سازمان های مردم نهاد ظرفیتی بلقوه برای عبور از مشکلات و بحران ها

۱۳۹۸/۱۲/۲۷ - ۱۴:۳۹:۱۰
کد خبر: ۹۷۸۹۷۲
سازمان های مردم نهاد ظرفیتی بلقوه برای عبور از مشکلات و بحران ها
سازمان های مردم نهاد در بحران های اخیر کشور مانند سیل، زلزله، آتش سوزی جنگل ها، محرومیت زدایی و همچنین کرونا ویروس تلاش های موثری انجام داده اند و همین امر قدرت و توانایی سازمان های مردم نهاد را به همگان اثبات کرده است.

سازمان‌های مردم‌نهاد یا سازمان عمومی غیر دولتی یا NGO، تشکل هایی هستند که مستقیما بخشی از ساختار دولت محسوب نمی‌شود اما نقش بسیار مهمی به‌عنوان واسطه بین عموم مردم و قوای حاکم و حتی خود جامعه ایفا می‌کند.

در کشور ما که همواره آبستن بحران های طبیعی و غیر طبیعی بوده است، در برهه های مختلف تشکل های مردمی نقش مهمی را برای حل بحران های کشور ایفا کردند.

امروزه  شرایط کشور مانند جنگ تحمیلی است، علاوه بر مسوولین مردم باید برای حل بحران های کشور  کمک رسان باشند.

سازمان های مردم نهاد در بحران های اخیر کشور مانند سیل، زلزله، آتش سوزی جنگل ها، محرومیت زدایی و همچنین کرونا ویروس تلاش های موثری انجام داده اند و همین امر قدرت و توانایی سازمان های مردم نهاد را به عنوان ظرفیتی بلقوه برای عبور از مشکلات و بحران ها به همگان اثبات کرده است.

سازمان های مردم نهاد با توجه به اینکه بخش بزرگی از جامعه در آنها عضو هستند، یکی از ارکان اصلی فرهنگ سازی در جامعه به شمار می روند.

همچنین سازمان های مردم نهاد باید تلاش کنند جایگاه واقعی خود را پیدا کرده و علاوه بر کمک رسانی برای حل بحران ها، در تصمیم گیری عالی ترین مقام اجرایی شهرستان، استان و کشور شرکت و حق نظر داشته باشند که این امر نیازمند این است که دولتمردان از سازمان های مردم نهاد در تصمیم گیری های مهم به ویژه در زمان بحران استفاده کنند و از نظرات و پیشنهادهای این تشکل های مردمی استفاده نمایند.

امید است که همه مسوولان در همه سطوح مدیریتی از ظرفیت بالای سازمان های مردم نهاد در جلسات و  تصمیم گیری ها استفاده کنند.

بدون شک دولتمردان با کمک سازمان های مردم نهاد در کنار هم می توانند بهترین تصمیم را در زمان بحران ها گرفته و از بروز خسارات جبران ناپذیر به کشور جلوگیری کنند.

 

یادداشت: میثم مرادی

مدیر انجمن حامیان طبیعت زاگرس

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز