بهادری جهرمی: لایحه دوفوریتی ساماندهی تجارت مرزی تنظیم شد/برای بررسی اظهارات دروغین مقامات غربی، کمیته حقیقت‌‌یاب تشکیل شود

۱۴۰۱/۰۹/۰۸ - ۱۰:۰۱:۱۷
کد خبر: ۱۴۰۴۸۰۵
بهادری جهرمی: لایحه دوفوریتی ساماندهی تجارت مرزی تنظیم شد/برای بررسی اظهارات دروغین مقامات غربی، کمیته حقیقت‌‌یاب تشکیل شود
سخنگوی دولت با آرزوی موفقیت برای تیم ملی گفت: امیدواریم‌با اتحاد و انسجام شاهد موفقیت تیم‌ملی باشیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود که در صبح روز سه شنبه هشتم آذرماه در ساختمان کوثر ریاست‌جمهوری برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت هفته بسیج گفت: بسیج خدمتگزار صادق مردم بوده و با اخلاص و بدون‌ چشم داشتی در موقعیت‌های مختلف در بحران کرونا و مشکلات معیشتی، کمک کار مردم بوده اند‌. میلاد حضرت زینب و روز پرستار را به جامعه پرستاری عزیز تبریک می‌گویم، مردم‌ مجاهدت و تلاش پرستاران را که توام با صبوری و حسن خلق بوده را فراموش نخواهند کرد و قدردان تلاش‌های شبانه روزی پرستاران هستند. 

وی افزود: امشب سومین‌ بازی تیم‌ملی را خواهیم داشت و آرزوی موفقیت برای تیم‌ملی داریم و امیدواریم بازی موفقی داشته باشند همچون بازی قبل، انشالله با روحیه و اتحاد و انسجامی که در تیم شاهد هستیم شاهد موفقیت در بازی امشب باشیم.

دولت با افزایش یارانه های حمایت از معلولان موافقت کرد

سخنگوی دولت در رابطه با مصوبات دولت گفت: لایحه دوفوریتی سامان دهی تجارت مرزی اعم از حوزه کولبری و ته لنجی برای کمک‌ به ایجاد اشتغال پایدار مرز نشینان تنطیم شده است که کمک جدی به فعال شدن اقتصاد مرز نشینان خواهد شد مطابق این لایحه دوفوریتی که در جهت رسیدن به تقویت اقتصاد مرز و مدیریت واردات کالا و کاهش قاجاق کالا است، اجمالا در سقف ده درصد از حجم کل واردات سال کشور مجوز داده شود به کولبران و مرز نشینان و ملوانان که در چهارچوب مفاد این لایحه اقدام به واردات کالا بدون پراخت عوارض گمرکی و مالیات کنند‌. لایحه پیشنهادی شامل تمام‌مناطق مرز نشین و استان های مرزی است.  

وی در همین راستا ادامه داد: موافقت دولت با افزایش کمک هزینه پرداختی یارانه های حمایت از معلولان از دیگر مصوبات بود که برای اولین بار یارانه های پرداختی به مراکز نگهداری از معلولان مطابق این مصوبه افرایش یافته‌است و برای اولین بار کمک هزینه نگهداری شبانه روزی این معلولان ، افزایش پنجاه درصدی دارد، مراکزی که روزانه نگهداری می کنند از ابن فرزندان عزیزما کمک هزینه پرداختی افزایش ۳۵ درصدی دارد و حق پرستاری به مادران و همسران فداکار که در منزل از این عزیزان نگهداری می کنند افرایش ۲۰ درصدی خواهند داشت‌ 

افتتاح طرح آب سنندج در پایان هفته

وی اظهار داشت: در پایان هفته افتتاح طرح آب رسانی به سنندج را خواهیم داشت که مطالبه مردم این استان در سال‌های گذشته بوده که به افزایش کیفیت آب شرب منطقه کمک خواهد کرد‌.

لایحه بودجه در موعد قانونی تقدیم مجلس می‌شود

سخنگوی دولت در رابطه با آخرین وضعیت لایحه بودجه ۱۴۰۲ گفت: متن احکام لایحه از هفته گذشته در دستور رسیدگی دبیر خانه دولت است. برای اولین بار برای بررسی لایحه بودجه و لایحه برنامه هفتم، کمیسیون خاصی در دولت تشکیل شد تا به صورت خاص این لایحه و برنامه هفتم مورد بررسی قرار بگیرد، چهارشنبه گذشته اولین جلسه کمیسیون خاص بودجه برگزار شد و از همان جلسه تا امروز به صورت مستمر و تمام وقت جلسات کمیسیون در حال برگزاری است.

وی افزود: پیش‌بینی می‌کنیم مقدمات بررسی در کمیسیون تکمیل شود و از فردا و یا اوایل هفته آینده وارد بررسی کلیات در صحن دولت شویم با توجه به اصلاح فرایند با تشکیل این کمسیون رسیدگی به این لایحه در صحن دولت با سرعت بیشتر پیش می‌رود و به مراتب پس از جلسات صحن دولت در کمیسیون خاص بودجه جلسات بحث و بررسی ادامه دارد. پیش‌بینی این است در موعد قانونی لایحه بودجه تقدیم شود. لایحه بودجه و برنامه هفتم با سند تحول دولت و سیاست های ابلاغی تطابق داده می‌شود و در یک مسیر هم راستا و منسجم هستند.

تعیین تکلیف ۱۵هزار میلیاردی اموال انبار تملیکی

بهادری جهرمی گفت: بیش از ۱۵ هزار میلیارد اموال در انبار تملیکی تعیین تکلیف شده اند، و ۲۶۹درصد رشد در تعیین تکلیف رسیدگی به این اموال داشتیم‌. 

۴۰ میلیارد تومان برای ساخت واحدها در اختیار سازندگان قرار گرفت

وی در رابطه با وضعیت تحقق وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال گفت: از بین ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر متقاضی بیش از ۹۵ درصد این متقاضی ها تعیین تکلیف شدند. و حدود ۱ میلیون و پانصد هزار در مراحل اجرایی صفر تا صد قرار گرفتند و در سفر های آتی استان شاهد افتتاح ها خواهیم بود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه بیش از این تعداد تامین زمین صورت گرفته است، اظهار داشت: در خصوص تامین مصالح، وزارت صمت برنامه‌ریزی لازم را برای تامین مصالح این مسکن ها در ۴ سال پیش‌بینی کرده است. نزدیک به ۴۰ میلیارد تومان تاکنون تامین مالی در جهت ساخت این واحد ها در اختیار سازندگان قرار گرفته است.

توضیحات سخنگوی دولت برای در نظر گرفتن پاداش برای اعضای تیم‌ملی فوتبال

بهادری جهرمی گفت: انشالله امشب شاهد برد تیم‌ملی در بازی امشب باشیم، پاداش هایی را فدراسیون فوتبال و دولت در نظر گرفته است و بخشی تقدیم شده است اگر امشب شاهد بازی موفقی باشیم، بازهم پاداش های دیگری در اختیار عزیزان قرار خواهد گرفت.دولت تمام قد پشتیبان تیم ملی است. 

اقدامات حقوقی علیه رسانه‌های تروریستی در دستور کار قرار گرفت

بهادری جهرمی در رابطه با برنامه دولت برای اقدام متقابل برای تحرکات رسانه های ضد انقلاب دارد، اظهار داشت: برخی رسانه‌های تروریستی که مسیر اقدامات تروریستی شبه داعشی را در پیش گرفتند و مولود این تفکرات تروریستی هستند و یا مولد این تفکرات تروریستی می شوند، با توجه به عملکرد آنها و آموزش‌ها و ترویج‌گری‌ها از سوی دولت به عنوان‌ مجموعه‌های تروریستی شناخته شدند و اقدامات حقوقی در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: این رسانه‌ها و کسانی که با این ها همکاری داشتند پیگیری می شود متولی این امر مجوعه های امنیتی و دییر خانه شوری عالی امنیت ملی است و مستندات لازم از اقدامات تروریستی گردآوری و اقدامات اولیه انجام شده است. دولت با جدیت این‌مسیر را تا وصول نتیجه پیگیری خواهد کرد.

سردشت گواه روشن اقدامات ضد حقوق بشری آلمان است 

بهادری جهرمی در خصوص قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل و کمیته حقیقت‌یاب، گفت: آلمان که یکی از بانیان این قطعنامه بود، ید طولایی در اقدامات ضد حقوق بشری دارد. شهروندان اهل سنت و کرد ساکن سردشت گواه روشن و زنده‌ای بر وضعیت و اقدامات ضد حقوق بشری، ضدکودکان و ضدزنان کشور نژادپرست آلمان علیه ملت ایران است.

سخنگوی دولت ادامه داد: این کشورها باید پاسخگوی بیش از ۶ هزار بمب شیمیایی باشند که بر سر ملت ما ریخته‌اند. کمیته‌های حقیقت‌یاب برای شناسایی تامین‌کنندگان این بمب‌های شیمیایی تشکیل دهند و آنچه در گذشته انجام دادند را جبران کنند. بیش از ۶۷ هزار نفر را جانباز شیمیایی کردند که بیش از ۱۵۰۰ نفر از آنان زنان و کودکانی بودند. برای بررسی اظهارات دروغین مقامات غربی، کمیته حقیقت‌‌یاب تشکیل شود.

واردات دارو در دستور کار قرار گرفت

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در رابطه با تدابیر دولت برای رفع کمبود دارو گفت: دولت نشان داده که اولین‌ مدعی در حوزه بررسی تخلف و کوتاهی است و به همین دلیل با توجه با اینکه بعد شیوع گسترده ویروس آنفولانزا که بسیار بیشتر از ایام‌گذشته بود، در ابتدای کار رئیس جمهور دستوری برای رسیدگی به عوامل و علل این کمبود دادند و تدبیری صورت گرفت و برخی مدیران کارخانجات برکنار شدند و تغییراتی هم در سیاست ها شاهد بودیم. 

وی در ادامه گفت: به موازات این موضوع بحث واردات دارو در دستور کار قرار گرفت و دومین‌ محوله وارد کشور شد تا بخشی از این کمبود ها جبران شود و همزمان تولید کننده ها با سه شیفته کردن تولید را افزایش دادند و نتیجه این تولید سه شیفته و حجم واردات منجر شد حجم تولیدی دارو در همین حوزه آنتی بیوتیک و سرم طبق امار وزارت بهداشت بیش از سه برابر مدت مشابه سال قبل بوده، منتظر هستیم این سرعت بخشی صورت گرفته به تولید دارو در کارخانجات ، این دسترسی ها را برای مردم محقق کند. در کشور ذخایر استراتژیک نسبت به کالاهای خاصی در حوزه دارو و سایر اقلام داریم و از شرایط خوبی برخودار هستند.

سخنگوی دولت با اعلام خبر طرح آبرسانی به سنندج گفت: درپایان هفته، طرح آبرسانی سنندج افتتاح می‌شود. چند سالی می‌شود که آب مخزن سد قشلاق سنندج دچار تغییر در طعم و بو شده و این موضوع نارضایتی مردم را به دنبال داشته، تا اینکه تصمیم بر این شد برای رفع این مشکل، از سد آزاد آب به سنندج به طور مستقیم برسد. این طرح آبرسانی از بهمن سال ۱۳۹۹ آغاز شد. آب شرب سنندج از پروژه های اولویت دار دولت بود.  با بهره برداری این طرح سالانه امکان آبرسانی ۵۷ میلیون مترمکعب آب به شهر سنندج ایجاد شده است تا مردم از آب شرب با کیفیت و پایدار بهره‌مند بشوند.

سخنگوی دولت درباره تغییرات دور دوم سفرهای استانی نسبت به دور اول گفت: این دوره با تمرکز بر تکمیل و افتتاح و بهره‌برداری از طرح‌های دور اول است و اولویت‌دهی به این حوزه صورت خواهد گرفت. قرار است استان‌هایی در اولویت باشند که طرح‌های دور اول را موفق شدند با سرعت بیشتری پیش ببرند.

 

وی افزود: این امر هم مشوقی برای استان‌ها خواهد بود هم به نوعی رقابتی برای تسریع به انجام مصوبات سفرهای استانی و عمل به خواسته‌های مردم در این مدت است.

 

بهادری جهرمی یادآور شد: احتمالاً دور دوم سفرها بخشی از سفرها به صورت تشکیل جلسات هیئت وزیران در استان‌ها و بخشی دیگر هم به روش سابق در قالب سفر رییس جمهوری و برخی وزرا برگزار می‌شود. با توجه به رصدی که هم در دور اول سفرها و هم در مکمل آن در این فاصله صورت گرفته است، دور دوم عملیاتی‌تر، طراحی‌شده‌تر و با آسیب‌شناسی دقیق‌ از وضعیت پیشرفت طرح‌های دور اول صورت خواهد گرفت تا شاهد سرعت‌بخشی بیشتر به عملیاتی‌شدن مطالبات مردم در استان‌ها باشیم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه ۸۳ درصد دستگاه‌ها به سامانه پنجره واحد متصل شده‌اند، اظهار کرد: بیش از ۸ میلیون نفر توانسته‌اند از خدمات پنجره واحد بهره‌مند شوند و ۱۷ درصد باقیمانده دستگاه‌ها هم یا در حال اتصال هستند یا مسائل فنی دارند که قرار است حل شود.

سخنگوی دولت درباره آخرین وضعیت اجرای کالابرگ الکترونیکی در کشور اظهار داشت: از ابتدا مجلس در بودجه مقرر شده بود که یارانه به شیوه کالابرگ یا سایر طرق ممکن باشد؛ دولت همین مسیر را طی کرد و اصل را بر این گذاشت که اگر زیرساخت ها مهیا شد، از این طریق انجام داد و وقتی زیرساخت ها و شرایط آن فراهم نیست، پرداخت یارانه را متوقف نکند و به طور مستقیم پرداخت کند.

بهادری جهرمی اظهار داشت: مراحل آماده سازی زیرساخت های کالابرگر الکترونیکی به دلیل مستمر در حال پیگیری و انجام است و در جلسات دولت از جمله ستاد تنظیم بازار و ستادهماهنگی اقتصادی به صورت هفتگی رصد می شود.

وی ادامه داد: دولت اصرار دارد در تخصیص یارانه به مردم و تامین کالاهای اساسی مردم و منابع غذایی آنها ریسک نکند به روش هایی پیش برود که فرایند دچار حاشیه و وقفه نشود.

سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه با توجه به حضورتان در دانشگاهها، وضعیت برخورد با دانشجویان معترض و عدم حضور آنها در کلاس درس دانشگاه گفت: دشمنی تمام قد دشمنان که میخواستند تولید علم در کشور که باعث سرعت بخشیدن به تولید و حل مشکلات در سایر بخش ها می شود و با تمام قدرت دشمنان می خواستند متوقف کنند ولی بر خلاف آنها دانشگاه همچنان فعال پیشرو و زنده است و مسیر علمی خود را طی می‌کند.

بهادری جهرمی اضافه کرد: در دوره کرونا شاهد تعطیلی چه در سطح مدارس چه در سطح دانشگاه بوده ایم اما امسال دانشگاه‌ها و مدارس کشور باز و فعال و پویا بودند و تقریباً تمامی کلاس ها به صورت منظم برگزار شده است.

وی ادامه داد: همین مسیر هم انشالله پیش خواهد رفت و دولت هم حامی استمرار همین فضای علمی باز ،رونده و حل کننده مشکلات در کشور خواهد بود.

رییس شورای اطلاع رسانی دولت تاکید کرد: خط قرمز دولت وقفه در جریان تولید علم کشور است و هر عاملی که مانع جریان تولید در کشور می شود اجازه آن را نخواهد داد.

وی درباره برخورد درون دانشگاهی با برخی دانشجویان ادامه داد: فرایندها و سازوکارهای درون دانشگاهی ظرفیت های کافی را برای پیشبرد علمی و نظم و انضباط دارد و باید اجاره داد این موضوعات درون دانشگاهی انجام شود و دولت هم استقلال دانشگاهها را محترم می شمارد.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز