مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان مطرح کرد:

خطر رانش مجدد در منبع آب بسیار جدی است/ضرورت جا به جایی فوری ۸۲ خانوار در پهنه خطر

۱۳۹۸/۰۸/۰۱ - ۲۰:۱۴:۰۴
کد خبر: ۹۱۵۶۴۶
خطر رانش مجدد در منبع آب بسیار جدی است/ضرورت جا به جایی فوری ۸۲ خانوار در پهنه خطر
مدیرکل مدیریت بحران گفت: با توجه به بارش‌های سنگین سال گذشته و پیش‌بینی بارش در سال جاری و نوع جنس خاک این منطقه، امسال نسبت به سال گذشته امکان رانش در منطقه"منبع آب" بیشتر است و حادثه‌خیزتر خواهد بود.

به گزارش خبرنگار برنا از اهواز، کیامرث حاجی‌زاده عصر امروز چهارشنبه در جلسه بررسی وضعیت خانوارهای منطقه مسکونی در معرض خطر منطقه "منبع آب" اهواز اظهار کرد: موضوع منبع آب کهنه و قدیمی است و این منطقه و به علت مشکل در نوع خاک و ساخت و سازهای غیر مجاز در مکان‌های نا مناسب، تا کنون چندین مورد رانش داشته است.

او گفت: در دولت گذشته اعتبار ۱۱ میلیارد تومانی از طریق وزارت راه و شهرسازی در زمینه ساماندهی ساکنان منطقه منبع آب اهواز تخصیص یافت اما متاسفانه نه کار خاصی و نه حتی جابه‌جایی انجام شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان افزود: شاید دو الی سه خانوار جابه‌جا شدند اما به علت عدم تخریب منازل، برخی افراد مجددا نسبت به احداث منازل خود اقدام کردند و مردم نیز به دلیل مشکلات معیشتی در منطقه منبع آب ساکن شدند.

حاجی زاده بیان کرد: پس از ریزش کوه در منطقه منبع آب در سال ۹۶ و فوت دو کودک در آن حادثه و اتفاقات بعدی که در این منطقه رخ داد، عزم ما جزم شد تا فکری کنیم.

او با بیان این که تجربه نشان داده که احداث ۸۰۰ منزل برای جابه‌جایی این خانوارها فرآیندی زمان‌بر است، اضافه کرد: اگر همه این ۸۱۱ خانوار به شهر رامین جابه‌جا شوند، کار بزرگی انجام شده اما باید در این زمینه به نظر مردم نیز توجه شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان با بیان این که طبق ارزیابی در دو سال اخیر، سریعا باید ۸۲ خانوار این منطقه که در پهنه خطر قرار دارند، جابه‌جا شوند، افزود: در حاضر 72  خانوار از این تعداد به شهر رامین معرفی شده‌اند که ۲۶ خانوار از این تعداد در شهر رامین اسکان یافته‌اند.

حاجی زاده تصریح کرد: مقرر شده که برای دیگر خانوارهای این منطقه کار کارشناسی انجام شود. همچنین پس از جابه‌جایی ساکنان، باید منازل پر خطر این منطقه تخریب شوند و آن منطقه به فضای سبز تبدیل شود.

او ادامه داد: استانداری و سازمان برنامه و بودجه خوزستان و شهرداری اهواز در این زمینه تامین اعتباری را متعهد شدند که استانداری خوزستان و سازمان برنامه و بودجه ۵۰ درصد از تعهدات خود در بحث آورده شهر رامین را انجام داده‌اند.

 مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه زیرساخت ها در شهر جدید رامین اضافه کرد: در زمینه کارهای زیرساختی نیز اقدامات خوبی انجام شده است، البته شهرداری اهواز نیز باید در چند روز آینده یک میلیارد تومان تعهد خود را تامین کند.

حاجی زاده با اشاره به مزایای انتقال ساکنان منبع آب به شهر جدید رامین، اذعان کرد: بررسی و پیگیری مشکلات شهر رامین باعث شد این شهر احیا شود و اکنون بیش از ۲۰۰ خانوار در این شهر در مجاورت اهواز ساکن هستند.

او با بیان اینکه  منطقه منبع آب اهواز یکی از بخش های بحرانی خوزستان است، گفت: فرمانداری اهواز باید در این زمینه جدی‌تر وارد شود، همچنین پایش جدید لیست خانوارهای در معرض خطر منطقه منبع آب باید انجام شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان یادآور شد: زیرساخت‌های شهر رامین باید تکمیل و کلانتری این شهر نیز باید راه‌اندازی شود. همچنین جدول زمان‌بندی برای تعهدات دستگاه‌های متولی نوشته بشود که مسوولیت پیگیری این موضوع بر عهده فرمانداری اهواز است.

او گفت: در حال حاضر در شهر رامین اولویت اشتغال به افرادی داده شده که از منبع آب به این شهر انتقال یافته‌اند و بیشتر این خانوارها شاغل شده‌اند. همچنین باید یک سری مشاغل خانگی در این شهر راه‌اندازی شود.

حاجی زاده در پایان بیان کرد: با توجه به بارش‌های سنگین سال گذشته و پیش‌بینی بارش در سال جاری و نوع جنس خاک منطقه منبع آب اهواز، امسال نسبت به سال گذشته امکان رانش در این منطقه بیشتر است و حادثه‌خیزتر خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

نظر شما