شرط عجیب اثر بخشی واکسن کرونای دانشگاه آکسفورد!

۱۳۹۹/۰۳/۰۵ - ۱۵:۵۰:۵۷
کد خبر: ۱۰۰۶۶۷۹
یکی از دانشمندان دانشگاه آکسفورد از تنها راه موفقیت در توسعه سریع و تولید انبوه واکسن کرونای این دانشگاه خبر داد.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ ویروس کرونا، در حال حاضر اصلی‌ترین دغدغه مردم جهان است. مبارزه‌ها علیه این ویروس در سراسر دنیا جریان دارد و دانشمندان و سران همه کشور‌ها به دنبال یافتن راه حلی برای مقابله با این ویروس ذره بینی هستند. تاکنون بیش از ۱۰۰ کاندیدای واکسن ضدکرونا از سوی متخصصان مختلف معرفی شده‌اند که تنها تعداد معدودی از آن‌ها به تایید سازمان جهانی بهداشت رسیده‌ است. در میان واکسن‌های معرفی شده، واکسن دانشگاه آکسفورد یکی از موفق‌ترین‌ها در مرحله کارآزمایی بالینی بوده است.

این واکسن در مراحل اولیه توانست نظر یک ابرشرکت داروسازی را که از غول‌های این حوزه محسوب می‌شود، جلب کرده و موجب عقد قرارداد برای ۴۰۰ هزار دوز از آن شود. این شرکت حتی برای تولید یک میلیارد دوز از این واکسن هم برای اواخر تابستان اعلام آمادگی کرد. این امر امید‌ها را در خصوص واکسن ضدکرونای دانشگاه آکسفورد و ریشه‌کنی این ویروس افزایش داد.

این در حالی است که پروفسور آدریان هیل استاد ارشد این پروژه، از احتمال موفقیت ۵۰درصدی این واکسن خبر داد. این استاد در استدلال‌های خود تشریح کرد: کارآزمایی‌های گسترده برای ارزیابی اثربخشی واکسن است، اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که در حال حاضر با ادامه قرنطینه ویروس کرونا در حال فروکشی و ناپدید شدن است و آزمایشی که بر روی ۱۰ هزار داوطلب انجام شده تنها ۰.۲۵ درصد از آن‌ها را مبتلا کرده است در حالی که برای رسیدن به نتیجه مطمئن باید تعداد بیشتری از افراد را آلوده کرد، این امر می‌تواند اثربخشی و توسعه واکسن را سرعت بخشد، اما از نظر اخلاقی محدودیت‌هایی را ایجاد می‌کند.

مهار شیوع ویروس کرونا در انگلیس به دلیل ادامه قرنطینه، تیم دکتر هیل را در مورد تولید انبوه این واکسن در چهار ماه آینده دچار تردید کرده است.

برای اثر بخشی واکسن کرونا نیاز به مبتلا کردن افراد بیشتری است

به گفته دکتر هیل فاز‌های دوم و سوم آزمایش واکسن ضدکرونای دانشگاه آکسفورد بر داوطلبانی با شرایط سنی محدود و به طور عمده بر روی سالمندان که بیشتر در معرض ابتلا قرار دارند، انجام می‌شود؛ اما با توجه به کاهش درصد ابتلا در این کشور، موفقیت این واکسن از ۸۰ به ۵۰ درصد کاهش یافته است.

برای اطمینان از اثر بخشی و ایمنی واکسن در شرایط فعلی نیاز به پایداری بیشتر ویروس در جامعه است و این عجیب و غریب‌ترین شرطی است که می‌توان در حوزه پزشکی تجربه کرد؛ بنابراین با توجه به اظهارات دکتر هیل آلوده کردن افراد سالم بیشتر به ویروس کرونا گرچه از نظر اخلاقی درست نیست، اما تنها راه رسیدن به یک نتیجه مطمئن و سریع است. 

منبع:باشگاه خبرنگاران

نظر شما