دبیر ستاد اربعین حسینی خوزستان تشریح کرد:

کارهای بسیاری در حوزه زیرساخت مرزی خوزستان انجام شد/شناسایی و دستگیری عوامل مخرب قبل از اربعین در خوزستان/تحرکات سعودی ها در عراق خنثی شد

۱۳۹۸/۰۸/۰۱ - ۱۵:۲۶:۰۹
کد خبر: ۹۱۵۵۷۸
کارهای بسیاری در حوزه زیرساخت مرزی خوزستان انجام شد/شناسایی و دستگیری عوامل مخرب قبل از اربعین در خوزستان/تحرکات سعودی ها در عراق خنثی شد
دبیر ستاد اربعین حسینی خوزستان گفت: کارهای بسیاری در حوزه زیرساخت مرزهای خوزستان انجام شد که از آن جمله می توان به اجرای ۲۴ کیلومتر خط انتقال آب از طرح غدیر به مرز چذابه اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار برنا از اهواز، رضا نجاتی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اربعین ابتدا در یکی از شهرها شروع و سپس به یک رویداد استانی، ملی و در نهایت امروز بین المللی تبدیل شده است.

او گفت: پیام اربعین در واقع "حب الحسین یجمعنا" است که کنگره بزرگ اربعین را به صورت میلیونی و جهانی به نمایش می گذارد.

دبیر ستاد اربعین حسینی خوزستان با اشاره به اینکه میزبانی از زوار حسینی افتخاری برای خوزستان است، افزود: اربعینی که در خوزستان شکل گرفته، نتیجه زحمات و تلاش‌های بسیاری است که رسانه نیز بخشی از آن را عهده دار بود.

نجاتی بیان کرد: امروزه ستاد اربعین به عنوان یک واحد ثابت و رسمی در استانداری خوزستان فعال و جلسات آن منوط به ایام اربعین نیست.

او ادامه داد: برای میزبانی از زایران اربعین حسینی در سال جاری، پس از اتمام اربعین در سال گذشته برنامه ریزی ها آغاز شده بود؛ در این راستا ۱۲ کمیته در ستاد اربعین حسینی فعال بودند که با توجه به اهمیت بخش فرهنگی یک کمیته به این حوزه و یک کمیته هم به حوزه اطلاع رسانی و رسانه اختصاص پیدا کرد.

دبیر ستاد اربعین حسینی خوزستان  تصریح کرد: هدف اصلی از برگزاری کنگره جهانی اربعین، اطلاع رسانی است چون اربعین به عنوان یک کار فرهنگی شناخته شده و فراهم کردن جمعیت عظیم و میلیونی در این کنگره با هدف انتقال پیام اربعین صورت می گیرد.

نجاتی اضافه کرد: اصحاب رسانه وظیفه اصلی انتقال پیام فرهنگی اربعین را بر عهده دارند و بازتاب بین‌المللی این رویداد جهانی با کمک خبرنگاران میسر می شود.

او با اشاره به اینکه از مرز چذابه روزانه ۵۰ نفر از نیروهای شهرداری برای نظافت به کشور عراق اعزام و شب ها نیز به مرز برمی گشتند، افزود: شهرداری شیراز نیز با حضور در مرز شلمچه کمک بسیاری به نظافت این مرز کرد؛ هر چند اقدامات خوب و قابل لمس آنها مشاهده شد اما حجم کار بسیار گسترده بود.

دبیر ستاد اربعین خوزستان اظهار کرد: همکاری مرزبانی ایران و هماهنگی آنها با مرزبانی عراق برای راهی شدن زوار اتباع خارجه که ویزای آنها از کشور مبدا به صورت جعلی صادر شده بود نیز امسال بی نظیر بود.

نجاتی با اشاره به اینکه حرکت زایران حسینی در سال های گذشته یک هفته قبل از اربعین اوج می گرفت ولی امسال دو هفته قبل از اربعین شاهد حضور گسترده زوار حسینی بودیم، گفت: امسال بیش از ۱۱۰ هزار نفر در یک روز از مرز شلمچه عبور کردند و این حجم از زوار حسینی در کنار دیگر ورودی های سه مرز ایران باعث شد تا کشور عراق با کمبود وسیله حمل و نقل مواجه شود اما ما در این سوی مرز پشتیبانی کردیم و  در آن دو روز نسبت به اعزام خودروهای مختلف برای جا به جایی زوار اقدام کردیم.

دبیر ستاد اربعین حسینی خوزستان بیان کرد: برای پذیرایی از زایران حسینی از نظر تامین مواد غذایی، سرویس دهی، حمل و نقل، مسایل ترافیکی و یا آب شرب نیز هیچ مشکلی نداشتیم در همین راستا بیش از ۶۰۰ موکب در هر دو مرز شلمچه و چذابه برای پذیرایی از زایران و همچنین همین تعداد موکب از ورودی های استان تا مسیرهای منتهی به مرزها برپا شده بود.

او گفت: برای اسکان زایران اربعین از ظرفیت خانه‌های مردم، حسینیه ها، مساجد، اماکن اسکان راهیان نور و دستگاه‌های دولتی نیز بهره مند بودیم.

نجاتی با اشاره به تداوم خروج زایران اتباع خارجی افزود: از هر دو مرز استان خوزستان یک میلیون و ۳۵۰ هزار زایر خارج شدند که از این تعداد ۱۸۰ هزار نفر از اتباع خارجه بودند.

دبیر ستاد اربعین خوزستان یادآور شد: امسال ۲۰۰ چشم توالت سیار در مرز چذابه و حدود ۷۰۰ چشمه سرویس بهداشتی نیز در مرز شلمچه برپا شد.

او با اشاره به اینکه اجرای هر یک کیلومتر جاده هزینه‌ای بالغ بر ۶ میلیارد تومان در بر دارد، بیان کرد: کارهای بسیاری در حوزه زیرساخت مرزهای خوزستان انجام شد که از آن جمله می توان به اجرای ۲۴ کیلومتر خط انتقال آب از طرح غدیر به مرز چذابه اشاره کرد.

نجاتی اضافه کرد: امسال سیل به زیرساخت های هر دو مرز استان خوزستان آسیب‌های جدی وارد کرد که برای نمونه می‌توان به زیر آب رفتن قسمت عمده‌ای از جاده مرز چذابه، پاسگاه مرزی و پایانه آن اشاره کرد.

دبیر ستاد اربعین خوزستان تاکید کرد: باید به وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، سپاه، ارتش، مرزبانی و تمامی اعضای کمیته امنیتی انتظامی ستاد اربعین خداقوت گفت که از ماه‌ها پیش بسترهای لازم برای تامین امنیت زایران حسینی را فراهم کردند.

نجاتی خبر داد: تیم هایی که قصد خرابکاری داشتند از هفته ها قبل از اربعین دستگیر و تجهیزات آنها نیز توقیف شد؛ همچنین در کشور عراق هم مواردی از این دست خنثی شد.

دبیر ستاد اربعین خوزستان در پایان تصریح کرد: در عراق نیز با تحریک سعودی ها برای تحت تاثیر قرار دادن اربعین تلاش‌های بسیاری شد ولی خوشبختانه هیچ کدام از زوار آسیب ندیده و جمعیت انبوه آنها نیز به بهترین شکل ممکن مورد میزبانی و پذیرایی قرار گرفتند.

 

 

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز