استاندار خوزستان بیان کرد:

بزرگان اقوام و طوایف طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را ترویج دهند/حکایت آمارها از اراده مصمم خوزستانی ها برای شکست کرونا/کاهش ۴۰ درصدی ابتلا در خوزستان با بیماریابی به موقع/شهروندان تجمعات و تخلفات را اطلاع دهند/نیروهای انتظامی و بسیج مسوول کنترل روز طبیعت

۱۳۹۹/۰۱/۱۳ - ۰۷:۰۰:۱۰
کد خبر: ۹۸۳۲۲۰
بزرگان اقوام و طوایف طرح  فاصله‌گذاری اجتماعی را ترویج دهند/حکایت آمارها از اراده مصمم خوزستانی ها برای شکست کرونا/کاهش ۴۰ درصدی ابتلا در خوزستان با بیماریابی به موقع/شهروندان تجمعات و تخلفات را اطلاع دهند/نیروهای انتظامی و بسیج مسوول کنترل روز طبیعت
استاندار خوزستان با اشاره به روند نزولی ابتلا در استان، گفت: آمارها حاکی از آن است که رفتار و اراده خوزستانی ها در مسیر کنترل و ریشه کنی بیماری کرونا قرار گرفته که هم به مردم تبریک می گویم و هم تاکید می کنم استمرار یابد.

به گزارش خبرنگار برنا از اهواز، غلامرضا شریعتی در سومین گفت و گوی مشروح خود با مردم استان که شامگاه سه شنبه بعد از اخبار شبانگاهی ساعت ۲۳ از شبکه استانی خوزستان پخش شد، با اشاره به آخرین آمار ابتلا و اقدامات انجام شده در خصوص بیماری کووید ۱۹، اظهار کرد: در شبانه روز گذشته ۲۵ مورد جدید ابتلا به مبتلایان خوزستان اضافه شد و تا کنون ۷۱۸ بیمار قطعی در استان شناسایی شده اند که از این تعداد حدود ۴۵۵ بیمار قطعی بهبود یافته و ترخیص شدند و متاسفانه با احتساب پنج فوتی در ۲۴ ساعت گذشته، شمار قربانیان این بیماری در خوزستان به ۸۵ مورد افزایش یافته است.

تاثیر مداخلات مسوولین و عملکرد مردم در آمارها/بیمار یابی ها در خوزستان به موقع انجام شده است

او با اشاره به روند هفتگی موارد مثبت، بهبودی، بستری و فوت ناشی از کرونا ویروس در استان، گفت: از تاریخ ۲۴ اسفند ماه ۹۸ تا یکم فروردین ماه جاری تعداد بیماران استان ۲۱۸ مورد بوده که از این تعداد با احتساب موارد ابتلا روزهای قبل، شمار بهبود یافتگان به ۱۷۳ نفر افزایش یافت. در این مدت نیز ۱۶ مورد بستری شده و ۲۹ مورد نیز متاسفانه منجر به فوت شده است. همچنین در هفته ابتدای سال نیز ۲۱۹ بیمار قطعی داشتیم که با احتساب روند درمانی از هفته های قبل، ۱۳۲ مورد بهبود یافته، ۷۱ مورد نیز بستری و ۱۶ مورد منجر به فوت شده بود که در جمع تعداد بیماران ما ثابت مانده، بستری شدگان افزایش یافته و تعداد فوتی های ناشی از این بیماری کاهش نشان می دهد. این آمار بیانگر این است که مداخلات و عملکرد ما و مردم در این مدت موثر بوده است.

استاندار خوزستان با بیان اینکه توانسته ایم بیمار یابی ها را به موقع انجام دهیم و مراقبت ها را بیشتر کنیم، افزود: تا کنون کل موارد مشکوک، بستری شده و تست گرفته شده ما سه هزار و ۲۰۰ مورد بوده که از این تعداد تا کنون ۷۱۸ مورد مثبت قطعی و مابقی منفی اعلام شده که شامل بیماران با عارضه تنفسی و سایر نمونه های سندرم حال تنفسی بوده اند. همچنین از تعداد مثبتی ها ۴۵۵ مورد بهبود یافته و ترخیص شده اند و ۱۷۸ مورد نیز بستری و تحت مراقبت و درمان هستند و ۸۵ مورد هم فوتی داشتیم.

رییس شورای سلامت خوزستان با اشاره به شناسایی و جداسازی به موقع اطرافیان بیماران قطعی استان بیان کرد: با تلاش گروه های مختلف دانشگاه و دانشکده های علوم پزشکی خوزستان تعداد سه هزار و ۲۸۱ مورد از اطرافیان ۷۱۸ بیمار قطعی نیز مورد غربالگری قرار گرفتند که از این تعداد ۱۹۶ مورد مشکوک به بیماری شناخته شدند و مورد تست قرار گرفتند که در نهایت تعداد ۴۷ بیمار قطعی شناسایی شدند و تحت مداوا و قرنطینه قرار گرفتند.

ابتلا و مرگ و میر مردان بیشتر از زنان است/"بیماری زمینه ایی" و "سن بالای ۶۰ سال ریز فاکتورهای بیماری کرونا

نماینده عالی دولت در خوزستان با بیان اینکه این بیماری در استان خوزستان تا کنون به لحاظ جنسیتی گریبان ۵۴ درصد از آقایان و ۴۶ درصد از خانم ها را گرفته است، اضافه کرد: میانگین توزیع سنی افزاد ابتلا یافته ۵۱.۷ سال است که به ترتیب شامل؛ دسته زیر پنج سال(۴%)، 6 الی ۱۴ سال(۳%)، ۱۵ تا ۲۹ سال(۷.۹%)، ۳۰ تا ۴۴ سال(2۴.۳%)، ۴۵ تا ۵۹ سال(۳۳.۶%) که بیشترین دسته مبتلایان را در بر گرفته است، ۶۰ تا ۷۴ سال(۲۸.۴%) و ۷۵ سال به بالا نیز ۸.۶ درصد، بوده است.

شریعتی با اشاره به اینکه ۵۷ درصد افراد مبتلا شده فاقد بیماری زمینه ایی و ۴۳ درصد دارای بیماری زمینه ایی(قلبی عروقی، ریوی، دیابت، کلیوی، فشار خون و دیگر بیماری ها) هستند، توضیح داد: ۸۱ درصد مرگ و میرهای ناشی از کرونا شامل افراد دارای بیماری زمینه ایی و ۱۹ درصد نیز مربوط به مبتلایان فاقد بیماری زمینه ایی بوده است.

او با بیان اینکه سن فوت در بیماران فاقد بیماری زمینه ایی ۶۹% بالای ۶۰ سال و ۳۱% زیر ۶۰ سال بوده است، اضافه کرد: دو فاکتور"بیماری زمینه ایی" و "سن بالای ۶۰ سال: عامل اصلی میزان مرگ و میرها در این بیماری است که هشداری برای همه ما است که از این دو دسته بیشتر مراقبت شود و کمتر با این افراد در تماس باشیم تا در حاشیه امنیت بیشتری باشند به ویژه جوانان که ممکن است این بیماری در آنها نهفته باشد باید در تماس کمتری با این افراد قرار گیرند تا از این دوره به سلامت بگذریم.

رییس شورای سلامت استان خوزستان در تشریح نسبت بیماری های زمینه ایی با موارد فوت ناشی از کرونا ویروس در استان، گفت: ۳۳% شامل بیماران قلبی عروقی، ۳۰% دیابتی ها، ۱۴% ریوی، ۱۳% فشارخون، ۵% کلیوی، ۴% بدخیم و یک درصد بیماران دارای عارضه گوارشی است.

زنان خانه دار بیشترین درصد مبتلایان به کرونا را تشکیل می دهند

استاندار خوزستان با اشاره به توزیع شغلی افراد مبتلا شده به بیماری کرونا در استان تشریح کرد: ۳۹ درصد از مبتلایان را زنان خانه دار تشکیل داده اند که عمدتا از همسرانشان که در بیرون شاغل هستند گرفته اند و یا به دلیل تردد و حضور در بازارها و مراکز ازدحام خرید به این دسته سرایت کرده است که از همین جا از مادران و خواهران گرامی می خواهم حدالمقدور از خانه بیرون نروند و مراقبت بیشتری نمایند. همچنین ۱۴% از مبتلایان را افراد مشاغل آزاد، ۱۰% افراد بازنشسته، ۱۰% کارمندان و کارگران، ۵% پرسنل و کادر بهداشت و درمان(که نسبت به روزهای قبل کاهش یافته است)، ۸% بیکاران، ۳% معلم، دانشجو و محصلین، ۲% دامداران و کشاورزان، ۴% کسبه، ۲% صنایع و ۳% نیز سایر موارد، تشکیل داده اند.

شریعتی با اشاره به اینکه میانگین سن فوت شدگان کرونایی استان کماکان ۶۲ سال است،  گفت: این آمار در دسته های زیر پنج سال و ۶ تا ۱۴ سال خوشبختانه صفر است، در دسته ۱۵ تا ۲۹ سال(۲.۴%)،  ۳۰ تا ۴۴ سال(۱۴.۱%)، ۴۵ تا ۵۹ سال(۱۷.۶%)، ۶۰ تا ۷۴ سال(۴۲.۴%) و ۷۵ سال به بالا نیز ۲۳.۵ درصد بوده که ۵۶ درصد متوفیان را آقایان و ۴۴ درصد را خانم ها تشکیل داده اند.

او ادامه داد: در کل موارد ابتلا و فوت در مردان بیشتر است و این یک هشدار جدی تر به آقایان است که بیشتر خود مراقبتی کنند و کمتر خود را در معرض خطر این بیماری قرار دهند.

میزان ابتلا در شهرهای خوزستان ۹۵ درصد و در روستاها پنج درصد

استاندار خوزستان با اشاره پهنه در برگیری این بیماری در استان تصریح کرد: ۹۵ درصد مبتلایان را شهرنشینان و پنج درصد را روستاییان تشکیل داده اند که وضعیت بهتر را در روستاها نشان می دهد. البته روستاییان باید مراقبت بیشتری کنند و از مناطق در بر گرفته همچنان فاصله بگیرند و تردد نکنند تا در سلامت بمانند. بخشداران و دهیان ما در این بخش تلاش های بسیاری نموده اند ضمن استمرار مراقبت ها، ضدعفونی و گند زدایی اماکن، از آنها می خواهم همچنان مراقب انتقال بیماری از شهر به روستا باشند و کنترل محله ها را تشدید کنند.

خرمشهر، اندیمشک، شوشتر و باوی همچنان در وضعیت قرمز

نماینده عالی دولت در خوزستان شهرستان های خرمشهر، اندیمشک، شوشتر و باوی را در محدوده قرمز ابتلا به کرونا ویروس اعلام نمود و افزود: البته اقدامات خوبی در اندیمشک صورت گرفته و نسبت به هفته های گذشته به شرایط بهتری رسیده است. در خرمشهر هم برنامه خوبی آغاز شده است، در شوشتر پیش از این اقدامات خوبی آغاز شده و در باوی نیز به تازگی آغاز شده که امیدواریم در روزهای آتی شاهد نتایج خوب این اقدامات باشیم و این مناطق از محدوده قرمز خارج شوند.

شریعتی با اشاره به شهرهای لالی، هفتگل و هویزه به عنوان مناطق پاک خوزستان و عاری از این بیماری، افزود: سایر شهرستان ها از شرایط نسبتا خوبی برخوردار هستند. شهرهای محدوده قرمز به نسبت یکصد هزار نفر آمار بالایی دارند که باید مراقبت و مداخلات ما برای ایجاد فاصله گذاری اجتماعی در شهرها و محله ها بیشتری شود تا آمار این شهرها نیز در ابتلا کاهش یابد.

او در خصوص بیشترین فراوانی آمار در برگیری کرونا ویروس بیان کرد: به ترتیب شامل اهواز شرق(۱۲۶ مورد)، اهواز غرب(۱۰۵ مورد)، دزفول(۷۱ مورد)، خرمشهر(۶۹ مورد)، آبادان(۴۹ مورد) و ماهشهر نیز ۴۹ مورد می شود که بیشترین افراد مبتلا را در استان به خود اختصاص داده اند.

استاندار خوزستان در خصوص میزان ابتلا در هر شهرستان به نسبت یکصد هزار نفر توضیح داد: خرمشهر همچنان در محدوده قرمز و دارای بالاترین آمار ابتلا به نسبت یکصد هزار نفر جمعیت با عدد ۴۰.۴ است. بعد از آن اندیمشک با ۲۲.۶، باوی ۲۲.۰، شوشتر ۲۰.۳، اهواز شرق ۱۸.۸، ماهشهر ۱۸.۵، امیدیه ۱۷.۳، اهواز غرب ۱۶.۹، آبادان ۱۶.۴، دزفول ۱۶.۰، مسجدسلیمان ۱۴.۴، هندیجان ۱۲.۸، رامهرمز ۱۰.۸، شوش ۱۰.۷، کارون ۹.۱، بهبهان ۷.۸، گتوند ۷.۶، حمیدیه ۶.۶، رامشیر ۵.۸، آغاجری ۵.۷، باغملک ۳.۵، ایذه ۳.۲، اندیکا ۳.۲، دشت آزادگان ۲.۸ و دهدز، لالی، هفتگل و هویزه نیز ۰.۰ است.

رییس شورای تامین استان در خصوص آمار بالای خرمشهر نسبت به یکصد هزار نفر بیان کرد: متاسفانه مسوولین این شهرستان اقدامات مداخله ایی را با تاخیر انجام دادند اما در حال حاضر اقدامات خوبی در حال انجام است و بر استمرار آن تاکید می کنم. در اندیمشک اقدامات خیلی خوبی انجام شده که از اعضای ستاد کرونا این شهرستان تشکر می کنم با اینکه مهمترین ورودی خوزستان از اندیمشک می گذرد، با مجموعه اقدامات انجام شده در ده روز گذشته امیدواریم شرایط اندیمشک بهتر شود. شهرستان باوی رو به افزایش است که هشدار های لازمه را به فرماندار و مسوولین این شهرستان پیش از این نیز اعلام نمودم. البته اقدامات مداخله ایی انجام دادند. هر چند در مسیر رفت و آمده قرار دارند و سختی هایی در کارشان است، اما باید بتوانند آمار ابتلا را با مداخلات پیشبینی شده کاهش دهند زیرا راهی جز مراقبت از جان شهروندان وجود ندارد و باید به این مطلوب برسیم.

شریعتی اقدامات انجام شده در شهرستان شوشتر را خوب ارزیابی کرد و گفت: خوشبختانه فرماندار و مجموعه ستاد کرونای این شهرستان توانستند شمار مبتلایان را در یک مقطعی ثابت نگه دارند. ماهشهر و امیدیه رو به افزایش بوده که تذکرات لازم را داده ام.

استاندار خوزستان با اشاره به پایداری شهرستان آبادان در روزهای اخیر، بیان کرد: شهرستان آبادان در دو هفته گذشته جزو سه شهرستان اول دارای آمار بالا ابتلا در یکصد هزا نفر جمعیت بود که با اقدامات خیلی خوبی که مسوولین این شهرستان انجام دادند این آمار در روزهای گذشته ثابت مانده است و دیگر شهرها از آبادان پیشی گرفته اند. همچنین مسوولین شهرستان دزفول هم اقدامات خوبی را انجام داده اند و شمار ابتلا در این شهرستان هم کم و ثابت شده است.

نماینده عالی دولت در خوزستان با اشاره به پایداری استان در روزهای اخیر در کاهش آمار ابتلا و مرگ و میر، تصریح کرد: این اعداد و ارقام بیانگر تاثیر اقدامات و مداخلات موثر ما، مسوولین و به ویژه رعایت مردم در اجرای درست فاصله گذاری اجتماعی است که امیدواریم شهروندان شهرستان های محدوده قرمز همچون خرمشهر، اندیمشک، باوی، شوشتر و دیگر شهرستان ها به خصوص ماهشهر و امیدیه، نسبت به این موضوع حساس تر بشوند و آمار ابتلا در آن مناطق نیز کاهش یابد.

رییس شورای سلامت خوزستان بیشترین بار درمان بیماران کرونایی استان را به ترتیب بر دوش کادر درمان بیمارستان های رازی اهواز، طالقانی آبادان، گنجوی دزفول، امام علی(ع) اندیمشک و خاتم الانبیای شوشتر برشمرد و گفت: همه کادر درمان در بیمارستان های مختلف استان شبانه روز در حال تلاش برای درمان و بهبود بیماران هستند که از این میان کادر درمانی پنج بیمارستان یاد شده درگیر بیماران بیشتری و زحمات فراوان تری بودند که از همه کادر درمان استان همچون پرستاران، پزشکان، پیراپزشکان، پشتیبانی و خدمات بیمارستان ها و دانشگاه و دانشکده ها بابت فداکاری ها، مجاهدت ها و از خود گذشتگی هایشان برا ی کاستن از آلام همشهریان و بهبود هم استانی هایمان، تشکر می کنم.

ادامه روند کاهش سرایت بیماری در استان/اراده خوزستانی ها بر کنترل و ریشه کنی کرونا است

شریعتی در بحث آر زیرو(هر بیمار چه تعداد نفر را می تواند آلوده کند)، توضیح داد: در تاریخ هفتم اسفند ماه ۹۸ عدد آر زیروی استان ۱.۱۸۱۲(۱۸ صدم) بوده که پس از آن اقدامات مداخله ایی در دستور کار قرار گرفت و مدارس، دانشگاه ها، بوستان ها و دیگر اقدامات را اجرایی کردیم و عدد قبلی در ۱۴ اسفند به ۱.۱۲۸۴(۱.۱ صدم) رسید که به معنای کاهش قابل ملاحظه ابتلا سازی و موثر بودن مداخلات و اقدامات انجام شده است. یک هفته بعد یعنی در تاریخ ۲۲ اسفند ۹۸ میزان ابتلا سازی ۱.۱۰۰۸(۱.۸ صدم) شده که بیانگر روند کاهشی ابتلا و سیر نزولی نمودار به سمت مسطح شدن است. این کاهش ابتلا نیز نتیجه مداخلات بیشتر ما مانند تعطیلی ادارات و مراکز تجاری، به حداقل رساندن نیروهای اداری و سازمانی و سفارش به در خانه ماندن بوده است. همچنین در تاریخ ۲۹ اسفند ۱.۰۰۷(۱.۷ صدم) نیز شاهد کاهش امکان سرایت فرد به فرد هستیم.

او با اشاره به وضعیت سفرهای استانی و تردد های صورت گرفته در هفته ابتدایی فروردین گفت: نمودار آر زیروی استان در تاریخ ۶ فروردین ماه جاری میزان ابتلا را ۱.۰۶۶۲(۱.۶ صدم) نشان می دهد که به معنای موثر بودن مداخلات ما و به ویژه همراهی همشهریان بوده است. در واقع شیب منحنی ابتلا به بیماری در استان خوزستان رفته رفته رو به پلاتو شدن(مسطح شدن) رفته و در صورتی که بتوان به عدد یک برسیم می توان گفت این شیب مسطح شده است و پس از آن به سمت نزولی شدن و ریشه کن و خاموش کردن بیماری می رویم که در این مسیر همدلی، همکاری همه را می طلبد.

استاندار خوزستان در بخش پایانی توضیح نمودار آر زیرو افزود: این نمودار نشان دهنده رفتار خوزستانی ها و عملکرد ما به عنوان مسوولین است که البته این شاخص بیشتر متوجه رفتار مردم است. هر جا مردم خودشان را با رفتار ویروس تطبیق داده اند ما به نتایج خوبی دست یافتیم و بیماری کنترل شده است. اراده جامعه به سمتی رفته است که بیماری را در خوزستان کنترل کند. هر کجا مداخلات ما بیشتر شده، مردم به توصیه ها توجه کردند و فاصله اجتماعی چه در سطح اجتماع و چه در خانه نسبت به دیگر افراد و نگهداری ویژه از بیماران دارای بیماری های زمینه ایی بیشتر شده، سطح ابتلا کاهش یافته و خوزستانی ها در این نمودار نشان داده اند که می توانند میزان ابتلا را کاهش دهند و در پیشگیری و مبارزه بر این بیماری پیروز شوند لذا این هم تبریک به مردم است و هم تاکید بر ادامه این روند توسط مردم و مسوولین تا پایان ریشه کنی این بیماری در استان.

اجرای به موقع طرح فاصله گذاری اجتماعی باعث کاهش ۴۰ درصدی ابتلا در خوزستان شد

شریعتی با بیان اینکه روند طی شده خوب است، تصریح کرد: تا اینجا خوب عمل شده اما این روند کافی نیست و تا خاموشی بیماری هنوز فاصله داریم و زمانی به کفایت می رسیم که این عدد به زیر یک و به صفر برسد و بیماری در استان خاموش شود.

رییس شورای تامین استان خوزستان با اشاره به تاثیر اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی در کاهش میزان ابتلا افراد به ویروس بیان کرد: اگر این دستورالعمل را اجرا و رعایت نکنیم میزان ابتلا با سرعت زیادی افزایش می یابد و چنانچه این دستور العمل به موقع رعایت شود، در خانه بمانیم و سفر نرویم و در اجتماعات حضور نیابیم، تا ۴۰ درصد میزان ابتلا را می توانیم کاهش دهیم که خوشبختانه در استان تا کنون به این شکل بوده و میزان ابتلا را تا ۴۰ درصد کاهش داده ایم.

استاندار خوزستان با بیان اینکه هنوز هیچ دارو و یا واکسنی برای معالجه این بیماری به دست نیامده است، گفت: داروها و روش ها موجود تا کنون برای تقلیل تاثیر این ویروس بر بیمار بوده اما آنچه حایز اهمیت است، رعایت دستورالعمل هایی مانند خود مراقبتی(افراد سالم و افراد بیمار)، رعایت فاصله فیزیکی در تماس ها، ایزوله خانگی افراد مشکوک به بیماری و شناسایی، درمان بیماران و جداسازی آنها از افراد بیمار است.

پایش و نظارت دقیق کریدورهای ورودی خوزستان/کاهش ورودی و خروجی ها به یک سوم مدت مشابه سال قبل

شریعتی در بخش دیگر ی از صحبت های خود با اشاره به کنترل مبادی ورودی خوزستان افزود: از ابتدای سال جدید پایش ورودی ها تشدید شد. ورودی امروز دهدز به لردگان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۵ درصد کاهش داشته و ورودی از این مسیر نیز ۴۱ درصد کاهش نشان می دهد. همچنین ۷۹ درصد ورودی ها و ۷۴ درصد خروجی ها از مسیر بهبهان نسبت به سال قبل کاهش نشان می دهد. در کریدور اصلی خوزستان یعنی اندیمشک نیز ۳۳ درصد ورودی و ۵۵ درصد نیز خروجی ها کاهش داشته است که البته این عدد کوچکی نیست زیرا در سال گذشته به دلیل شرایط سیلابی ترددها کاهش داشته و این عدد بر مبنای کاهش ترددهای سال قبل عدد بسیار قابل توجه ایی است که نتیجه زحمات نیروهای مختلف اعم از ستاد کرونا، راهداری، فرمانداری، هلال احمر نیروهای نظامی و انتظامی، بسیج، ارتش، بهداشت و درمان و دیگر دوستان است که از همه این عزیزان تشکر می کنم.

نماینده عالی دولت در خوزستان با اشاره به اینکه در سال ۹۷ میزان ترددهای ثبت شده ۵۵۸ هزار و ۱۹۵ مورد بوده، که امسال به ۳۱۴ هزار و ۸۱۴ مورد کاهش یافته است، اضافه کرد: در سال ۹۷ و در بازه زمانی ۲۹ اسفند تا ۱۲ فروردین ماه میزان کل ترددهای در جاده های خوزستان ۱۵ میلیون، در سال ۹۸ به ۱۳ میلیون رسیده و در سال جاری نیز به پنج میلیون کاهش یافته است که نشان دهنده همراهی و همدلی مردم خوزستان در راستای توجه به هشدارهای ستاد کرونا ویروس و خود مراقبتی و مبارزه با کرونا ویروس است.

شریعتی بیان کرد: طبق آمار راهداری ورودی ها به استان ۸۲ درصد و خروجی ها از استان ۸۳ درصد کاهش داشته است. همچنین ترددهای بین شهری نیز تا ۱۰ فروردین ماه جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۱ درصد کاهش نشان می دهد که قطعا آمار دو روز اخیر نیز کاهش بیشتری نشان  می دهد به این دلیل که در این دو روز محدودیت های درون استانی و بین شهر نیز تشدید شده است.

او با اشاره به تشدید نظارت بر بازارها و کنتزل نامحسوس از طریق گشت خودروهای مجهز به دوربین پایش ترافیکی، گفت: به عنوان مثال در بازار پردیس اهواز با توجه به هشدارها ازدحام بسیاری را شاهد بودیم و وضعیت هشداری بود. در یکی دو روز گذشته با اعمال محدودیت ها ترددها و تجمعات در این بازار ها کم شده و فاصله اجتماعی در آن رعایت می شود که مابقی بازارها نیز باید به اینگونه باشند.

کرونا را دستکم نگیریم/بزرگان اقوام و طوایف خود مراقبتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را ترویج دهند

نماینده عالی دولت در ادامه بیان کرد: همه مردم باید با همراهی و همدلی با نیروهای دولتی و بخش‌های پزشکی و درمانی در کنار یکدیگر با ویروس کرونا مبارزه کنند و زمان آن فرارسیده که همگان یک دل و متحد بر این بیماری غلبه کنیم.

استاندار خوزستان یادآور شد: در این روزهای پیش‌رو لحظات بسیار مهمی را تجربه خواهیم کرد و در این شرایط حساس نیازمند تصمیم‌های قوی و بی‌سابقه و همکاری شما مردم عزیز هستیم.

شریعتی با بیان اینکه ما نباید فکر کنیم با کاهش آمار ابتلا و مرگ و میر به پیروزی رسیده‌ایم و نسبت به بیماری کرونا بی تفاوت شویم، تاکید کرد: هیچ چیز بدتر از این نیست که قبل از ریشه‌کنی کامل ویروس کرونا، آن را دستکم بگیریم و فکر کنیم شرایط عادی شده است. همه فرمانداران و مدیران باید به صورت شبانه‌روزی و بی‌وقفه بر اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی نظارت دقیق داشته‌باشند.

رییس شورای سلامت خوزستان بیان کرد: ویروس کرونا در کنار رنج‌ها و مشکلاتی که برای ما بوجود آورد و موجب فقدان تعداد زیادی از هموطنان عزیز ما شد، حتی موجب سختی و محنت برای پرستاران و کادر درمانی شد، اقتصاد و معیشت بسیاری از فعالان اقتصادی و تولیدی را به مخاطره انداخت، اما یک ره آورد بزرگ داشت و آن همبستگی و همدلی و همراهی اجتماعی مردم و افزایش سرمایه اجتماعی است که همگان باید در راستای پاسداشت و حفظ آن تلاش کنیم.

استاندار خوزستان خاطرنشان کرد: همه تلاش‌هایی که در استان صورت گرفته‌است با هماهنگی و پشتیبانی علمی و نظری دستگاه‌های ذیصلاح درمانی و بهداشتی است و هدف مشترک همه این محدودیت‌ها و کنترل های سختگیرانه حفظ سلامت مردم استان در مقابل این ویروس بی رحم است و در این مسیر بدون هیچ تعارف و مماشاتی ثابت قدم هستیم.

او با بیان اینکه در خوزستان یک جامعه بزرگ عشایری داریم، تصریح کرد: از همه بزرگان اقوام و طوایف درخواست می کنم که این عزیزان هم به وظیفه اجتماعی خود بیش از پیش عمل کنند و توصیه‌های خود مراقبتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را در جامعه پیرامون خود ترویج دهند.

بی تفاوتی برخی ها بزرگترین خطر برای سلامتی آحاد مردم خوزستان است/سیزده بدر امسال در منزل بمانیم

نماینده عالی دولت در خوزستان با بیان اینکه کیفیت هر جامعه ایی بسته به میزان موقعیت جامعه در مواجهه با بحران های بزرگ ارزیابی و سنجیده می‌شود، تصریح کرد: اقدام خوب مردم در این بحران هاست که دفع خطر را نه تنها برای خود انسان بلکه دفع خطر را از کل جامعه بیشتر و بیشتر میسر می‌کند و در این شرایط است که جامعه به عنوان یک کل همبسته منسجم یکپارچه و متاثر از همدیگر و دارای سرنوشت واحد، معنا پیدا می کند.

شریعتی با اشاره به اینکه شهروندان خوزستانی با همکاری و همیاری اثبات کردند علیرغم مشکلات متعدد در کشور در به بزنگاه های خطر ملی و مهلک، در کنار هم هستند، تصریح کرد: آگاهی اکثریت شهروندان خوزستانی در مواجهه با این بحران و خطرات آن به ما ثابت کرد این بحران نیز با همدلی و همراهی مردم و تذکر به افرادی که پروتکل ها و دستورالعمل های حاکمیتی و بهداشتی را رعایت نمی کنند نیز برطرف خواهد شد. اما نگرانی ما متوجه کسانی است که نسبت به خطر ابتلا و شرایط سرایت این بیماری بی تفاوت هستند و این بی تفاوتی بزرگترین خطر برای سلامتی آحاد مردم خوزستان می باشد که باید با تذکر با این مسیله مبارزه شود.

استاندار خوزستان با طرح این پرسش که آیا یک روز گذراندن در طبیعت به خطر مبتلا شدن به بیماری کرونا می ارزد، توصیه و تاکید کرد: سیزده بدر امسال برای حفظ و سلامتی خود و خانواده باید در منزل بمانیم و در منزل بگذرانیم. ما به تبعات اجتماعی این وضعیت در این شرایط آگاهیم و نیک می دانیم شرایط موجود برای شما و خانواده هایتان سخت است اما سخت تر از آن این است که جان شما عزیزانم را در خطر ببینم پس در روزهای آینده که طبیعت نام دارد طبیعت خوبی با حضور در کنار خانواده خود بسازیم.

نماینده عالی دولت در خوزستان با بیان اینکه از تمامی دستگاه‌های فرهنگی و آموزشی می‌خواهم از بستر فضای مجازی بهترین شرایط را برای گذران اوقات فراغت خانواده‌ها به ویژه کودکان و نوجوانان فراهم کنند، اضافه کرد: ما همچنان با مداخلاتی از جمله کنترل در ورود و خروج از برخی محدودیت ها که بر اساس آگاهی نسبت به شرایط موجود است، می کوشیم سلامتی شما شهروندان را تامین کنیم و برای این کار اکیپ های بازرسی را از ۵۶ بازرس در ابتدای سرایت این ویروس به ۸۵ نفر در  سطح استان ارتقا دادم که به صورت برخط  گزارش های میدانی را از طریق سامانه های بازرسی در اختیار بنده قرار می‌دهند.

شهروندان تجمعات نامتعارف و تخلفات را گزارش دهند/استفاده از ظرفیت‌های نیروی انتظامی و بسیج در روز طبیعت

رییس شورای تامین استان خوزستان خطاب به مردم افزود: همچنین از مردم خوزستان می خواهم در صورت مشاهده تجمعات نامتعارف و یا عدم رعایت برخی صنوف، گزارش های خود را با سامانه ۱۱۱ یا سامد استانداری به ما اعلام کنند تا در اسرع وقت پیگیری و برخورد شود.

شریعتی با بیان اینکه در روزهای سخت و بحران باید کنار هم ماند و با هر ابزاری به کمک جامعه پرداخت و این یک شاخصه بزرگ مردم خوزستان است، تصریح کرد: بیایید با همدیگر این بحران را نیز حل کنیم آن هم با رعایت دستور های بهداشتی و فاصله فیزیکی و اجتماعی. البته تا به امروز همراهی خوبی شاهد بودیم اما نیاز است این توصیه ها و اقدامات شتاب بیشتری بگیرد و به خاطر حفظ جان عزیزان و خانواده های خویش از برگزاری برخی مراسم و آیین ها تا اطلاع ثانوی خودداری کنیم.

رییس شورای سلامت خوزستان با تاکید بر اینکه در مسیر مقابله با کرونا حتی یک نفر هم مهم است، اضافه کرد: با همکاری و همبستگی تک تک افراد جامعه می توانیم یک اتحاد بزرگ در مقابل تهدید این ویروس خطرناک ایجاد کنیم.

استاندار خوزستان با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین سنت‌های ما ایرانیان نوروز است، یادآور شد: یکی از مهمترین سنت های ما ایرانیان نوروز است که در این ایام مردم همکاری بسیار خوبی داشتند و با رعایت اصول خود مراقبتی و فاصله گذاری اجتماعی به خواست مدیران و مسوولان بهداشتی و درمانی پاسخ مثبت دادند و در خانه ماندند. دید و بازدیدها را به آینده موکول کردند و در همین راستا از همگان می خواهم سفرهای مربوط به روز ۱۳ فروردین یا روز طبیعت را متوقف کنند و این روز را نیز مثل روزهای گذشته در خانه بمانند.

او افزود: تمام ظرفیت‌های نیروی انتظامی و بسیج در این روز برای کنترل مبادی خروجی شهرهای مختلف استان به کارگیری می شوند. برای روز طبیعت از شما می‌خواهم از هر گونه تجمع خودداری کنید حتی از تجمع‌های خانوادگی در منزل نیز پرهیز کنید.

شریعتی تصریح کرد: کنترل سختگیرانه‌ از مناطق شهرها برای جلوگیری از خروج مردم از شهرها و روستاها انجام می شود. با ماندن در خانه در این روز به کاهش زنجیره انتقال ویروس، کمک بزرگی خواهیم کرد.

استاندار خوزستان در پایان اذعان کرد: برای اینکه روزهای بهتر و امیدوارنه‌تری در آینده داشته باشیم باید این روزها را با همدلی و همبستگی با کمترین آسیب با خود مراقبتی پشت سر بگذاریم تا در آینده بتوانیم در کنار پدر بزرگ و مادر بزرگ‌ها، پدران و مادران، خواهران و برادران و دوستان و بستگان خود باشیم. به امید روزهای بهتر.

 

 

نظر شما