تفاهم نامه سومین نشست همکاری های استانی و منطقه ای ایران و روسیه امضا شد با حضور دین‌پرست و خاتسیف؛

تفاهم‌نامه سومین نشست همکاری‌های استانی و منطقه‌ای ایران و روسیه امضا شد

۱۳۹۸/۰۳/۳۰ - ۱۳:۱۵:۴۹
کد خبر: ۸۶۰۳۸۷
تفاهم‌نامه سومین نشست همکاری‌های استانی و منطقه‌ای ایران و روسیه امضا شد
تفاهم‌نامه سومین نشست همکاری‌های استانی و منطقه‌ای ایران و روسیه از سوی دین‌پرست معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران و رییس ایرانی کارگروه همکاری‌های استانی و منطقه‌ای دو کشور و خاتسیف معاون وزیر فدراسیون روسیه در امور قفقاز شمالی و رییس روسی کارگروه، در حضور اردکانیان وزیر نیرو ایران و نواک وزیر انرژی روسیه به امضا رسید.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، این سند در ٢٩ بند است که در چهار بخش همکاری‌های " بازرگانی و سرمایه‌گذاری"، " گردشگری، سلامت و فرهنگی"، "ترانزیت و حمل و نقل"و " سایر بخش‌ها" تنظیم شده است.

در این سند به منظور سهولت و تسریع در رسیدن به اهداف مورد نظر، تصریح شده است که در گام نخست، تعداد ١٤ استان از جمهوری اسلامی ایران و ٣٤ استان، جمهوری و شهرهای متتخب روسیه از جمله موسکو و سن پطرزبورگ از فدراسیون روسیه( باذکر نام)، تمایل خود را در رابطه با تسهیل مبادلات تجاری و تحکیم روابط منطقه‌ای و استانی اعلام کرده‌اند.

از دیگر توافقات به عمل آمده و موارد مورد تاکید در بخش بازرگانی و سرمایه‌گذاری یادداشت تفاهم سومین نشست همکاری‌های استانی و منطقه‌ای دو کشور می‌توان به فراهم کردن زمینه سرمایه‌گذاری در دو کشور، سرعت بخشیدن در انجام تشریفات گمرکی، ایجاد شعبات بانکی و تسهیل در مبادلات پولی، صادارت و ارسال محصولات کشاورزی از استان‌های ایران به مناطق روسیه، صدور خدمات فنی- مهندسی از ایران به روسیه، تسهیل در روند صدور روادید برای تجار و فعالین اقتصادی دو کشور ، ایجاد مراکز بازرگانی عمده‌فروشی در مناطق روسیه، برگزاری منظم نمایشگاه‌های تخصصی بازرگانی، از جمله نمایشگاه‌های صنایع دستی است.

در بخش ترانزیت و حمل نقل نیز ، بر پشتیبانی منظم طرفین از فعالیت‌های کشتیرانی، ایجاد مناطق تجاری و لجستیکی در استان‌های قفقاز شمالی و شهر آستراخان، ایجاد مراکز لجستیک در بنادر شمالی ایران و بنادر روسیه و نهایتا فعال کردن ارتباط هوایی در مسیر تهران - مسکو تاکید شده است.

همچنین افزایش همکاری‌ها در زمینه گردشگری، توسعه گردشگری سلامت و گسترش همکاری در سطح دانشگاه‌های دو کشور ، از جمله تبادل استاد و دانشجو، از جمله مواری است که در بخش گردشگری، سلامت و فرهنگی سند، مورد تاکید قرار گرفته است.

گفتنی است؛ دو طرف توافق کردند که چهارمین دور نشست کارگروه همکاری‌های استانی و منطقه‌ای دو کشور، سال آینده در روسیه برگزار شود و در این مدت نمایندگان منتخب دو وزارتخانه، نسبت به پیگیری لازم به منظور اجرای مصوبات اقدام خواهند کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز