اگر زمان زلزله در اتوبوس یا مترو بودیم چه کار کنیم؟

۱۳۹۹/۰۳/۱۴ - ۱۶:۴۹:۱۹
کد خبر: ۱۰۱۰۶۸۷
به گفته سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، اگر هنگام زلزله در اتوبوس، خودرو یا مترو بودیم باید تا پایان یافتن زمین لرزه ها، صبر کنیم و از خروج خودداری کنیم.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های خبرگزاری برنا؛ زلزله هیچ وقت خبر نمی‌کند، اما همه ما باید با نکاتی که از آسیب زلزله می‌کاهند آشنا شویم.

جلال ملکی گفت: همه ما باید یاد بگیریم که چگونه نقطه امن هنگام زلزله در هر محلی که هستیم را پیدا کنیم.

اگر هنگام زلزله در خودرو یا اتوبوس بودیم

وی افزود: در بسیاری از مواقع، هنگام وقوع زلزله، ما در خیابان‌ها و سوار بر انواع وسایل نقلیه هستیم. در زلزله‌هایی با شدت متوسط، معمولا افرادی که در خودرو یا اتوبوس در حال حرکت هستند، متوجه زلزله نمی‌شوند. اما اگر هنگام وقوع زلزله، در خودروی شخصی، تاکسی یا اتوبوس بودیم باید ضمن حفظ خونسردی، در خورو بمانیم.

این کارشناس ایمنی اظهار کرد: اگر شما راننده هستید باید سریعا خودرو را به سمت راست خیابان یا جاده هدایت کرده و در خودرو منتظر پایان لرزش‌ها باشید.

سخنگوی سازمان آتش نشانی ادامه داد: اگر افراد در خطوط ویژه اتوبوس‌های بی آر تی باشند، این نقطه بسیار امن است، زیرا هیچ ساختمانی در اطراف آن‌ها وجود ندارد.

اگر هنگام زلزله در مترو بودیم

ملکی با اشاره به افرادی که هنگام زلزله در مترو هستند، گفت: تجربه نشان داده که متروی تهران جزء بهترین‌های آسیا است و تاکنون در زلزله‌های اخیر هیچ آسیبی ندیده است؛ بنابراین افرادی که در مترو هستند، نگران نباشند.

وی افزود: افرادی که درون واگن‌های قطار هستند، باید در جای خود محکم بنشینند تا بعد از باز شدن درها، به آرامی از واگن‌ها خارج شوند.

این کارشناس ایمنی اظهار کرد: باید به این نکته توجه کرد که افرادی که درون ایستگاه‌ها هستند، باید در کنار دیوار‌های محکم بمانند و خروج هنگام زلزله خودداری کنند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی ادامه داد: مهم‌ترین مسئله در هنگام زلزله، حفظ خونسردی و خودداری از فرار است؛ زیرا بسیاری از افرادی که هنگام زلزله قصد خروج از راه پله‌ها را دارند، دچار شکستگی‌های متعدد می‌شوند؛ بنابراین بهتر است افراد تا پایان لرزش ها، در جای خود منتظر بمانند و پس از زمین لرزه، با حفظ خونسردی از راه‌های خروج خارج شوند.

منبع: میزان

نظر شما