اشرف بروجردی:

مجلس قبل رویکرد سرکوب‌گرانه‌ نسبت به زنان داشت/ نبود آیت الله هاشمی خلابزرگی برای اصلاح‌طلبان است/ با تاکید آقای خاتمی شاهد حضور حداکثری مردم خواهیم بود/ سهمیه ای برای زنان و جوانان در لیست اصلاح‌طلبان مصوب شد

۱۳۹۶/۰۱/۲۰ - ۰۹:۳۵:۲۱
کد خبر: ۵۴۱۵۷۸
مجلس قبل رویکرد سرکوب‌گرانه‌ نسبت به زنان داشت/ نبود آیت الله هاشمی خلابزرگی برای اصلاح‌طلبان است/ با تاکید آقای خاتمی شاهد حضور حداکثری مردم خواهیم بود/ سهمیه ای برای زنان و جوانان در لیست اصلاح‌طلبان مصوب شد
رییس کمیته بانوان ستاد روحانی گفت: نبود آقای هاشمی خلا بزرگی برای اصلاح‌طلبان و البته بدنه جمهوری اسلامی است ولی این به این معنا نیست که اصلاح‎‌طلبان نتوانند به یک لیست واحد برسند و اتحاد آن‌ها دچار مشکل شود. ما از دیرباز آقای خاتمی را چه در انتخابات 92 و چه در انتخابات 94 داشته‌ایم و نقش ایشان را نمی‌توانیم نادیده بگیریم و نقش این شخصیت باعث وصل همه تشکل‌ها و احزاب اصلاح‌طلب شده است. من معتقدم در این دوره با راهنمایی آقای خاتمی می‌توانیم شاهد حداکثر حضور مردم در انتخابات ریاست جمهوری به نفع اصلاح‌طلبان باشیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، اشرف بروجردی به تازگی به ریاست کتابخانه‌ملی منسوب و کمیته بانوان ستاد انتخاباتی روحانی نیز به او سپرده شده است. با او در رابطه با مسائل مختلف از جمله مسوولیت های جدیدش به گفتگو نشسته ایم. در این مصاحبه بروجردی بر لزوم حضور زنان در حوزه سیاست تاکید کرد و تغییر نگاه به بانوان در جامعه را از دستاوردهای دولت یازدهم دانست و گفت: "زمان حبس زنان گذشته و امروز بیش از هرزمانی نیازمند حضور این قشر از جامعه در حوزه سیاسی هستیم".

مشروح این گفتگو با خبرگزاری برنا به شرح زیر است:

نگاه دولت به حضور زنان در جامعه و عرصه سیاست را چطور ارزیابی می کنید؟

اگر منظور شما از گذشته به دو دولت قبل از آقای روحانی باشد، تغییراتی که در زندگی زنان ایرانی در چهارسال گذشته رخ داد انکار ناپذیر است. نظر شخصی رییس‌جمهوری این است که از ظرفیت وجودی و نگاه زنان باید در عرصه‌های مدیریتی و پست‌‍‌های اجرایی استفاده شود. در کنار این نگاه باید به نگاه سنتی جامعه توجه کرد که زن‌ها را محق مدیریت و عرصه‌های مدیریتی نمی‌دانند و این دیدگاه را به مبانی دینی نسبت می‌دهند. اولین گام در دوره آقای خاتمی مرتفع شد اما در دولت نهم و دهم اگرچه شاهد حضور زنان در کابینه بودیم اما رویکرد کلی بر حذف زنان در اجتماع و عرصه مدیریتی در دستور کار آنها بود. اولین قدم در این حوزه تغییر نام "مرکز مشارکت امور زنان نهاد ریاست جمهوری" به "مرکز امور زنان و خانواده" بود بنابراین زن را تنها در خانواده تعریف کردند. ما منکر جایگاه زن در خانواده نیستیم اما انحصار زن در درون خانواده کار را مشکل می‌کند و در حقیقت این نگاه باعث می‌شود این قشر از جامعه نتواند نقش خود را در حوزه‌های مدیریتی، اجتماعی اعمال کنند.

وضعیت زنان در دولت یازدهم چه تغییری کرده است؟

وضعیت زنان جامعه تنها در محدوده اختیارات دولت نیست. مجلس گذشته رویکرد سرکوب‌گرانه‌ای نسبت به زنان داشت و عمدتا کسانی وارد مجلس شدند که در قالب تشکل‌های ذی‌ربط خود تعریف شده بودند، نه در قالب فعالیت‌های مورد نیاز جامعه. اگر ما به دنبال جلوگیری از تفکیک جنسیتی در مجلس بودیم  کسانی در مجلس بلافاصله موضع می‌گرفتند و  این موضع از تشکل های آن‌ها نشات می‌گرفت. نمایندگان عمدتا دارای نگاه تشکیلاتی بودند و در راستای تفکرات تشکیلات عمل می‌کردند و البته که  این عملکرد بدون درنظر گرفتن نیاز امروز زن جامعه بود. اما نیاز زنان ما خروج از دایره انحصار درون خانواده و ورود به جامعه بود. زنان در آینده این جامعه نقش آفرینی بیشتری دارند. این مساله با سرعت بسیار بیشتری در عرصه بین‌الملل در حال رخ دادن است و امروزه زن ها در عرصه بین الملل به عنوان نیروی اثرگذار باید بیشتر دیده شده و مدیریت کنند.

اشرف بروجردی

کارنامه مدیریت زنان دولت روحانی را چطور بررسی می‌کنید؟

من به شخصه عملکرد زنانی که در دولت یازدهم فعالیت می‎‌کردند را مثبت ارزیابی می‌کنم و عمده این ارزیابی مثبت برمی‌گردد به ویرانه‌ای که دولت یازدهم تحویل گرفت و در این حال زنان دولت نشان دادند در پاکدستی و مدیریت از بهترین مدیران دولت بودند. خانم ابتکار در حوزه محیط زیست با زیرساخت های نابود شده‌ ای مواجه شد  که نیازمند ساخت و ساز دوباره بود. در بحث زنان هم خانم مولاوردی باید نگاه عمومی و تخریب‌هایی که در دولت گذشته نسبت به زنان به وجود آمده بود را از ریشه تغییر می‌داد. ما اعتقاد داریم که زنان باید شناخت لازم را پیدا کرده و نسبت به حقوق خود آگاه شوند.

آیا بها دادن به زنان فقط در حد حضورشان در پست های مدیریتی بوده یا به جامعه زنان توجه شده است؟

جامعه ایران به اصطلاح در حال پوست اندازی است. نسل جدید حاضر در اجتماع برای  ورود و حضور در جامعه تفکر و صحبت دارد. نیاز امروز نسل جدید دیده شدن و استفاده شدن از توانمندی‌هایش است. در نتیجه ما نمی‌توانیم در چنین احوالی به زن‌ها بی تفاوت باشیم و آن‌ها را در ساختار سنتی خانواده حبس کنیم.

آیا برنامه شما در ستاد آقای روحانی فقط انتخاباتی است یا برای دولت آینده روحانی و استفاده بهتر و بیشتر از زنان هم برنامه ای دارید؟

قطعا حضور من در این سمت وابسته به زمان انتخابات  نیست  و برنامه هایی که زنان را پوشش می‌دهد موقتی نخواهد بود. ما شاهد بودیم در سمت های مختلف، بین استانداران، معاونین آن‌ها و فرمانداری‌ها زنان حضور پررنگ و فعالی داشته‌اند و در واقع ما در حال تلاش برای برگشت به دوره اصلاحات و زمانی هستیم که زنان مدیریت لایه‌های پایین را تجربه کنند که در مناسب بالاتر و مدیریت‌های کلان از آن‌ها به درستی استفاده شود.این خط مشی و روند در حال پیشرفت است. ما در حال حاضر سنگ محکی برای زنان در دولت یازدهم زدیم که در دولت دوازدهم بتوانیم شاهد آن‌ها در کابینه باشیم.

در نبود آیت الله هاشمی اصلاح طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر به اجماع و لیست واحد می رسند؟ نبود ایشان چقدر در رسیدن به این اتحاد تاثیر دارد و کار را سخت می کند؟

نبود آقای هاشمی خلا بزرگی برای اصلاح‌طلبان  و البته بدنه جمهوری اسلامی است ولی این به این معنا نیست که اصلاح‎‌طلبان نتوانند به یک لیست واحد برسند و اتحاد آن‌ها دچار مشکل شود. ما از دیرباز آقای خاتمی را چه در انتخابات 92 و چه در انتخابات 94 داشته‌ایم و نقش ایشان را نمی‌توانیم نادیده بگیریم و نقش این شخصیت باعث وصل همه تشکل‌ها و احزاب اصلاح‌طلب شده است. من معتقدم در این دوره با راهنمایی آقای خاتمی می‌توانیم شاهد حداکثر حضور مردم در انتخابات ریاست جمهوری به نفع اصلاح‌طلبان باشیم. مردم دغدغه حضور در پای صندوق‌های رای دارند.

آقای خاتمی برای همگرایی و اتحاد اصلاح طلبان و اعتدال گرایان و رسیدن به لیست واحد چه نقشی دارند؟ آیا ایشان می توانند این دوره هم با تاکید باعث حضور حداکثری مردم و پیروزی شوند؟

من معتقدم در این دوره با راهنمایی آقای خاتمی می‌توانیم شاهد حداکثر حضور مردم در انتخابات ریاست جمهوری به نفع اصلاح‌طلبان باشیم. مردم دغدغه حضور در پای صندوق‌های رای دارند.باید آن رای خاموش را که در ادوار گذشته داشتیم،  در این دوره نداشته باشیم و افراد احساس مسولیت بیشتری برای حضور در انتخابات به نفع آقای روحانی داشته باشند. باید توجه  کنیم کارنامه آقای روحانی چه در سطح داخلی و چه در سطح بین‌المللی قابل دفاع است. در دولت یازدهم فضا برای گفتمان و انتقاد بازتر شده است.

حضور جوانان و زنان در لیست شوراهای شهر به صورت خواهد شد؟ آیا توافقی برای دادن سهمیه به آنان انجام شده است؟

سهمیه برای حضور زنان و جوانان در لیست مصوب شده و بر این اساس 30درصد حضور مختص به خانم‌ها و 30درصد جوانان هستند و در 30 درصد جوانان زنان جوان هم می‌توانند وارد شوند و باقی هم مربوط به سایرین مدیران می‌شود. ما 4 گزینه برای انتخاب افراد داریم. 1-سابقه مدیریتی 2- سابقه اجرایی 3- تحصیلات مربوطه و در آخر حوزه تخصصی مرتبط با حوزه شهر است. ما سعی داریم افراد بیگانه با حوزه شهری را وارد شورای شهر کنیم. قرار بر این است که دوبرابر ظرفیت مورد نیاز 42نفر انتخاب شوند.

شورای شهر از وظیفه نظارتی خود غافل شده است و شهرداری پاسخگوی آن نیست؟ آیا حضور اصلاح طلبان در شورا و مخصوصا ریاست شخصی مانند محسن هاشمی در شورا چقدر می تواند به احیای نقش نظارتی شورا کمک کند؟

در دور اول شورا جلسات شواری شهر پخش مستقیم از صدای سیما داشت اما متاسفانه در ادوار بعدی این پوشش قطع شد. بهترین نظارت، نظارت مردم است. طبق قانون، مصوبات شورا در فرمانداری کنترل می‌شود. ما در ادوار گذشته خیلی تلاش کردیم این مسولیت را از حوزه دولت خارج کنیم. معتقدیم که شوراها باید با نظارت مردم  اداره شود و مردم  باید مطالبه خود را مطرح کنند. برای رسیدن به شرایط مطلوب مردم باید در جایگاه نظارتی  حضور داشته باشند.

حضور چهره‌های شاخص در لیست شوراها بسیار مهم است. افرادی هستند صلاحیت لازم را برای حضور در شورا دارند. محسن هاشمی کسی است که هم در شهرداری و هم در مترو سابقه داشته است. بنابراین در ارزیابی ها امتیاز بالایی خواهد داشت. نظارت بر امور شورا توسط همین افراد شاخص انجام خواهد شد.

پس از انتساب شما به ریاست کتابخانه ملی، عده ای این حکم را یک عملکرد انتخاباتی دانستند. واکنش شما به این نظر چه بود؟

حقیقتا من این عملکرد را گزینه انتخابتی نمی‌دانم. همواره از دغدغه‌های آقای روحانی حضور زنان در دولت و در پاسخگویی به نیازهای جامعه بوده است. برحسب اتفاق این مساله با جریان انتخابات هم‌زمان شد.

برنامه شما در ریاست کتابخانه ملی چیست؟

دغدغه کتاب همیشه با من بوده است. در زمانی هم که معاون فرهنگی اجتماعی پژوهشگاه مطلعات علوم انسانی بودم هم در این حوزه فعالیت می‎‌کردم. ما سعی به برگرداندن کتاب و کتاب‌خوانی به سطح جامعه داشته‌ایم. هدف من در کتابخانه ملی بالابردن سطح کتاب‌خوانی در جامعه و در بین جوانان است.

 چرا زنان ایران باید به آقای روحانی اعتماد کنند و او  رییس جمهوری منتخب خود بدانند؟

اعتماد سازی از شاخص های مهم است. ما در دوره گذشته به آقای روحانی اعتماد کردیم و به نظر می‌رسد بسیاری از مطالبات زنان را محقق کند. اگر بخشی از مطالبات زنان در جامعه مسکوت باقی ماند، به این مربوط است که بازخوردهای دیگران اجازه پیشروی بیشتر به آقای روحانی را نداده است. وگرنه رویکرد شخص روحانی به این بحث کاملا کارشناسی است. تا امروز در معاونین سازمان مدیریت و برنامه ریزی یک خانم نداشته‌ایم. اما امروز داریم. زنان برای رسیدن به یک نقطه مطلوب باید خود را بازسازی کنند. زن ها در حوزه سیاست توانسته اند خود را به سوی اتحاد ببرند. ما شاهد مجمع زنان اصلاح‌طلب و جمعیت زنان نواندیش بودیم. این نشان می‌دهد که زنان آمادگی تکمیل هم دارند.

عمده فعالیت کمیته بانوان ستاد اصلاح‌طلبان را بر چه اساسی قرار داده‌اید؟

عمده فعالیت‌های ما رای خاموش و زنان خانه دار است. سعی داریم زنان خانه دار را به حقوق خود آشنا و آگاه کنیم. سعی داریم از ایده‌های زنان و دختران جوان استفاده کنیم و میدان اجرایی را در اختیار آن‌ها قرار دهیم.

اشرف بروجردی

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز