مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری اهواز تشریح کرد:

فاینانس مترو اهواز کلاهبرداری بود/ نیاز ۱ میلیارد دلار برای تکمیل مترو

۱۳۹۸/۰۶/۱۳ - ۱۵:۱۱:۵۹
کد خبر: ۸۹۴۳۸۰
فاینانس مترو اهواز کلاهبرداری بود/ نیاز ۱ میلیارد دلار برای تکمیل مترو
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی اهواز گفت: فاینانس طرح قطار شهری اهواز که توسط کیسون مطرح شد کلاه گشادی بود که سر ما و مردم اهواز رفت.

به گزارش خبرنگار برنا از اهواز، شهرام شاهین زاده ظهر امروز چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با موضوع سرانجام طرح قطار شهری اهواز اظهار کرد: شورای قطار شهری درباره خلع ید کیسون به قطعیت رسیده است و قطعا عملی می شود.

او گفت: تصمیمی که برای فسخ پیمان اخذ شد با پافشاری استاندار خوزستان، شهردار اهواز و معاون عمرانی استاندار بود و همه درباره خلع ید کیسون همدل هستند.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری اهواز افزود: راه های زیادی را برای همکاری با کیسون رفتیم و البته این تصمیم شهامتی می خواست و نیاز به شجاعت داشتیم.

شاهین زاده بیان کرد: سال 85 مناقصه ای برگزار می شود و شرکت های مختلفی از جمله کیسون وارد مناقصه می شوند و در آن شرایط شرکت کیسون به عنوان شرکت برتر انتخاب می شود، زیرا علاوه بر ارایه قیمت پیشنهاد قول آوردن فاینانس را هم می‌دهد.

او ادامه داد: از این سهم تعهد 85 درصدی تا حالا چیزی که محقق شده نامه شرکت های چینی است که طلبکار هستند.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری اهواز اضافه کرد: مجموعه شورای قطار شهری اهواز هیچ موضع شخصی نسبت به مدیران و اعضای شرکت کیسون ندارد اما موضوع اختلاف و مطالبات حقوق مردمی جدا است.

شاهین زاده تصریح کرد: این شورا به این نتیجه رسیده که شرکت کیسون توان و اراده تکمیل پروژه را ندارد.

او گفت: مطالبات کارگری به 18ماه رسیده و بیش از سه ماه است که تحصن های متعدد را داشتیم.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری اهواز توضیح داد:  از اواخر دی ماه سال گذشته تا نیمه اسفند، کارگران قطار شهری بیش از 25 روز تحصن کردند اما با دخالت استاندار تازه توانستیم مطالبات سال 96 کارگران کیسون را پرداخت کنیم.

شاهین زاده بیان کرد: شورای سازمان قطار شهری در خصوص فسخ پیمان با شرکت کیسون به قطعیت رسیده و اتفاق خواهد افتاد.

او اضافه کرد: سال 94 تصمیم به فسخ پیمان شرکت کیسون گرفته شد تا مرحله نهایی پیش رفت اما برخی دغدغه ها و ملاحظات باعث عقب نشینی شد اما اگر این تصمیم در آن زمان گرفته شده بود، پروژه قطار شهری حالا به بهره برداری رسیده بود.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری اهواز گفت: اگر شرکت کیسون فقط یک برگ مطالبات مثبت بر سر میز بگذارد من حاضر به استعفا هستم.

شاهین زاده اظهار کرد: کیسون دو هزار میلیارد به من بدهکار است و 43 میلیارد تومان در غالب اسناد خزانه در قبال ضمانت نامه از ما گرفت اما دوباره توقف بعدی صورت گرفت. اخیرا هم 14 میلیارد به آن  پرداخت کردیم.

او با بیان این که ما یک بخش مطالبات نقدی از کیسون داریم که حدود 60 میلیارد تومان است، افزود: علاوه بر آن تاخیر در بهره برداری خساراتی در پی داشته و تا جایی که قانون به ما حق بدهد یک قدم عقب نمی کشیم چرا که اینها حقوق و مطالبات مردم است.

شاهین زاده با تاکید بر اینکه در اجرای کار کیسون نه عزم و نه اراده ای ملاحظه می شود، تصریح کرد: دو شهر در کل کشور قراردادهای مشابه و پایه فاینانسی یکسانی در بین پروژه های قطار شهری 9 کلانشهر دارند که کرج و اهواز هستند و سرنوشت هر دو طرح یکی است.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری اهواز در پایان افزود:  این پروژه سال 95 کلید خورد اما مگر چقدر تجربه داشتند که بداند چه اتفاقی می افتد و هر مدیری در زمان خودش بهترین تصمیم  را گرفته اما من اعتقاد دارم فاینانس کلاه گشادی است که بر سر مردم اهواز و کرج گذارده شد.

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما