استاندار خوزستان بیان کرد:

بهبود شاخص آلایندگی هوای خوزستان نسبت به سال ۹۵ /قرارداد ۳.۲ میلیاردی جمع آوری فلرهای نفتی استان در حال انجام است/نهال کاری ۳۰ هزار هکتار از کانون های فوق بحرانی خوزستان طی سه سال اخیر

۱۳۹۸/۱۰/۲۹ - ۱۳:۵۸:۰۳
کد خبر: ۹۵۲۶۴۵
بهبود شاخص آلایندگی هوای خوزستان نسبت به سال ۹۵ /قرارداد ۳.۲ میلیاردی جمع آوری فلرهای نفتی استان در حال انجام است/نهال کاری ۳۰ هزار هکتار از کانون های فوق بحرانی خوزستان طی سه سال اخیر
استاندار خوزستان گفت: با برنامه ریزی ها و اقدامات صورت گرفته و همچنین بارش های فراگیر وضعیت و شاخص آلایندگی هوا در استان به نسبت سال 95 بهبود چشمگیری یافته است.

به گزارش خبرنگار برنا از اهواز، امروز یکشنبه ۲۹ دی ماه مراسم گرامیداشت روز ملی هوای پاک با نواختن زنگ این رویداد در مدرسه حضرت زینب(ص) اهواز توسط حضور استاندار خوزستان و با حضور مدیرکل محیط زیست استان، مدیرکل آموزش و پرورش استان، مدیرکل علوم پزشکی اهواز و جمعی از مسوولان استانی برگزار شد.

استاندار خوزستان در این مراسم با بیان اینکه هر چه جامعه با مشکلات در حوزه سلامت مواجه باشد سایر بخش های توسعه هم زمین گیر می شود، اظهار کرد: باید تلاش کنیم محیطی سالم و زندگی بی دغدغه و با نشاطی برای پیشرفت و توسعه داشته باشیم.

غلامرضا شریعتی با بیا اینکه هوای پاک از نیازها و حقوق اولیه انسانهاست، گفت: دخالت های مستمر بشر در محیط زیست موجب شده شرایط به سمت وضعیت مخربی حرکت کند و از این لحاظ در شهرهای بزرگ و کشورهای مختلف از جمله کشور ما بابت آلایندگی هوا در رنج هستیم.

او با اشاره به چشم انداز ناگوار آینده معاهده های بین المللی و خروج و نادیده گرفتن آن از سوی برخی کشورها، افزود: از جمله توافق نامه های مهم که به منظور تامین هوای پاک به امضا رسیده، توافق پاریس است که متاسفانه آمریکا از آن خارج شد.

رییس شورای سلامت استان خوزستان بیان کرد: در اهواز به علت شرایط محیطی بر خلاف سایر کلان شهرها دود خودروها عامل اصلی آلایندگی نیست اما آلایندهای دیگر مانند فلرهای نفتی موجب آلودگی هوا می‌شود.

نماینده عالی دولت در خوزستان تصریح کرد: البته دولت در این بخش بیکار ننشسته و وزارت نفت قرارداد ۳.۲ میلیاردی برای جمع آوری فلرهای نفتی بسته که یک میلیارد دلار از این قرارداد تا امروز اجرایی شده است و باقیمانده کار در دست انجام است.

شریعتی با اشاره به ریزگردها به عنوان دیگر آلاینده هوای استان اضافه کرد: خوزستان سالانه ۲۸ میلیارد متر مکعب آورد آبی داشته است اما با توجه به ساخت سدها به دلیل ضرورت در بخش های تولید برق و کشاورزی و همچنین بروز خشکسالی های طولانی بسیاری از زمین های استان خشک شده است و این وضعیت موجب بروز ریزگرد در استان شده است.

استاندار خوزستان توضیح داد: در سه سال اخیر حدود ۳۰ هزار هکتار نهالکاری در کانون های فوق بحرانی به انجام رسیده است و دیگر اقدامات مانند مالچ پاشی، قرق کردن و مرطوب سازی زمین نیز صورت گرفته است و خوشبختانه این اقدامات و همچنین بارش های فراگیر موجب کنترل و کاهش تاثیرات ریزگردها شده و وضعیت هوا و شاخص آلایندگی در استان به نسبت سال ۹۵ بهبود چشمگیری یافته است.

او ادامه داد: دیگر آلاینده هوا گونه کنوکارپوس است که با وجود سرسبزی و ارزشمندی فراوان به دلیل گرده افشانی در فصل پاییز موجب بروز عارضه تنفسی در بارش های این فصل می شود که با هرس کردن این درختان در موعد مناسب امکان کنترل وضعیت هست و لازم است موضوع هرس سالانه این درختان در موسم خود تبدیل به مطالبه عمومی شود.

رییس شورای سلامت خوزستان تاکید کرد: باید نهالکاری و سایر اقدامات را تداوم دهیم و همچنین شورورزی را در دستور کار خود قرار دهیم.

استاندار خوزستان در پایان یادآور شد: تا سه سال پیش با توجه به وضعیت هوا و شمار زیاد روزهای آلوده، در مراسم روز هوای پاک شرمسار دانش آموزان و مردم بودیم اما خوشبختانه در این دو سال با اقدامات صورت گرفته و همچنین بارش رحمت الهی وضعیت بهبود یافته است.

لازم به ذکر است که در حاشیه این مراسم تفاهمنامه ای میان آموزش و پرورش استان و سازمان حفاظت محیط زیست استان در زمینه بهبود کیفیت هوا مبادله شد.

استاندار خوزستان در پایان این مراسم یک نهال را غرس کرد.

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز