چهره ها و اخبار فرهنگ و هنر در هفته ای که گذشت؛

دیدار ماندگار رئیس جمهور با خانواده هنر/عصر جدید آنتن را رها نمی کند!/سعید روستایی با "برادران لیلا" در کن/کجای دنیا جمشید هاشم پور جایگزین شهاب حسینی می شود؟/ کتاب باز تعطیل شد؟

۱۴۰۱/۰۲/۰۱ - ۰۶:۰۴:۰۴
کد خبر: ۱۳۲۰۶۷۲
دیدار ماندگار رئیس جمهور با خانواده هنر/عصر جدید آنتن را رها نمی کند!/سعید روستایی با برادران لیلا در کن/کجای دنیا جمشید هاشم پور جایگزین شهاب حسینی می شود؟/ کتاب باز تعطیل شد؟
در هفته ای که گذشت همه ی اخبار پیرامون ضیافت افطاری رئیس جمهور و 170 هنرمند بود که گپ و گفت صمیمانه ی سید ابراهیم رئیسی با هنرمندان در رشته های مختلف هنری در طول هفته در رسانه های مختلف دست به دست شد.

دیدار هفته؛ ضیافت ریاست جمهوری با هنرمندان

photo_2022-04-14_21-41-34

دیدار رئیس جمهور با خانواده هنر از چند بعد قابل بررسی است؛

اول اینکه این دیدار فرصتی بود تا سید ابراهیم رئیسی بر وضعیت هنر به خصوص در حوزه سینما،تئاتر و موسیقی اشراف کامل پیدا کند.

دوم اینکه فاصله نزدیک هنرمندان با رئیس جمهور این فرصت را داد تا خانواده سینما،موسیقی، تئاتر و دیگر هنر ها بدون واسطه با شخص اول اجرایی مملکت صحبت کند و در اینباره او را با مسائل مبتلا به حرفه شان آشنا کند و نکته دیگر اینکه در این دیدار تنها خانواده پر سروصدای سینما مد نظر رئیس جمهور نبوده و سید ابراهیم رئیسی این فرصت را به مساوات برای خانواده هنر در نظر گرفته است.

در گفت و گویی که با خانواده ی هنر در عرصه های مختلف داشتیم، این دیدار را از چند زاویه مفید دانسته است که در گزارش های پایان هفته برنا به آن می پردازیم.

محمدمهدی رحیمی، مدیرکل روابط عمومی ریاست جمهوری، در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: رئیس جمهور امروز (25 فروردین) میزبان ۱۷۰ نفر از هنرمندان تجسمی، تئاتر، موسیقی، سینما و مستند بود.

وی تصریح کرد: آیت‌الله رئیسی در این دیدار قریب دو ساعت شنونده دغدغه‌های اهالی موسیقی تا گلایه‌های سینماگران بود.

مدیرکل روابط عمومی ریاست جمهوری توئیت خود را که تصاویری از این دیدار هم پیوست آن بود، با این جمله خاتمه داد: هوای خوب بهاری و حیاط زیبای دولت که معمولاً میزبان هنرمندان رسانه (خبرنگاران) است، همنشینی پیشکسوتان و هنرمندان جوان را دلنشین‌تر کرد.

ول نکن هفته؛ عصر جدید احسان علیخانی

عصر جدید

بعد از نوروز کماکان برنامه عصر جدید با عنوان "هشتگ عصر" جدید روی آنتن شبکه سه رفت و علیخانی از این فرصت برای برش بخش های جذاب برنامه اش جهت پخش از شبکه سه اقدام کرد که اتفاقا بسیاری از افرادی که به دلیل مسافرت نتوانسته بودند مخاطب عصر جدید نوروز 1401 باشند بخش های جذاب این فصل از برنامه را نیز ببینند. درواقع عصر جدید دست از سر تلویزیون بردار نیست.

مسافر هفته؛ سعید روستایی به کن می رود

سعید روستایی

اسامی فیلم‌های راه یافته به هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن در حالی اعلام شد که نام یک فیلم از کارگردان جوان ایرانی در میان آنها به چشم می‌خورد.

بر این اساس، جدیدترین ساخته سعید روستایی با بازی ترانه علیدوستی، نوید محمدزاده و پیمان معادی، به عنوان یکی از فیلم‌های بخش مسابقه اصلی جشنواره کن، برای رقابت در کسب نخل طلای بهترین فیلم، حضور خواهد داشت. 

هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن از ۱۷ تا ۲۸ می (۲۷ اردیبهشت تا ۷ خردادماه) به صورت حضوری برپا خواهد شد.
فیلم لحظه اعلام نام این فیلم ایرانی و کارگردان آن را که ساعتی پیش در کنفرانس خبری عنوان شد، در برنا مشاهده کنید.

جا به جایی هفته؛ جمشید هاشم پور به جای شهاب حسینی

جمشید هاشم پور

ظهر ۲۷ فروردین ماه گزارشی درباره فیلم سینمایی «مسخ نرگس» منتشر شد که در آن، شهاب حسینی به عنوان یکی از بازیگران این فیلم معرفی شده بود. با این حال مشخص شد حسینی که در ابتدا به عنوان بازیگر با این پروژه قرارداد بسته بود، به علت هماهنگ نشدن برنامه‌ها، از این فیلم کنار رفته و جای خود را جمشید هاشم‌پور داده است.

حامد حقیقت مدیرعامل موسسه نگار فیلم تبیان این خبر را تایید کرد.

در فیلم سینمایی «مسخ نرگس» به کارگردانی حامد علیزاده، چهره‌هایی چون جمشید هاشم‌پور، پدرام شریفی، بهناز جعفری و مجید نوروزی نقش‌آفرینی می‌کنند.

 

پیام هفته؛ پیام رهبری برای فیلم موقعیت مهدی

موقعیت مهدی

 «موقعیت مهدی» یکی از فیلم‌‌های جشنواره فجر به کارگردانی هادی حجازی‌فر بود که در جشنواره خوش درخشید و به ویژه در هفته هنر انقلاب اسلامی مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

این فیلم با نمایش بخش‌هایی از زندگی شهید مهدی باکری عاشقانه‌ای را در دل جنگ روایت می‌کند که بسیار مورد استقبال عموم قرار گرفته است.

این فیلم همچنین مورد تحسین مقام معظم رهبری قرار گرفته و معظم له پس از تماشای این فیلم فرمودند: "فیلم موقعیت مهدی، عالی بود، پر از نکته‌های دقیق و روایت‌های درست...

زاویه روایت فیلم هم ابتکاری بود خاصه با محوریت خانه و خانواده.

برخی قسمت‌ها، مثل "مواجهه آقا مهدی با خانواده بعد ازشهادت آقا حمید و برنگشتن پیکر برادر شهیدش" و قسمت "من مهدی باکری نیستم" یا "روایت شهادت خود آقا مهدی باکری" و... پر از نکته است. از این نکات قابل تامل در فیلم فراوان است، شاید بیست نکته‌ی اینگونه وجود دارد.

این فیلم از اون فیلم‌هایی است که آدم دوست داره تا تموم شد بازم دوباره اونو ببینه. از تمام عوامل دست اندرکار ساخت این اثر بسیار خوب، کارگردان و تهیه کننده فیلم، تشکر و قدردانی باید کرد..."

بعد از ظهر روز 24 فروردین ماه به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی این فیلم با حضور هادی حجازی‌فر، کارگردان و بازیگر این فیلم و احسان باکری فرزند شهید حمید باکری در سینما سعدی شیراز اکران شد.

هادی حجازی‌فر، پس از اکران این فیلم جزئیاتی از کارنامه فعالیت خود ارائه کرد و اظهار داشت: ابتدا فعالیتم را با کارهای عروسکی آغاز کردم و سپس همزمان با تئاتر وارد رشته کارگردانی شدم.

کارگردان موقعیت مهدی افزود: علاقه‌ای به بازیگری نداشتم و بیشتر کارگردانی را دوست داشتم تا اینکه معجزه فیلم ایستاده در غبار رخ داد.

وی درباره فیلم موقعیت مهدی گفت: ابتدا به عنوان بازیگر دعوت شدم و بعد اصرار کردم که خودم کارگردانی کنم که در این راه با مسیر سختی مواجه شدم به گونه‌ای که فیلم 11 بار به دلایل مختلف متوقف شد و 2.5 سال از مرحله پژوهش تا ساخت به طول انجامید.

کارگردان فیلم موقعیت مهدی افزود: علیرغم سختی‌های زیاد فضای کار ما را همدل کرد ولی زخم زبان‌ها همیشه بوده و هست اما تمام عوامل فیلم یک دهم پولی را که می‌توانستند در فیلم شهری بگیرند، نگرفتند و هنوز دستمزدها کامل نشده است.

حجازی‌فر درباره فشارهای موجود نیز بیان کرد: پیام رهبری در تمجید از فیلم ما را نجات داد و از فشارهایی که روی ما حتی بعد از اکران فیلم وجود داشت، کم کرد.

وی با بیان اینکه پرداختن به شهدایی مانند مهدی و حمید باکری در 100 دقیقه غیرممکن است، عنوان کرد: در نهایت در این فیلم به 6 موقعیتی که مهدی در آن بود، اشاره کردم.

کارگردان موقعیت مهدی با اشاره به اینکه به اینکه به فرماندهان دفاع مقدس تا کنون به خوبی پرداخته نشده است، افزود: در این فیلم تلاش شد که تصویر درستی از فرماندهی ارائه شود و این بخش از زندگی مهدی باکری برای من برجسته‌تر بود.

حجازی‌فر با بیان اینکه بخش عمده‌ای از رابطه حمید و مهدی در فیلم قابل پخش نبود و امیدوارم این بخش در سریال جبران شود، گفت: نسخه 7 قسمتی سریال به بخش‌های بیشتری از این فیلم و عملیات بدر پرداخته است.

احسان باکری، فرزند شهید حمید باکری نیز در این نشست گفت: از سال 62 که پدرم و 63 که آقا مهدی شهید شدند غیر از دهه 70 که مستندی درست کردند، فیلمی درباره شهیدان باکری ساخته نشد و این پروژه سال 91 شروع شد، یعنی همانگونه که قرار نبود عملیات بدر اینگونه شود فیلم نیز بنا نبود پروژه ساختش طولانی شود.

وی درباره کارگردانی این فیلم نیز عنوان کرد: از آقای حجازی‌فر جز بازی‌ها شناختی نداشتم اما چون در ساحت کارگردان کار اولشان بود ابتدا مخالف بودم چون فکر می‌کردم تصویری که بعد از مدت‌ها منتشر می‌شود تاثیرگذار است.

احسان باکری ادامه داد: وقتی با حجازی‌فر صحبت کردم فهمیدم پژوهش کرده و چیزی بیشتر از بقیه می‌داند و حس کردم شاید بتواند انجام دهد، در همین راستا نیز تنها حجازی فر بود که در کمبود امکانات و سختی‌ها به فیلم پرداخت حتی پرداختن به علی باکری که گذشته ویژه‌ای داشت جراتی بود که حجازی‌فر داشت.

فرزند شهید باکری عنوان کرد: در سریال می‌توان به بخش‌های کودکی این دو برادر و نقش عمو علی که برادر بزرگ آنها بوده و تاثیر زیادی در سرنوشت این دو داشته نیز پرداخت.

عاشق هفته؛ آرام جعفری

آرام جعفری

آرام جعفری بازیگر سینما و تلویزیون روز 24 فروردین با مسمومیت دارویی به بیمارستان منتقل شد و گرچه در ساعات ابتدایی وضعیت چندان مناسبی نداشت اما هم اکنون حال او مساعد است.

خانواده این بازیگر که ابتدا از به کما رفتن وی خبر داده بودند، ساعاتی قبل از به هوش آمدن آرام جعفری خبر دادند.

ساعاتی پیش این بازیگر با انتشار مطلبی در صفحه اینستاگرامش خبر به کما رفتنش را هم تکذیب کرد و نوشت:

من دیشب به دلیلی از هوش رفتم و متأسفانه در ابتدا به اشتباه به خانوادم گفتن کما

من عاشق زندگیم

خودکشی آخه چرا؟»

آرام جعفری در بازیگری تلویزیون با سریال «زیر آسمان شهر» به شهرت رسید و آخرین حضور سینمایی او به سال ٩١ با فیلم «دزدان خیابان جردن» برمی‌گردد.

شایعه جدی هفته؛ تعطیلی کتاب باز

کتاب باز

اخیرا شایعه ای دست به دست شده است که نشان از این دارد که به دلیل حضور "سروش صحت" به عنوان مجری برنامه ی «کتاب باز» این برنامه دیگر روی آنتن نخواهد رفت و قرار است در صورت پخش مجدد مجری دیگری سکان اجرای این برنامه را برعهده بگیرد

خبرنگار سرویس ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر برنا موضوع را از محمدرضا رضائیان تهیه کننده این برنامه پیگیری کرد که او شرایط را برای پاسخ به این سوال مناسب ندانست و ترجیح داد سکوت کند.

از سوی دیگر درگیری سروش صحت با سریال درحال ساختش می تواند عامل این موضوع باشد که در آینده موضوع فوق را پیگیری خواهیم کرد.

برنامه کتاب باز که در فصل اول  امیرحسین صدیق مجری آن بوده است و از فصل دوم به بعد سروش صحت اجرای آن را به عهده گرفته است  در زمان مدیریت محمد احسانی در 5 فصل  روی آنتن شبکه نسیم می رفت.

 و البته در پی شایعه ای که درخصوص کنار رفتن سروش صحت از برنامه "کتاب باز" و جایگزینی وحید یامین پور برای اجرای این برنامه در رسانه ها پیچید، او با انتشار متنی در توییت خود موضوع را تکذیب کرد و نوشت: «مزخرفه من از طرفداران اجرای سروش هستم و پیگیر بودم که کتاب باز دوباره بره روی آنتن‌. تهیه کننده‌اش هم زنگ زد و گفت نمی دونم این دروغ رو کی رسانه‌ای کرد.»

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز