سالم‌ترین و بدترین کشور جهان از نظر تغذیه

۱۴۰۱/۰۶/۳۱ - ۲۰:۰۳:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۹۹۲۵
سالم‌ترین و بدترین کشور جهان از نظر تغذیه
در سه دهه اخیر مردم ایران بیشترین بهبود در سلامت غذایی و تغذیه را داشته و آمریکا هم رده مصر و برزیل، جزو بدترین مردم در سلامت غذایی بوده‌اند.

به گزارش برنا؛ ایران از ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۸ با افزایش ۱۲ امتیازی، بزرگترین افزایش در تغذیه سالم را در میان جهان داشته و از نظر تغذیه سالم‌ترین کشور جهان شده است.

محققان دانشگاه تافتس در مدفورد ماساچوست داده‌های ۱۸۵ کشور جهان را از پایگاه داده جهانی رژیم غذایی جمع آوری کرده تا ارزیابی کنند کدام کشورها از سال ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۸ سالم‌ترین غذاخوری‌ها را داشته‌اند و رژیم‌های غذایی در این دوره چقدر تغییر کرده‌اند.

آنها متوجه افزایش “کوچک، اما معنی دار” در سلامت کلی رژیم غذایی با تفاوت‌های گسترده بین برخی کشورها شدند.

جمعیت‌های جنوب آسیا و آفریقایی جنوب صحرا سالم‌ترین رژیم‌های غذایی را دارند و افرادی که در آمریکای لاتین زندگی می‌کنند کمترین رژیم غذایی سالم را دارند.

ویکتوریا میلر، سرپرست گروه تحقیق در این باره نوشت در این مدت در جهان مصرف حبوبات، آجیل و سبزیجات غیرنشاسته‌ای افزایش یافته اما بهبود کلی در کیفیت رژیم غذایی با افزایش مصرف گوشت قرمز و فراوری شده و نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر و سدیم آن را کم رنگ کرده است.

آنها میانگین غذایی هر کشور را از صفر تا صد در نظر گرفته و عدد بالاتر را مطلوب‌تر عنوان کردند.

بر این اساس حبوبات، آجیل، غلات کامل، غذاهای دریایی امگا ۳ و سبزیجات غیر نشاسته‌ای به عنوان سالم‌ترین غذاها در نظر گرفته شد.

نوشیدنی شیرین شده با شکر و سدیم و گوشی قرمز هم به عنوان کمترین مواد غذایی سالم در این دسته بندی شناخته شدند.

در هر حال متوسط رژیم غذایی سالم ۴۰.۳ در سال ۲۰۱۸ اعلام شد که نسبت به ۳۸.۸ سال ۱۹۸۰ تغییر کم محسوب می‌شود.

کشورهای جنوب آسیای با کسب امتیاز ۴۵.۷ بهترین رژیم غذایی را برای خود ثبت کردند.

در این جدول تنها ۱۰ کشور امتیاز بالای ۵۰ کسب کردند که فقط یک درصد از جمعیت جهان را در بر گرفته‌اند.

بر این اساس ایران از نظر تغذیه سالم‌ترین کشور جهان شد.

این کشور خاورمیانه‌ای از سال ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۸ امتیاز کیفیت رژیم غذایی خود را ۱۲ امتیاز افزایش داده که بزرگترین افزایش در سراسر جهان محسوب می‌شود.

ایالات متحده با کسب ۴.۵ امتیاز دومین افزایش بزرگ جهان را داشت، اما همچنان خود را در بین بدترین کشورهای جهان یافت.

تقریباً در هر منطقه ای که توسط محققان در نظر گرفته شده است، بزرگسالان رژیم های غذایی سالم تری نسبت به کودکان دارند – به طوری که در برخی مناطق به میزان قابل توجهی – سال‌های نوجوانی بدترین سالها به شمار می‌رود.

میلر گفت به طور متوسط ​​در سراسر جهان، کیفیت رژیم غذایی در میان کودکان کوچک‌تر نیز بیشتر بود، اما با افزایش سن کودکان بدتر شد.

این نشان می‌دهد که دوران کودکی زمان مهمی برای استراتژی‌های مداخله‌ای برای تشویق به ایجاد ترجیحات غذایی سالم است.

محققان همچنین دریافتند افرادی که تحصیلات بالاتری دارند و از نظر وضعیت اجتماعی-اقتصادی از رفاه بیشتری برخوردار هستند، سالم‌تر غذا می‌خورند – به‌ویژه میوه‌ها و سبزیجات غیرنشاسته‌ای بیشتری را در رژیم غذایی خود ثبت می‌کنند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز