۶۵ درصد از داوطلبان کنکور بانوان هستند/ فروش سوال بازار کاذب کلاهبرداران/ سهمیه سوابق تحصیلی ۱۰ درصد افزایش یافت

۱۴۰۱/۰۴/۰۶ - ۱۱:۴۷:۴۶
کد خبر: ۱۳۴۴۱۷۴
۶۵ درصد از داوطلبان کنکور بانوان هستند/ فروش سوال بازار کاذب کلاهبرداران/ سهمیه سوابق تحصیلی ۱۰ درصد افزایش یافت
معاون وزیر علوم و رئیس سازمان سنجش کشور در برنامه « رو در رو»، جزئیات تغییرات کنکور سال 1401 را تشریح کرد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر برنا؛ عبدالرسول پورعباس معاون وزیر و رئیس سازمان سنجش آموزش کشورگفت: کنکور امسال 1489220 نفر داوطلب دارد که از بین آنها، 61 درصد خانم و 39 درصد آقا هستند. ظرفیت هم نسبت به سال گذشته 10 درصد افزایش داشته است.  

به گفته او صبح چهارشنبه آزمون رشته هنر با 161 هزار داوطلب، صبح پنجشنبه آزمون دو رشته علوم ریاضی و علوم انسانی با 558 هزار داوطلب،  صبح جمعه آزمون علوم تجربی با 574 هزار و 751 داوطلب و صبح شنبه هم آزمون زبان خارجی با 194 هزار داوطلب برگزار می شود. 

بیشترین درصد حضور بانوان با 65 درصد مربوط به رشته علوم تجربی است. در گروه علوم انسانی 60 درصد و در رشته ریاضی هم 36 درصد داوطلبان را بانوان تشکیل می دهند.

رئیس سازمان سنجش می گوید: اواسط مرداد نتایج اولیه اعلام می شود. 5 روز فرصت انتخاب رشته در نظر گرفته شده و هفته آخر شهریور هم اعلام نتایج نهایی است. 

او معتقد است که این هفته باید هفته استراحت داوطلبان باشد، مخصوصا روز قبل آزمون را به استراحت بپردازند. همراه داشتن هر وسیله غیر از وسایل اصلی در روز آزمون لازم نیست اما حتما ماسک همراه داشته باشند. 

این مقام مسئول با اشاره به قانون حذف کنکور که در سال 1387 وضع شد، بیان کرد: مدت این قانون بدون اینکه اتفاق خاصی برای اجرای آن بیفتد، در سال 92 به پایان رسید. همان سال مصوبه دیگری داشتیم که در سال 95 یک اصلاحیه روی آن اعمال شد اما نهایتا به قصد و هدف آن نرسیدند و با قانون جدید که در دولت دوازدهم تصویب شد، تغییراتی در روند کنکور به وجود آمد که این قوانین مبتنی بر سوابق تحصیلی در وزارت آموزش و پرورش است. 

برنامه رو در رو

وی ادامه داد: سوابق تحصیلی40 درصد در کارنامه داوطلبان نقش دارد. مصوبه پیشین به دلیل نواقصی زیاد، با چالش های زیادی روبه رو شد. در یک سال گذشته کار اصلاح آن در کمیسیون های شورای عالی انقلاب فرهنگی دنبال شد. در نهایت یک اصلاحیه تنظیم و در صحن شورا تصویب شد اما تاکنون ابلاغ نشده است. اگر این اصلاحیه ابلاغ شود، کنکور سال آینده تحت تاثیر این قانون برگزار می شود. در غیر اینصورت، کنکور سال آینده با اندکی تغییرات نسبت به امسال برگزار خواهد شد.

به گفته او 10 درصد از سهمیه سابقه تحصیلی، به سال دوازدهم اختصاص دارد. آموزش و پرورش این ده درصد را در آزمون های سراسری، کشوری و استاندارد از دانش آموز می گیرد و نمراتی را در اختیار ما قرار می دهد. این درصد اثر مثبت روی کارنامه داوطلب می گذارد و خیلی جای نگرانی ندارد. 

پورعباس بیان کرد: طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنین مصوبه مجلس، یک شورای سنجش و پذیرش وجود دارد تا برای مواردی که در قانون پیش بینی نشده یا مصداق برای آنها وجود ندارد، نسبت سابقه تحصیلی را در کنکور اعمال و مابقی را از نمره کنکور حسب کند.

وی با بیان اینکه نمی توان خطای انسانی را در تصحیح اوراق نادیده گرفت، ادامه داد: باید به سمت آزمون های هوشمند تستی و تشریحی پیش برویم و به شیوه های علمی نوین هوشمند که هوش مصنوعی در آن دخالت دارد و ماشین مصحح است، عمل کنیم. آزمون های ملاک گزینش دانشگاه باید از حالت دستی خارج و به صورت الکترونیکی و هوشمند تبدیل شود. با این کار سرعت عمل و عدالت اجتماعی به حد رضایت بخشی می رسد. تلاش ما این است که آزمون سال 1403 آزمون را بدون کاغذ برگزار کنیم.

معاون وزیر درباره اعتراض داوطلبان به طراحی سوال هایی خارج از محتوای کتب درسی گفت: سوال طرح سپس به بانک سوال ارسال می شود. جز طراحان و کمیته تخصصی، کسی سوال ها را نمی بیند. این احتمال با درصد ضعیف وجود دارد که یک سوال از استاندارد مقرر شده خارج باشد اما تلاش بر این است که سوال ها متکی بر محتوای درس و پاسخ هم متکی بر کتب درسی باشد. در آینده به سمت بانک سوال هوشمند هم پیش می رویم تا سوال ها طراحی، بسته بندی و قبل از آزمون نهایی تست شوند.

 به گفته او امسال دفترچه های سوالات تفکیک و برای هر گروه آزمایشی 3 دفترچه پیش بینی شده است. در این دفترچه داوطلب می تواند محل گزینه را پیدا کند. همچنین ستون ها کوتاه هستند و اگر خطایی رخ دهد، داوطلب بعد از 10 سوال متوجه می شود که این مسئله موجب آرامش آنهاست. در گروه تجربی دفترچه شماره 4 هم مخصوصا داوطلبانی است که متقاضی بهیاری هستند.

رئیس سازمان سنجش، فروش سوال را یک بازار کاذب معرفی کرد و گفت: کلاهبرداران از  دفترچه های سال قبل عکس تهیه می کنند و بابت فروش آنها پول هنگفت از مردم می گیرند. تمام صفحات دفترچه های جدید با کد ویژه امسال است که با کد سال قبل تفاوت دارد. این دفترچه ها در امن ترین نقطه کشور و تحت قرنطینه نگهداری می شوند. در روز آزمون با امنیتی ترین روش ها به محل برگزاری آزمون می رشند و تا صبح روز امتحان، قطع به یقین کسی این سوال ها را نمی بیند.

او ادامه داد: مبنای سازمان سنجش برای پذیرش و طراحی سوال، 3 سال آخر دبیرستان است. سهمیه های امسال مانند سال های قبل است. لازم است که سهمیه ها بازنگری شوند اما این بازنگری به امسال نرسید و احتمال دارد به سال آینده هم نرسد. شورای انقلاب فرهنگی در حال بررسی این موضوع است که هنوز به صحن نرسیده. قرار است در مسیر یکپارچه کردن سهمیه ها گام برداشته شود.

پورعباس تاکید کرد: هرگونه روش برای فروش سوال و تقلب در کنکور، اخاذی و کلاهبرداری است. تا همین امروز به کمک دستگاه های امنیتی، قضایی و حفاظتی روی ترفندهای تقلب در کنکور مسلط هستیم. افراد کلاهبردار وعده های بسیاری به داوطلبان می دهند که عمدتا منجر به اخاذی و دستگیری شده است. توصیه می کنیم که افراد به هیچ وجبه وارد این مسائل نشوند.  

به گفته او در سال گذشته 120 نفر تا 5 سال از شرکت در آزمون و ورود به دانشگاه محروم شدند. افرادی که به توصیه کلاهبرداران از ابزارهایی مانند دکمه، خودکار، عینک و یا ساعت دیجیتال برای تقلب استفاده می کنند شناسایی می شوند. سال گذشته به دلیل کرونا بازرسی بدنی نداشتیم امسال حتما صورت می گیرد.  ابزارهایی طراحی شده که هرگونه ابزار الکترونیک با امواج رادیویی و بلوتوثی را پیدا می کند و ممکن است متقلبان تا 10 سال از آزمون ممنوع شوند. موبایل خاموش و روشن به طور مطلق ممنوع است. مشوقان و عوامل بروز تقلب هم بین 1 تا 5 سال زندان می گیرند.

رئیس سازمان سنجش در پاسخ به انتقادهای مطرح شده در خصوص سرعت سایت سازمان سنجش بیان کرد: سایت سنجش از پرسرعت ترین سایت هاست. بار ترافیکی روی ده ها سرور متمرکز است و یک سرور هوشمند داریم که ترافیک را مدیریت می کند. حتی در دقیقه 90 هم مشکلی نداریم و زمان کافی در اختیار داوطلب قرار می دهیم و اگر سیستم داوطلب در مسیر اقدام قطع شود، اقدامات قبلی ذخیره شده است و برای ادامه کار مشکلی پیش نمی آید.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز