شهرداری‌به سبک اصلاح‌طلبان

۱۳۹۹/۰۳/۲۲ - ۱۹:۴۹:۳۰
کد خبر: ۱۰۱۴۲۰۹
شهرداری‌به سبک اصلاح‌طلبان
قادر باستانی _ پژوهشگر

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های خبرگزاری برنا؛ در ایام قرنطینه کرونایی، فرصتی شد از چند مرکز نگهداری زنان و مردان بی‌سرپناه تهران بازدید کنم. مراکزی مجهز و مدرن با همه امکانات اقامتی، پزشکی، روان‎شناسی و معیشتی؛ در تراز کشورهای پیشرفته و برنامه‌های مشخص برای افراد بی‌خانمان، زنان ستمدیده، معتادان بی‌پناه، متکدیان و سایر افرادی که نیاز به حمایت و رسیدگی دارند. در روزهای سخت کرونا که سازمان بهزیستی و ستاد مبارزه با موادمخدر، همه مراکز ترک اعتیاد و نگهداری معتادان را تعطیل کرده بودند و زندانیان بسیاری به مرخصی آمده بودند و بخشی از آنها سرپناهی نداشتند، درِ مراکز شهرداری به روی همه باز و حتی سرویس‌های منظم شبانه از میدان‌هایی مثل شوش در جنوب تهران، برای انتقال رایگان این شهروندان نیازمند، به مراکز تمیز و مرتب خدمات اجتماعی شهرداری تهران، برقرار بود.

شهرداری با جلب همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد و اشخاص خیر، این مراکز را به‌نحوی مدیریت کرد که مشکلی در ارتباط با شیوع کرونا پدید نیامد و پروتکل‌های بهداشتی به‌طور کامل رعایت شد. گرمخانه‌های شهرداری، مأمن و پناه بیچارگان بود و آنچه من دیدم، تلاش بی‌منت و بی‌شائبه افرادی بود که برای خدمت به افراد دردمند و آسیب‌دیده اجتماعی، سر از پا نمی‌شناختند. برنامه‌های اجتماعی شهرداری، در ارتباط با سلامت شهروندان، مورد تمجید ستاد ملی کرونا قرار گرفت و در ایام قرنطینه، بخش‌های اجتماعی و سلامت، همه‌روزه سر کار بودند و خدمت‌رسانی می‌کردند.
در همین ایام عید، برنامه‌های شاد و مفرح ازجمله کنسرت‌های مجازی در سالن برج میلاد برپا شد و مردم توانستند در منزل آن را تماشا کنند و لذت ببرند. تهیه برنامه خونه‌مونی برای پخش از تلویزیون و نمایشنامه‌خوانی و چندین برنامه جذاب دیگر، از دیگر اقدامات فرهنگی شهرداری بود. آموزش 40هزار نفر از شهروندان و کارکنان شهرداری در ارتباط با بیماری کرونا و تست غربالگری، توزیع اقلام بهداشتی، تولید محتوای آموزشی و ایجاد سامانه کار داوطلبی برای شهروندان در این بخش، بدون هیاهو به انجام رسید. همچنین برنامه انتخاب مدیران محلات تهران به روش علمی و دمکراتیک و به‌دور از توصیه و پارتی‌بازی و سهمیه، کار ماندگاری است که نتایج ارزشمند آن در آینده مشخص خواهد شد.
معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری نیز، با وجود محدودیت‌های مالی شهرداری، کارنامه در خور و ارزشمندی را رقم زده است.
اولین اقدام شورای اصلاح‌طلبان در تهران، توقف شهرفروشی بود؛ گرچه درآمدها را به‌شدت کاهش داد، اما کسب درآمد به هر قیمت، برنامه آنها نبود. اما مهم‌ترین و جسورانه‌ترین اقدام‌شان، شفاف‌سازی‌ فعالیت‌هاست. شاید باورتان نشود، اما سامانه‌ای وجود دارد که همه معاملات شهرداری، قراردادها، اطلاعات شهری، حقوق و دستمزد مدیران، پژوهش‌های شهری و نظایر آن به ثبت رسیده و توسط همگان قابل رویت است. سامانه شفافیت شهرداری تهران، به‌درستی می‌تواند الگویی برای دولت‌ها و شهرداری سایر کلانشهرها باشد که همه اطلاعات‌شان را با شهروندان به اشتراک بگذارند و اجازه ندهند رانت اطلاعاتی و مفاسد مرتبط با آن شکل گیرد.

عملکرد شهرداری تهران در این دوره، با درنظرگرفتن بدهکاری‌های کلان به ارث رسیده از گذشته و پرهیز از شهرفروشی و مشکلات عامدانه ایجاد شده درخصوص ثبات مدیریت شهری، عملکرد خوب و قابل دفاعی بوده است. برنامه سه‌شنبه‌های بدون خودرو و ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری، با وجود همه موانع و مشکلات، به خوبی دنبال شده است. طرح ترافیک، اینترنتی شده و شهروندان به راحتی و عادلانه‌تر از گذشته، امکان بهره‌مندی از امکانات آن را یافته‌اند. خطوط مترو، با وجود مشکلات مالی انباشته شده، به خوبی اداره شده و رضایتمندی شهروندان را با کاهش سرفاصله حرکت قطارها و نظم و امنیت در سرویس‌دهی، جلب کرده است. ضمن اینکه بخش جنوبی خط 6 برای بهره‌برداری آماده شده است. همچنین تحول مهمی در بخش مطالعات و پژوهش‌های شهرداری تهران به‌وجود آمده است. در مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، پژوهشگران متعددی درباره موضوعات کاربردی و لازم مدیریت شهری، به‌ویژه در زمینه اقتصاد شهری، پسماند و بحران‌های شهری، دست به تحقیق زده‌اند که نتایج آن علاوه بر تهران، در همه کلانشهرهای کشور قابل استفاده است. فعالیت پرشور مدیران جوان، باسواد و باانگیزه در این بخش، بسیار جالب و دیدنی است. اکنون یک سال از عمر شورای شهر تهران باقی مانده است. در این مدت، ضرورت دارد ضمن ارتباط مؤثر با شهروندان، کارهای انجام شده برای مردم بیشتر تبیین شود. حضور در مساجد، مدارس، سازمان‌های مردم‌نهاد، بوستان‌ها و مراکز عمومی، برای تحکیم ارتباط با مردم و توضیح اقدامات، قطعاً مفید و مؤثر است. فرصت خدمتگزاری به شهروندان، موهبتی است که اصلاح‌طلبان باید قدر آن را بیشتر بدانند. 

منبع:همشهری آنلاین

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز