به منظور سپردن کار به کاردان؛

اجرایی شدن بخشنامه مجریان ذیصلاح ساختمان ضرورت دارد

۱۳۹۸/۰۶/۰۲ - ۱۰:۰۵:۵۸
کد خبر: ۸۸۸۴۶۴
اجرایی شدن بخشنامه مجریان ذیصلاح ساختمان ضرورت دارد
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان گفت: اجرایی شدن بخشنامه مجریان ذیصلاح کار را به افراد کاردان می سپارد.

کمال دویده امروز در گفت و گو با خبرنگار برنا در اهواز اظهار کرد: هدف از اجرایی شدن این بخشنامه بر اساس تبصره دو ماده ۲۴ قانون نظام مهندسی صدور شناسنامه فنی ملکی برای ساختمان است.

او گفت: این شناسنامه در ۲۸ استان کشور در طول سالیان گذشته صادر و این قانون در برخی استان های کشور اجرا شده ولی تا کنون در خوزستان اقدامی صورت نگرفته بود.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان افزود: یکی از ویژگی های صدور شناسنامه فنی ملکی تضمین ساخت به مدت ۱۰ سال از سوی مجری ذیصلاح است و به نظر می رسد برخی مقاومت ها برای جلوگیری از اجرایی شدن این بخشنامه منافع برخی افراد را با چالش همراه می کند.

دویده بیان کرد: مصوبه اجرایی این بخشنامه در کلانشهر اهواز سه ماه پیش در کارگروه متشکل از نمایندگان استانداری خوزستان، اداره کل راه و شهرسازی، نظام مهندسی استان و شهرداری به تصویب رسید.

او ادامه داد: این مصوبه از ۲۰ مرداد ماه امسال اجرایی شده و تا کنون تنها پنج شرکت و ۸۰ فرد حقیقی برای صدور پروانه مجریان ذیصلاح به ثبت نام کرده اند.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان اضافه کرد: با پیگیری های انجام شده، شهرداری اهواز در اقدامی تازه از اجرایی شدن این قانون حمایت کرد و قرار شد از این پس صدور پروانه ساخت منوط به معرفی مجری ذیصلاح توسط مالکان و سازندگان ساختمان های بالای هشت سقف و یا بیش از دو هزار متر مربع باشد.

دویده تصریح کرد: سازمان مذاکرات زیادی در این رابطه انجام داده است و حتی در برخی از نشست ها ما هم این سوال را طرح کرده ایم اما شهرداری اهواز اعلام کرده که در صورتی که حتی با مشکل درآمدی مواجه شود از اجرایی شدن این بخشنامه کوتاه نیاید.

او گفت: معتقدیم  با اجرای بخشنامه مجریان ذیصلاح، افزایش هزینه های احتمالی به دلیل افزایش عمر ساختمان در اهواز به نوعی سرمایه گذاری تبدیل می شود.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان با اشاره به عدم اجرای این بخشنامه توسط انبوه سازان و مقاومت آنها در مسیر اجرای آن، تصریح کرد: اختلاف سازمان نظام مهندسی استان با انبوه سازان نیز در همین خصوص است اما قطعا چنین هزینه ای برای ساخت مسکن می تواند جبران کننده هزینه های بعدی باشد.

او ادامه داد: اعتقاد داریم که تشکیلاتی مانند اعضای انجمن انبوه سازان تخصص لازم برای ساخت و ساز را دارند اما هدف این سازمان اجرایی کردن قانون است..

دویده در پایان بیان کرد: محدودیت زمانی انجام ثبت نام افراد حقیقی و یا حقوقی برای اخذ پروانه مجریان ذیصلاح ساختمانی را قایل نشده ایم اما به نظر می رسد که این فرآیند باید با حضور متخصصان امر انجام شود و به دنبال انجام ثبت نام های متعدد و بیش از اندازه نیستیم.

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز