معاون میراث‌فرهنگی کشور در مراسم بهره برداری از موزه باستان شناسی ایذه بیان کرد:

موزه‌ها محرک توسعه فرهنگی هستند/انجام ۲۵۵۰ پروژه مرمتی طی ۷ ماهه ۹۸ در کشور بی سابقه است/لزوم ترغیب و تقویت مشارکت بخش خصوص در حوزه میراثی خوزستان

۱۳۹۸/۱۰/۲۷ - ۲۰:۲۰:۲۴
کد خبر: ۹۵۱۷۴۸
موزه‌ها محرک توسعه فرهنگی هستند/انجام ۲۵۵۰ پروژه مرمتی طی ۷ ماهه ۹۸ در کشور بی سابقه است/لزوم ترغیب و تقویت مشارکت بخش خصوص در حوزه میراثی خوزستان
معاون وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به انجام 2550 پروژه مرمتی در کشور طی 7 ماهه 98 گفت: در هیچ دوره ای به این میزان پروژه مرمتی نداشتیم و این نشان دهنده آن است که فرهنگ پایدار بوده و توسعه در این زمینه انجام شده است.

به گزارش خبرنگار برنا از اهواز، موزه باستان‌شناسی ایذه امروز جمعه ۲۷ دی ماه با حضور غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان، محمدحسین طالبیان معاون وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سیدحکمت‎اله موسوی مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان و جمعی از مسوولان محلی و استانی به بهره برداری رسید.

معاون وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در آیین افتتاح این موزه اظهار کرد: موزه‌ها محرک توسعه فرهنگی به شمار می آیند، در جهان این توسعه از موزه‌ها شروع می‌شود. در چند سال اخیر جهش توسعه موزه‌ها در کشور بسیار بوده به طوری که اکنون 700 موزه داریم که بیشتر آن‌ها متعلق به بخش خصوصی است و حدود 260 موزه نیز مربوط به وزارت است.

محمدحسین طالبیان گفت: همه ما می‌دانیم ایذه به دلیل موقعیت جغرافیای خاصی که دارد و با توجه به این که دو فرهنگ شوشان و فلات مرکزی در این منطقه قرار گرفته است در بین باستان‌شناسان معروف بوده و این نشان دهنده اهمیت و عظمت این مجموعه در شمال شرقی خوزستان است.

او افزود: شهرستان ایذه ظرفیت های ویژه ای دارد، امیدواریم وضعیت های اعتباری ما بهتر شود و بتوانیم با مشارکت همه دستگاه ها و مردم بیشتر به این منطقه رسیدگی کنیم.

معاون وزیر میراث فرهنگی بیان کرد: آثار بسیاری در مقطع پیش از تاریخ تا دوره معاصر در ایذه وجود دارد، به دلیل شرایط اکولوژی و اقتصادی فرهنگی در این منطقه از حدود 12 هزار تا 50 هزار سال قبل، همیشه شاهد استقرار و مرکز تمدن‌ها از دوره ایلام کهن تا ایلام میانه، ایلام جدید و دوره اسلامی بودیم، تمامی این موارد نشان‌دهنده اهمیت این منطقه است.

طالبیان به وجود بیش از 200 محوطه پارینه سنگی در این منطقه اشاره و اضافه کرد: جهش و درک خوبی از توسعه فرهنگی موزه‌ها، بین دوستداران میراث‌فرهنگی و بخش خصوصی اتفاق افتاده است و اکنون تلاش می‌کنیم به موزه های بخش خصوصی این منطقه با ارایه تسهیلات کمک کنیم.

او با اشاره به اوضاع اقتصادی ناشی از تحریم ها گفت: در این شرایط سخت اما طی هفت ماهه گذشته دو هزار و 550 پروژه مرمتی در حال انجام یا به اتمام رسیده، داشتیم که شاید حدود 100 پروژه آن متعلق به بخش دولتی باشد سایر آن متعلق به بخش خصوصی است. در هیچ دوره ای به این میزان پروژه مرمتی نداشتیم این نشان دهنده آن است که فرهنگ پایدار بوده و توسعه در این زمینه انجام شده است.

طالبیان تصریح کرد: متاسفانه در خوزستان به دلیل شرایطی ناشی از بحران هایی همچون سیلاب مشارکت بخش خصوصی کمتر است اما باید به سمتی پیش برویم که در این استان نیز این موضوع نیز تحقق پیدا کند.

معاون وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در پایان از حمایت‌های وزیر میراث فرهنگی و استاندار خوزستان و مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان، کارشناسان میراث فرهنگی و کلیه دست اندرکاران برای افتتاح این موزه قدردانی و تصریح کرد: خوشحال هستم موزه ایذه افتتاح شده، البته این مرحله اول است حتما مشکلاتی دارد، بنابراین در مراحل بعدی برطرف می کنیم.

لازم به ذکر است که موزه باستان‌شناسی ایذه امروز جمعه ۲۷ دی ماه با حضور غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان، محمدحسین طالبیان معاون وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سیدحکمت‎اله موسوی مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان و جمعی از مسوولان محلی و استانی به بهره برداری رسید.

عملیات اجرایی و بهسازی بنای موزه تاریخی ایذه در سال ۹۶ در زمینی به مساحت بالغ‌ بر سه هزار و ۵۰۰ متر و فضای نمایشی در حدود هزار متر مربع با اعتباری بالغ بر ۱۴ میلیارد ریال آغاز شد.

موزه ایذه دارای حدودا ۵۰۰ اثر تاریخی است که از این حیث بزرگترین موزه جنوب غرب کشور به شمار می‌رود.

لازم به ذکر است که یکی از آثار به نمایش درآمده در موزه تازه تاسیس ایذه"حلقه زرین ارجان" است، این اثر ارزشمند تاریخی متعلق به دوره عیلام نو، نیمه نخست هزاره اول پیش از میلاد و از محوطه باستانی به همین نام است که به‌ منظور نمایش موقت به شهر ایذه انتقال‌ یافته است.

 

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز