رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان توضیح داد:

توصیه های بهداشتی که هر زایر حسینی باید رعایت کند

۱۳۹۸/۰۷/۱۲ - ۱۱:۳۲:۳۳
کد خبر: ۹۰۶۸۶۸
توصیه های بهداشتی که هر زایر حسینی باید رعایت کند
رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان با تاکید بر رعایت بهداشت، نکاتی مهم که هر زایر باید رعایت کند، را توصیه کرد.

دکتر شکرالله سلمان زاده امروز در گفت و گو با خبرنگار برنا در آبادان، با توجه به پیاده روی زایرین اربعین حسینی ضمن تاکید بر رعایت نکات بهداشتی در طول سفر، اظهار کرد: قبل از عزیمت، زایرینی که بیماری مزمن مثل دیابت، فشار خون و یا بیماری قلبی دارند حتما به پزشک خود مراجعه کرده و ضمن معاینه با اجازه پزشک در این سفر حاضر شوند.

او گفت: بیمارانی که قصد حضور در این سفر را دارند داروهای که مصرف می کنند را با خود به همراه داشته باشند که بتوانند در طول مسیر استفاده کنند.

رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان افزود: مسیله آب و مواد غذایی سالم مهم ترین مسیله بهداشتی است که زایرین اربعین حسینی باید به آن توجه داشته باشند و در طول مسیر حتما از آب و مواد غذایی مطمین و بهداشتی استفاده کنند.

این پزشک مسوول بیان کرد: زایرین در طول مسیر حتما از غذای گرم استفاده کنند و به هیچ وجه از غذای سرد و مانده استفاده نکرده و غذایی را با خود به همراه نداشته باشند.

رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان با اشاره به اهمیت استفاده از آب سالم و بسته بندی در طول مسیر پیاده روی، تاکید کرد: کسانی که قصد پیاده روی دارند در طول مسیر آب بسته بندی و بهداشتی تهیه و مصرف کنند و به هیچ وجه از آب رودخانه و آب که به شکل غیربهداشتی عرضه می شود، استفاده نکنند.

او در مورد مصرف سبزیجات توصیه کرد: مصرف سبزجات و کاهو به هیچ وجه توصیه نمی شود و در مورد میوه نیز مصرف میوه هایی که پوست آنها کنده می شود با رعایت نکات بهداشتی توصیه می شود.

این مقام مسوول اضافه کرد: در طول دوره پیاده روی کسانی که مستعد زخم پا هستند مثل بیماران دیابتی، در طول مسیر استراحت کافی کرده و از کفش مناسب و طبی استفاده کنند.

سلمان زاده توضیح داد: بارش های پاییزی که در سال های اخیر برای هموطنان مشکل تنفسی ایجاد کرده است؛ در صورت رخ دادن زایرین نکات لازم را در این خصوص رعایت نمایند و سعی کنند در محیط مسقف و سر بسته حضور پیدا کرده و در زیر باران قرار نگیرند و کسانی هم که مشکلات تنفسی و آسم دارند حتما ماسک و داروهای خود را به همراه داشته باشند.

رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان در پایان دیگر موارد مهم و لازم را به منظور سفری سالم در ایام اربعین را توصیه کرد که در ادامه با هم می خوانیم.

در همین راستا زایرین توصیه های زیر را حتما رعایت کنند.

- از ظروف مخصوص غذای گرم و لیوان های یکبار مصرف کاغذی استفاده کنند.

- از خوردن غذاهای حساس مثل سالاد اولویه و شیر برنج و به طور کلی غذاهای که در آنها شیر و تخم مرغ استفاده می شود پرهیز کنند.

- زایرین در طول مسیرپیاده روی اربعین در کشور عراق نیز اگر شیری مصرف می کنند شیر داغ و جوشیده باشد.

- از سبزی هایی که مطمین هستند به شکل بهداشتی شستشو شده، مصرف کنند.

- از دوغ و ماست پاستوریزه و بسته بندی شده استفاده کنند و از مصرف دوغ و ماست محلی خودداری کنند.

- مصرف و به همراه داشتن آبلیمو و لیمو را به همه توصیه می کنیم و بعد از غذا حتما زایرین برای اینکه دچار مسمومیت نشوند، آبلیمو مصرف کنند.

- برای مقابله با بیماری آنفولانزا زایرین دست ها را به مدت 60 ثانیه با مایع دستشویی قبل و بعد غذا به شکل صحیح و درست مورد شستشو قرار دهند.

- زایرین سعی کنند ژل ضدعفونی کننده به همراه داشته باشند و دست های خود را ضدعفونی کنند.

- در مورد بیماری های تنفسی در طول مسیر اگر دچار مشکلی شدند به نزدیکترین پایگاه سلامت اطلاع دهند و از کسانی که عطسه و سرفه می کنند، با فاصله دو متری حرکت کرده و در شب ها نیز در موکب های که تهویه مناسب دارند، استراحت کنند.

 

 

 

 

 

نظر شما