تشخیص افراد در معرض سنگ کلیه در کمتر از ۳۰ دقیقه

۱۳۹۹/۰۳/۰۴ - ۱۷:۲۰:۴۶
کد خبر: ۱۰۰۶۴۴۸
تشخیص افراد در معرض سنگ کلیه در کمتر از ۳۰ دقیقه
محققان دانشگاه‌های استنفورد و پنسیلوانیا موفق به توسعه آزمایشی شده‌اند که احتمال ایجاد سنگ کلیه را در عرض کمتر از ۳۰ دقیقه تشخیص می‌دهد.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های خبرگزاری برنا به نقل از پایگاه خبری یونایتدپرس، روش‌های کنونی برای تشخیص افرادی که در معرض سنگ کلیه قرار دارند، حدود ۱۰ روز طول می‌کشد، ولی در این روش جدید با استفاده از ادرار احتمال بروز سنگ کلیه در کمتر از ۳۰ دقیقه تشخیص داده می‌شود و دیگر بیمار به درد شدید مبتلا نمی‌شود.

یکی دیگر از مزیت‌های این روش این است که علت بروز سنگ و جنس آن را نیز مشخص می‌کند و پزشک می‌تواند رژیم غذایی مناسبی برای پیشگیری تجویز کند. یکی دیگر از فواید این روش، اطلاع از موفقیت دارو و تاثیر آن است. سیستم بایومتریک تشخیصی برای این آزمایش SLIPS-LAB نام دارد که با الهام از گیاهی به نام Nepenthes توسعه یافته است.

این روش بسیار مقرون به صرفه بوده و حتی می‌تواند بدون کمک تکنسین در منزل انجام شود. مهمترین هدف محققان دانشگاه پنسیلوانیا برای توسعه این روش، شناسایی افرادی است که ریسک بالایی دارند.

سنگ کلیه زمانی تولید می‌شود که تعادل آب، نمک و مواد معدنی در ادرار از بین برود. چگونگی تغییر این تعادل نیز مهمترین عامل در تعیین جنس سنگ است. منشا بیشتر سنگ‌های کلیه کلسیم است. نمک و دیگر مواد معدنی ساختاری بلوری شکل دارند و همین موضوع نیز به شکل‌گیری سنگ کلیه کمک می‌کند.

علاوه بر کم آبی بدن، بیماری‌های التهابی روده، نقرس، پرکاری غدد پاراتیرویید و عفونت ادراری نیز می‌تواند منجر به تولید سنگ در کلیه شود.

انواع مختلف سنگ‌های کلیه عبارتند از :

- سنگ‌های کلسیمی که متداول ترین نوع سنگ کلیه بوده و معمولا به شکل اگزالات کلسیم هستند. اگزالات ماده‌ای است که به صورت طبیعی در انواع مواد غذایی یافت می‌شود. میزان اگزالات در بعضی میوه‌ها و سبزیجات و آجیل و شکلات بیشتر است. کبد نیز قادر به تولید اگزالات است. نوع تغذیه، مقادیر بالای ویتامین D، عمل جراحی بای‌پس روده و اختلال در سوخت و ساز بدن می‌تواند منجر به افزایش کلسیم و اگزالات در ادرار شود. سنگ‌های کلسیمی در برخی موارد به صورت کلسیم فسفات رسوب می‌کنند.

-سنگ‌های Struvite که در پاسخ کلیه به عفونت های ادراری ساخته می‌شوند. رشد این سنگ‌ها معمولا بدون هیچ عارضه جانبی و بسیار سریع است.

- سنگ‌های اسید اوریک که معمولا به دلیل مصرف ناکافی آب و پروتئین زیاد در رژیم غذایی ساخته می‌شوند. همچنین این نوع سنگ در افراد مبتلا به نقرس نیز دیده می‌شود. عوامل ژنتیکی نیز در تشکیل سنگ اسید اوریک موثر هستند.

-سنگ‌های سیستین که معمولا منشا ژنتیکی دارند و به دلیل دفع بیش از حد اسید آمینه در کلیه‌ها تشکیل می‌شوند.

هیدراته کردن بدن (آبرسانی) یکی از مهمترین روش‌های جلوگیری از بروز سنگ کلیه است. با توجه به گرمای جهانی، تعداد بیماران مبتلا به سنگ کلیه طی سه دهه اخیر افزایش چشمگیری داشته است.

نتایج این مطالعه در نشریه Science Advances منتشر شده است.

منبع:ایرنا

نظر شما
پرونده ویژه