ویتامینی که باعث سکته می شود

۱۳۹۹/۰۳/۲۵ - ۰۵:۰۲:۳۳
کد خبر: ۱۰۱۵۰۱۸
ویتامینی که باعث سکته می شود
زیاده روی در مصرف مکمل های ویتامین e می تواند تا 20 درصد خطر ابتلا به سکته را نزدیک تر کند.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های خبرگزاری برنا؛ میزان مصرف مجاز این ویتامین 12 میلی گرم است، مصرف بین 50 تا 500 میلی گرم در روز این ویتامین که از طریق مکمل ها وارد بدن می شود باعث پاره شدن رگ های مغزی می گردد که در نهایت منجر به سکته شده و عواقب بسیار بدی را به همراه دارد. البته نتایج تحقیقاتی که در نشریه پزشکی بریتانیا منتشر شده آمده است مصرف ویتامین e می تواند خطر ابتلا به نوع خاصی از سکته مغزی را که بر اثر مسدود شدن رگ های خونی به وجود می آید تا 10 درصد کاهش دهد. اما در مجموع دانشمندان اعلام کردند مضرات مصرف بیش از حد مکمل های ویتامین e بسیار بیشتر از فواید آن است.میلیون ها نفر در بریتانیا از مکمل های ویتامین e استفاده می کنند که به شکل خالص یا به صورت ترکیب با ویتامین های دیگر به شکل قرص های مولتی ویتامین عرضه می شوند.

ویتامین e یکی از آنتی اکسیدان های قدرتمند است که به اعتقاد دانشمندان از ابتلا به بیماری های قلبی پیشگیری می کند و به قوی تر شدن و افزایش انعطاف دیواره های رگ های قلبی کمک شایانی می کند.دانشمندان معتقدند بهترین روش برای پیشگیری از ابتلا به سکته قلبی ورزش کردن، داشتن رژیم غذایی مناسب و چک کردن مرتب فشارخون است. سکته یکی از شایع ترین علل مرگ و میر در جهان است.

مهم ترین علت بروز سکته مسدود شدن یا پاره شدن رگ های مغزی هستند به این ترتیب روند خون رسانی به سلول های مغزی متوقف شده و سلول های مغزی دچار آسیب جدی می شوند.  گفته می شود ویتامین e یک آنتی اکسیدان است که از سلول ها در برابر مولکول هایی به نام رادیکال های آزاد محافظت می کند؛ اما محققان آمریکایی حدس می زنند که ویتامین e در دوزهای بالا می تواند به عنوان یک اکسیدکننده نیز عمل کند و باعث اکسیداسیون شود و در نتیجه به سلول ها آسیب بزند. محققان در این مطالعه مدت چهار سال متوسط مصرف روزانه ویتامین c و اسیدفولیک و مکمل های ویتامین e را در افراد 50 تا 76 ساله بررسی کردند.

در طول مدت این مطالعه 521 نفر به سرطان ریه مبتلا شدند. عوامل سیگار، سوابق خانوادگی و سن، همه ارتباط حیرت آوری با خطر ابتلا به سرطان داشتند. همچنین در این مطالعه دیده شد که مصرف ویتامین c یا اسیدفولیک تأثیری در ابتلا به سرطان ریه ندارد اما مصرف ویتامین e در ابتلا به این سرطان موثر است.محققان از دیدگاه هایی جدید، یافته های خود را ارزیابی کرده و به این نتیجه رسیدند که ظرف 10 سال، به ازای مصرف هر یک صد میلی گرم ویتامین e در روز، خطر ابتلا به سرطان ریه 7 درصد دیگر افزایش می یابد. مصرف ویتامین e در میان سیگاری ها چشمگیر است اما تنها به آن ها محدود نمی شود.

4 ویتامین محلول در چربی عبارتند از :ویتامین a,k ,d,e.لازم است در افراد آسیب پذیر مانند زنان باردار و شیرده، کودکان و سالمندان مصرف مکمل های غذایی با احتیاط بیشتری همراه باشد.

نظر شما