

او با اشاره به اینکه بازسازی سه ضلع دارد؛ ضلع اصلی آن مردم هستند، بخشی از کار بازسازی بر عهده بانک‌ها است و بخشی نیز بنیاد مسکن و مجموعه دولت، تصریح کرد: تا کنون مشارکت مردم خوب بوده٬ اما روند کار کُند است و باید سرعت گیرد.

رییس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق زلزله زده خوزستان یادآور شد: به تمام بخشداری‌ها، دهیاری‌ها و فرمانداری‌ها در جلسات تاکید کردم که منتظر رخ دادن یک اتفاق خوب نباشید که مثلا اعتبارات بیشتر شود بلکه منتظر اتفاقات بد باشید.

دهقانی با اشاره به اینکه هرگونه تغییری که در اعتبارات صورت گیرد، این تغییر برای همه سیل‌زدگان خواهد بود، توضیح داد: یک حادثه طبیعی رخ داده است و همه ما باید همراه هم باشیم و به هم کمک کنیم. بهترین کار نیز توانمند کردن افراد آسیب‌دیده و پای کار آوردن آن‌ها است.

او ادامه داد: منطقه ما آبستن اتفاقات زیادی است، در حال حاضر تمام مقدمات و عوامل اجرایی کاملا مهیا است و هیچ بهانه‌ای برای ما و مردم وجود ندارد. تنها مساله‌ای که ممکن است کم‌کاری ما را توجیه کند، مساله گرما است.

رییس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیل زده خوزستان با بیان این که کار بازسازی واحدهای آسیب‌دیده در استان به طور متوازن در حال انجام است، گفت: در شهرستان باوی به دلیل حجم کار کمتر، کار بهتر پیش می‌رود. وضعیت حمیدیه، شادگان، شوش و شعیبیه نیز خوب است.

دهقانی با بیان اینکه از روند فعالیت های در شهرستان اهواز راضی نیستیم، اضافه کرد: شهرستان اهواز در این زمینه کُند عمل کرده و انتظارات را برآورده نکرده و از همه جاهای دیگر عقب‌تر است.

او با تاکید به اینکه ما به دنبال ایمن‌سازی روستاها هم از نظر سیل‌بند و هم از نظر واحدهای مسکونی هستیم، توضیح داد: طبق سیاست گذاری های انجام شده تا جایی که بتوانیم به سمت جا به جایی و انتقال روستاها نمی رویم اما احتمال انتقال هشت روستا هنوز وجود دارد و در این زمینه هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده است.

رییس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق زلزله زده خوزستان با بیان اینکه در ابتدای کار بازسازی از بانک‌ها انتقاد شد که همکاری نمی‌کنند یا تمایلی به این کار ندارند، اما این طور نبود، تصریح کرد: در مصوبه فروردین‌ماه دولت، قرار شد تسهیلاتی که به سیل‌زدگان داده می‌شود به صورت مشارکت باشد، اما در اردیبهشت‌ماه دولت تسهیلات دیگری تصویب کرد و قرار شد تسهیلات قرض‌الحسنه به سیل‌زدگان داده شود.

دهقانی یادآور شد: تسهیلات قرض‌الحسنه هم کارمزد کمتری دارد و هم فرآیند انعقاد قرارداد آن راحت‌تر است و هم تضمین راحت‌تری دارد.

رییس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیل‌زده خوزستان در پایان افزود: از 24 یا 25 خردادماه، بانک‌ها به صورت جدی پای کار آمدند و تا امروز به طور متوسط حدود 90 درصد اعتباراتی که در اختیار داشتند را به قرارداد تبدیل کردند.

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز