ادامه روند کاهش ابتلا با سه مورد در ۲۴ ساعت؛

شمار مبتلایان به کرونا جنوب غرب خوزستان به ۲۱۰ مورد رسید/بیشترین آمار بستری و ترخیص بیماران نقاهتگاهی کشور را داریم/امشب آخرین مهلت ثبت نام اصناف در سامانه سلامت است/راه اندازی آزمایشگاه کرونا ویروس تا هفته آینده/مردم در خانه بمانند

۱۳۹۹/۰۱/۲۸ - ۱۷:۵۵:۴۰
کد خبر: ۹۸۹۳۱۳
شمار مبتلایان به کرونا جنوب غرب خوزستان به ۲۱۰ مورد رسید/بیشترین آمار بستری و ترخیص بیماران نقاهتگاهی کشور را داریم/امشب آخرین مهلت ثبت نام اصناف در سامانه سلامت است/راه اندازی آزمایشگاه کرونا ویروس تا هفته آینده/مردم در خانه بمانند
رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان از ابتلای سه خرمشهری دیگر طی شبانه روز گذشته خبر داد و گفت: شمار مبتلایان به کرونا در جنوب غرب خوزستان به ۲۱۰ مورد رسید.

شکر الله سلمان زاده امروز در گفت و گو با خبرنگار برنا در آبادان با بیان اینکه خوشبختانه در شبانه روز گذشته در آبادان و شادگان بیمار کرونا ویروس نداشتیم، اظهار کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته سه مورد ابتلا در منطقه داشتیم که مربوط به خرمشهر بوده است.

او با اشاره به اینکه شمار مبتلایان به این بیماری در محدوده جنوب غرب خوزستان به ۲۱۰ مورد رسیده است، گفت: به تفکیک در آبادان ۷۵ مورد، خرمشهر ۱۰۸ مورد و شادگان نیز ۲۷ بیمار مشاهده و ثبت شده است که از این تعداد ۱۶۷ بیمار قطعی با حال عمومی خوب بهبود یافته و ترخیص شدند با این حال حداقل به مدت دو هفته نیز پیگیری روند ادامه سلامتی این افراد در منزل هم هستیم.

رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان افزود: خوشبختانه طی ۲۴ ساعت گذشته هیچ مورد فوتی نداشتیم و طبق آمار تعداد نهایی فوتی های ناشی از کرونا در این محدوده ۲۰ مورد است که به تفکیک شامل پنج نفر در آبادان، ۱۳ مورد در خرمشهر و دو مورد در شادگان می شود.

سلمان زاده با اشاره به اینکه توصیه می شود بیماران بهبود یافته قطعی کرونایی که از بیمارستان طالقانی مرخص می شوند به مرکز نفس بروند و دوره نقاهت خود را در این مرکز بگذرانند، بیان کرد: خوشبختانه آمار بستری در مرکز نفس نسبت به دیگر نقاهتگاه های کشور بیشتر بوده و حدود ۳۰ نفر تا کنون از خدمات مرکز نفس بهره مند شدند. این مراکز در دیگر نقاط کشور هم دایر شده اما مورد اقبال واقع نشده اند. حضور در این مراکز به رضایت بیماران است. بیماران جنوب غرب خوزستان نیز از این مرکز به خوبی استقبال نمودند چرا که به نفع خود و خانوادها یشان است که دوره نقاهت را نیز تحت نظر کادر درمانی با امکانات رایگان و خوب بگذرانند از طرفی سبب کاهش درصد ابتلا به خانواده ها و جامعه می وند و با بهبودی کامل از این مرکز خارج می شوند.

فرمانده مبارزه با کرونا ویروس جنوب غرب خوزستان با اشاره به تکمیل و آماده به کار آزمایشگاه تشخیص عفونی جنوب غرب خوزستان در آبادان، اضافه کرد: تجهیز آزمایشگاه تشخیص کووید ۱۹ به پایان رسیده و منتظر حضور کارشناسان وزارت بهداشت هستیم تا ضمن حضور و بازدید از آزمایشگاه تاییدیه لازم برای بهره برداری را صادر نمایند که هماهنگی های لازم انجام شده و احتمالا طی هفته آینده به بهره برداری می رسد و بعد از آن تمامی آزمایش های سه شهرستان آبادان، خرمشهر و شادگان در این مرکز انجام می شود که می تواند سرعت تشخیص این بیماری را در این منطقه افزایش دهد.

مقام عالی بهداشت و درمان جنوب غرب خوزستان با اشاره به اینکه با افتتاح این آزمایشگاه امکان تشخیص موارد بیشتر در منطقه فراهم می شود، افزود: با این امکان می توانیم افراد یک کارخانه که نیروهای کاری آن ها از بیرون منطقه می آیند، یا افراد سطح جامعه که علامت دار هستند و لی نیاز به بستری ندارند، یا افراد در تماس با بیمار را که تا الان فقط علامت دار ها را تست می گرفتیم، می توان همه افراد را مورد آزمایش قرار دهیم.

رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان با اشاره به اینکه هر چه میزان تشخیص در یک منطقه بالا تر برود امکان یشه کنی آن بیماری در منطقه تسهیل و تسریع می شود، تصریح کرد: کشورهایی که در مهار کرونا موفق عمل کرده اند از این روش استفاده نموده اند و با برقراری آزمایشگاه های منطقه ایی درصدد سرعت بخشیدن به تشخیص بمیاران و تحت پوشش قرار دادند جمعیت بیشتری برای تشخیص شدند. از این طریق ضمن اینکه افراد بیشتری مورد تشخیص واقع می شوند، تماس این افراد پیگیری می شود و  قرنطینه می شوند. در منطقه ما هم این روند آغاز می شود و پیشبینی می کنیم آمار ابتلا ما بالا تر برود اما در عوض آمار فوتی ها به دلیل تشخیص های بیشتر و دقیق تر کاهش می یابد و این نوید را می دهد که بیماری را زودتر در منطقه ریشه کن کنیم.

سلمان زاده با اشاره به نظارت های شدید و دوره ایی در اماکن تجمعی غیر عمومی منطقه گفت: سرای سالمندان، زندان ها مراکز نگهداری کودکان بی سرپرست و این قبیل مراکز موجود در منطقه به صورت مرتب غربالگری می شوند.

فرمانده مبارزه با کرونا ویروس جنوب غرب خوزستان در خصوص شرایط بازگشت به فعالیت افراد کرونایی که بهبود یافه اند، توضیح داد: قطعا سختگیری های لازم در این خصوص وجود دارد، باید حتما این افراد از ترخیص و بهبودشان حداقل ۱۴ روز گذشته باشد. البته با راه اندازی آزمایشگاه همه این افراد را پیش از مراجعه به کار مورد آزمایش نهایی قرار می دهیم.

این پزشک در خصوص گرفتن یا نگرفتن روزه در شرایط کرونایی بیان کرد: افراد دارای بیماری زمینه ایی که از روزه گرفتن منع شده اند. در افراد عادی هم منعی بر روزه گرفتن نیست به شرطی که حتما وعده سحری را تناول کنند، برخی این وعده مهم را نمی خورند که اصلا خوب نیست، البته باید از خوردن مواد غذایی بسیار شیرین و چرب در این وعده خود داری شود. همچنین در وعد افطار نیز سعی شود از اکثر مواد غذایی مفید مانند سبزی جات و غلات، پروتیین، لبنیات و میوه استفاده کنند، ضمن اینکه بین این دوعده یعنی از افظار تا سحر نیز بین ۱۰ الی ۱۵ لیوان آب نیز مصرف نمایند.

مقام عالی بهداشت و درمان جنوب غرب خوزستان با تاکید بر اینکه منعی برای روزه گرفتن افراد سالم وجود ندارد، تصریح کرد: ثابت شده که روزه داری ضمن کمک به متابولیسم و دفع مواد زاید و سمی بدن، سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می کند.

سلمان زاده در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به وضعیت بازگشایی اصناف یاد آور شد: قرار نیست به هر شکل و همه اصناف بازگشایی شوند متاسفانه از بحث فاصله گذاری هوشمند سوء استنباط شده، همه اصناف بازگشایی شدند و نباید به این شکل باشد. از اصنافی که در لیست کم ریسک و بازگشایی قرار دارند می خواهم حتما در سامانه ثبت نام و مجوز لازم را دریافت کنند. همکاران من در صورت مشاهده صنفی که کد وزارت بهداشت را از طریق سامانه دریافت نکرده و در معرض دید عموم قرار نداده، اقدام به پلمپ محل خواهند نمود. از طرفی اصناف پر ریسک نیز کماکان تعطیل بمانند.

رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان تاکید کرد:  وضعیت جدی به این معنی نیست که مردم به صورت عادی و به این راحتی در خیابان ها تردد کنند، کماکان مانده در خانه توصیه می شود، لذا از شهروندان می خواهم فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

مقام عالی بهداشت و درمان جنوب غرب خوزستان یادآور شد: آخرین مهلت ثبت نام اصناف در سامانه salamat.gov.ir تا پایان ساعت ۲۴ امروز است و توصیه می کنم که متصدیان هر چه سریع تر اقدام به ثبت نام و اخذ کد بهداشتی نمایند در غیر این صورت، بازرسان دانشکده، فرمانداری، اصناف و سازمان صمت حتما با صنوف فاقد کد برخورد خواهند نمود.

سلمان زاده در پایان از شهروندان خواست حتما به سامانه خود ارزیابی الکترونیکی کرونا ویروس به آدرس salamat.gov.ir  مراجعه نمایند و ضمن پاسخ به سوالات به تماس دریافتی از طریق شماره ۴۰۳۰ پاسخ دهند.

لازم به ذکر است که آمار ابتلا تا روز گذشته در شهرهای آبادان و خرمشهر و شادگان ۲۰۷ مورد، فوت شدگان ۲۰ نفر اعلام شده بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز