در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استانداری خوزستان در مسجدسلیمان مطرح شد:

آغاز نوسازی ۱۴۹۰واحد شهری و روستایی زلزله زده با اعتبار ۲۹۳ میلیارد تومانی دولت/نوسازی ۱۳ هزار بافت مسکونی فرسوده مسجدسلیمان تا پایان سال ۹۹

۱۳۹۸/۰۵/۱۴ - ۱۴:۴۰:۲۹
کد خبر: ۸۸۰۹۸۴
آغاز نوسازی ۱۴۹۰واحد شهری و روستایی زلزله زده با اعتبار ۲۹۳ میلیارد تومانی دولت/نوسازی ۱۳ هزار بافت مسکونی فرسوده مسجدسلیمان تا پایان سال ۹۹
معاون امور اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: بازسازی۱۴۰۰ واحد مسکونی شهری و ۹۰ واحد مسکونی روستایی آسیب دیده از زلزله با اعتبار 293 میلیارد تومان در دستور کار هیات وزیران است.

به گزارش خبرنگار برنا از مسجدسلیمان، جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استانداری خوزستان در مسجدسلیمان با محوریت زلزله این شهرستان با حضور غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان، سید حمید پور محمدی معاون امور اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور، حجت الاسلام و المسلمین حیدر حجتی نیا سرپرست فرمانداری مسجدسلیمان، علیرضا تابش رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، علی عسگر ظاهری نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس شورای اسلامی، غلامرضا تاجگردون رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس و جمعی از مدیران کشوری، مدیران کل، و مدیران اجرایی شهرستان  برگزار شد.

در این جلسه معاون امور اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور، اظهار کرد: امروز موضوع تامین منابع مالی برای بازسازی۱۴۰۰ واحد مسکونی شهری و ۹۰ واحد مسکونی روستایی آسیب دیده از زلزله در دستور کار هیات وزیران است و قرار است دولت با ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت و ۹۳ میلیارد تومان کمک از محل بودجه عمومی، بازسازی و مرمت ۱۴۰۰ واحد مسکونی مسجدسلیمان را آغاز کند.

سید حمید پورمحمدی ضمن بیان حمایت های وزارت نفت در قالب ۵۱ میلیارد تومان کمک مازاد بر تعهد و همچنین فروش ساختمان های متعلق به این وزارتخانه و صرف منابع مالی حاصله به تکمیل واحد های  مسکونی باقی مانده نیمه تمام از اهتمام این وزارتخانه و به خصوص شخص وزیر نفت در کمک به مسجدسلیمان تشکر کرد.

او افزود: در اقدام قابل تقدیر دیگر ارتش جمهوری اسلامی ایران موافقت خود را برای تامین تا ۷۶ هکتار زمین برای ساخت منزل برای آسیب دیدگان از زلزله اعلام کرده است.

پور محمدی همچنین ضمن ابلاغ سلام رییس جمهور و اعضای دولت و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور به اهالی مسجدسلیمان تصریح کرد: دولت عزم جدی دارد که ده هزار واحد مسکونی باقی مانده از بافت فرسوده مسجد سلیمان را بازسازی کند برای این منظور تفاهم لازم بین سازمان برنامه و بودجه  کشور و بنیاد مسکن و استانداری خوزستان صورت گرفته است. بر اساس این تفاهم سازمان برنامه و بودجه کشور در قالب تبصره ۱۸ منابع مالی لازم برای این اقدام را فراهم می کند و بنیاد مسکن مسوولیت  اجرایی این کار را عهده دار خواهد بود و مقامات محلی نیز زیرساخت های لازم را فراهم می کنند و استاندار نیز همه اختیارات خود را برای موفقیت این پروژه بکار خواهد بست.

در این نشست همچنین استاندار خوزستان با تاکید بر لزوم بسیج همه دستگاه ها برای نوسازی بافت فرسوده مسجدسلیمان اظهار کرد: ۱۳ هزار بافت مسکونی فرسوده مسجدسلیمان در وضعیت خطر قرار دارند که باید این واحدها نوسازی شوند.

غلامرضا شریعتی افزود: بنیاد مسکن تجربه موفق جا به جایی منازل بافت فرسوده گچساران را دارد، در مسجدسلیمان نیز باید از فرصت پیش آمده برای توسعه استفاده کرد.

او گفت: چهره مسجدسلیمان نامناسب است و سال ها از عدم توسعه یافتگی رنج می برد باید همه تلاش کنیم ظرف مدت سه سال این شهر را به استانداردها نزدیک کنیم زیرا این شهر نقش مهمی در توسعه کشور داشته است.

سرپرست فرمانداری مسجدسلیمان در این جلسه با تاکید بر اینکه اراده همه دولتمردان بر این بود که به کمک مردم مسجدسلیمان بیایند، اظهار کرد: دولت تدبیر و امید باید همچون گذشته گام های موثری برای مردم مسجدسلیمان بردارند.

حجت الاسلام و المسلمین حیدر حجتی نیا افزود: امیدواریم دیگر نمایندگان خوزستان نیز به کمک نماینده پرتلاش مسجدسلیمان بیایند و در بازسازی این شهرستان ایفای نقش کنند.

سرپرست فرمانداری مسجدسلیمان در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: جلسه امروز در ادامه جلسه هفته گذشته در سازمان برنامه و  بودجه است که به همت مهندس ظاهری نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تشکیل شده بود و بنده جا دارد قدردان زحمات همه دولتمردان باشم و قطعا تلاش شما برای حمایت از مردم این شهر در تاریخ مسجدسلیمان ماندگار خواهد بود.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز در سخنانی با اشاره به اینکه بنیاد مسکن مسوولیت نوسازی ۱۸ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده پنج نقطه کشور در سال جاری را برعهده گرفته است، اظهار کرد: از این رو تجربه خوبی در زمینه بازسازی واحدها داریم.

علیرضا تابش در خصوص بافت فرسوده مسجدسلیمان افزود: بالغ بر یکهزار و ۲۰۰ واحد مسکونی در این شهر باید ساخته شود. بخشی از آنها که در بافت فرسوده هستند باید جا به جا شوند که ساز و کار این پروژه برای سازمان برنامه و بودجه کشور روشن شد.

او گفت: پنج هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی دیگر نیز باید تعمیر شوند که با سرعت انجام می شود زیرا مشکلی در پرداخت وام های بدون عوض و کم بهره وجود ندارد.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تاکید کرد: تمام واحد‌ها باید پای کار باشند و در کنار هم، تا بتوانیم کار‌ها را به خوبی انجام دهیم و ما باید شیوع مدیریتی خود را تقویت کنیم؛ درست است ما در شرط اول بودجه را لازم داریم، اما مدیریت این کار هم باید یکپارچه باشد.

نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس شورای اسلامی در سخنانی اظهار کرد: باید برای عملیاتی شدن تمام تصمیماتی که پس از زلزله مسجدسلیمان برای این شهر گرفته شد اقدام عاجل کرد.

علی عسگر ظاهری افزود: ۶۲ مدرسه مسجدسلیمان در زلزله اخیر دچار حادثه شدند که ۲۳ مدرسه باید به صورت کامل تخریب و بازسازی شوند و بیش از ۹ هزار دانش آموز قرار است تا چند ماه آینده ساماندهی شوند که اگر در این رابطه چاره اندیشی نشود دچار مشکلات فراوانی خواهیم شد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: همه جلساتی که تا امروز گرفته شده است امروز باید عملیاتی شوند تا مردم به ادامه حیات در این شهر علاقمند شوند.

غلامرضا تاجگردون نماینده مردم گچساران و رییس کمیسیون برنامه و بودجه  مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بافت فرسوده شهرستان مسجدسلیمان توسط بنیاد مسکن نوسازی می شود، گفت: زلزله ۱۷ تیر مسجدسلیمان بهانه ای برای بازسازی این شهر شد و از راه های مختلف به دنبال توسعه در این شهر هستیم.

غلامرضا تاجگردون ادامه داد: بر اساس مصوبه هیات وزیران به این منظور تیمی از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در این شهرستان مستقر می شود اما لازمه بازسازی این شهر همکاری و بسیج تمام دستگاه های اجرایی است.

نماینده مردم گچساران افزود: از مجموع ۱۳ هزار واحد مسکونی فرسوده شهری و روستایی این شهرستان، سه هزار واحد به کمک دولت نوسازی می شوند و سازمان برنامه و بودجه برنامه دارد تا پایان سال آینده ۱۰ هزار واحد مسکونی را نوسازی کند.

لازم به ذکر است که پیش از این جلسه، هیات مذکور از بخش های مختلف آسیب دیده شهرستان مسجدسلیمان بازدید کردند.

 

 

 

نظر شما