رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان مطرح کرد:

رفتار مردم در کاهش یا افزایش شیوع کرونا بسیار تاثیر گذار است/کمبود امکانات نداریم/مبارزه با اپیدمی بیماری یک کار تخصصی و در حوزه وزارت بهداشت است/تعداد فوتی ها به سه نفر رسید

۱۳۹۸/۱۲/۲۱ - ۱۳:۵۲:۴۲
کد خبر: ۹۷۶۴۹۰
رفتار مردم در کاهش یا افزایش شیوع کرونا بسیار تاثیر گذار است/کمبود امکانات نداریم/مبارزه با اپیدمی بیماری یک کار تخصصی و در حوزه وزارت بهداشت است/تعداد فوتی ها به سه نفر رسید
رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: همه چیز به پزشک و مسوول ربط ندارد، در این فرآینده نقش مردم با رعایت نکات پیشگیرانه در قطع ارتباط چرخه انتشار بسیار موثر است.

شکرالله سلمان زاده امروز در گفت و گو با خبرنگار برنا با بیان اینکه تعداد کل مراجعین از ابتدای شروع اپیدمی بیماری کرونا تا کنون 1248 مورد بوده، اظهار کرد: از این تعداد 521 نفر در بیمارستان های تابعه بستری شدند و مورد مداوا قرار گرفتند که خوشبختانه 438 نفر با حال عمومی خوب ترخیص شدند.

او با بیان اینکه البته بعد از ترخیص نیز وضعیت سلامتی این افراد پیگیری می شود تا از بهبود کامل افراد اطمینان حاصل شود، گفت: تعداد موارد مثبت در محدوده دانشکده تا این لحظه همان 12 نفر است که هشت نفر در آبادان، سه مورد در شادگان و یک مورد در خرمشهر  به ثبت رسیده است.

رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان افزود: متاسفانه روز گذشته یکی از بیماران آبادان فوت شد و مجموع فوت شده ها در محدوده این دانشکده به سه نفر رسید.

فرمانده پیشگیری از کرونا ویروس در اروند بیان کرد: روز گذشته نیز 17 مورد بستری جدید داشتیم، از طرفی 24 فرد نیز از بیمارستان با حال عمومی خوب ترخیص شدند.

او در خصوص همکاری مستمر ادارات سه شهرستان در ستاد پیشگیری از کرونای جنوب غرب خوزستان، اضافه کرد: از ابتدای کار سعی کردیم با شرکای خود در ادارات مختلف و با هماهنگی فرمانداری ها موارد دستور کار را به انجام برسانیم. در ابتدا نا هماهنگی هایی مشهود بود اما رفته رفته اعضای ستاد خود را با این تشکیلات هماهنگ نمودند. در حال حاضر همه پای کار هستند و البته گله هایی وجود دارد که در حال حاضر فرصت بیان آن نیست و باید همه با هم و در کنار هم از این مقطع به نحو احسن عبور کنیم تا به مردم عزیز خدمت کرده باشیم.

سلمان زاده در خصوص این سوال که بهتر نبود فرماندهی پیشگیری از کرونا به بخش دیگری محول می شد تا وزارت بهداشت با فرصت بیشتری و بهتر به مسیله درمان می پرداخت، افزود: تا این لحظه همه پای کار بودند، فرمانداران به عنوان نمایندگان دولت در حال تلاش هستند، ما هر آنچه را از فرمانداران خواستیم هماهنگ و مهیا شده است، البته باید عملکرد ها را ارزیابی کرد و نتیجه حاصله را دید و بعد نتیجه گرفت که تصمیم گرفته شده درست بوده یا خیر. از طرفی این حوزه تخصصی است و نیازمند درک موارد فنی و تخصصی در این حوزه است که در حیطه وزارت بهداشت است به این خاطر مداخلات سایر ادارات باید با هماهنگی وزارت بهداشت انجام بشود از ضد عفونی کردن معابر تا آموزش های لازمه در این خصوص. مبارزه و پیشگیری با اپیدمی یک بیماری فقط یک کار اجرایی نیست و نیاز به تخصص هم دارد، از این رو تصمیم گرفته شده را درست می دانم.

رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان با اشاره به وضعیت روستان ها اضافه کرد: در روستا ها خانه بهداشت و بهورز داریم که از این ظرفیت ها استفاده شده و از این طریق به جامعه هدف روستایی آموزش های لازمه انتقال داده شده. خوشبختانه در روزهای اخیر نیز شاهد گند زدایی در روستاها بودیم، از طریق بنر ها نیز اطلاع رسانی های محیطی هم شده است که همه این موارد حاکی از این است که روستا ها رها نشدند فعالیت در همه قسمت های شهرستان در حال انجام است. البته از دهیاران می خواهیم تا همراهی بهتری با بهورزان داشته باشند.

او در خصوص پایش مناسب، امکانات مورد نیاز در حوزه کادر درمان و جامعه، بیان کرد: انصافا می گویم که در مراکز درمانی هیچ کمبودی وجود ندارد، نه از نظر ماسک و نه از نظر مواد ضد عفونی کننده و وسایل حفاظت شخصی، البته ممکن است برخی همکاران بنده حتی اعلام کنند که فلان وسیله را ندارند و این را به عنوان کمبود امکانات در نظر گرفت اما این شاید یک نیاز القایی باشد زیرا به عنوان مثال ماسک هایمان طبقه بندی شده است و ماسک پیشرفته فیلتر دار در جای خودش باید استفاده شود و نه در هر جایی، یا ماسک جراحی باید در جای خودش استفاده شود، این درحالی است که حتی در بخش هایی از بیمارستان و مراکز درمانی نیازی به استفاده از ماسک هم نیست.

فرمانده پیشگیری با کرونا ویروس اروند با بیان اینکه مصرف روزانه ماسک در محدود فعالیت های دانشکده علوم پزشکی آبادان حدود 12 هزار عدد ماسک است، اضافه کرد: با توجه به محدودیت های موجود سعی کردیم این تعداد را تامین کنیم و کلا کمبودی از نظر وسایل حفاظت شخصی در بیمارستان های تابعه نداریم و تا لحظه آخر هم سعی می کنیم هیچ کمبودی وجود نداشته باشد.

رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان درخصوص بستن مبادی ورودی شهرستان های تابعه، افزود: این مسوولیت در حوزه بهداشت و درمان نیست و به استانداران و فرمانداران سپرده شده است، خوشبختانه تصمیم بر این شده که این مسیله عملی شود و با توجه به تجربیات حاصله از عملکرد دیگر استان ها بنده به عنوان یک مدیر بهداشت و درمان از این کار حمایت می کنم و امیدوارم تا انتها به صورت جدی ادامه یابد چرا که شاهدیم برخی استان ها مانند گیلان و مازندران به دلیل هجوم مسافر و گردشگر دچار افزایش مبتلایان شدند که اگر از ابتدا پایش های لازمه را انجام می داند، می توانستند از شیوع بیشتر جلوگیری کنند.

او در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به بهبود اولین مورد کرونایی قطعی در آبادان، بیان کرد: خوشبختانه روز گذشته اولین مورد مثبت کرونا در جنوب غرب خوزستان که بد حال بوده و در آی سی یو بستری شده بود، بهبود یافته و ترخیص شد. این مورد روحیه مضاعفی نیز به بنده و همکارانم داده است که امیدواریم شامل حال همه بیماران مبتلا شود.

سلمان زاده در خصوص آخرین وضعیت پیشگیری و اقدامات انجام شده در سطح سه شهرستان، تصریح کرد: بیماری در سطح شهرستان ها وجود دارد و هنوز ظرفیت بیمارستان های ما تکمیل نشده است، اما اگر مردم رعایت نکنند و پیشگیری های لازمه را انجام ندهند ممکن است خدای نکرده این مورد به شکل انفجاری اتفاق بیفتد، آنوقت معلوم نیست چه اتفاقی خواهد افتاد. در این فرآیند عملکرد مردم در کاهش یا افزایش شیوع بسیار تاثیر گذار است.

فرمانده ستاد پیشگیری از کرونا ویروس اروند بیان کرد: آنچه من دیشب در بازارهای سطح منطقه دیدم شرایط مناسبی نبود زیرا جمعیت بسیاری در بازارها حضور داشتند که بسیار نگران کننده است و من مجددا از مردم خواهش می کنم به غیر از موارد ضروری از خانه خارج نشوند.

رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان در پایان افزود: شرایط امسال با سال های قبل متفاوت است و باید تردد ها کمتر شود، دید و بازدید ها کم یا انجام نشود تا بتوانیم با شرایط بهتر و با سلامت از از این مرحله زمانی عبور کنیم. واقعا اتفاقی که امسال افتاده در یکی دو قرن گذشته بی سابقه بود و تا به حال به این شکل بیماری وجو نداشته که به این سرعت شیوع پیدا کند و این همه مر گ و میر با خودش به بار بیاورد لذا از مردم می خواهیم تمامی موارد پیشگیری رارعایت کنند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز