"جعبه سیاه متواری" خواب را از چشمان بن‌سلمان ربوده است

۱۳۹۹/۰۴/۰۶ - ۰۱:۵۸:۱۸
کد خبر: ۱۰۲۰۲۵۵
موضوع "سعد الجبری" عنصر فراری اطلاعات سعودی و مشاور محمد بن نایف ولی عهد سابق عربستان به دنبال استمداد خانواده الجبری از دولت و قانون‌گذاران آمریکا و کانادا جهت اعمال فشار به عربستان برای آزادی دو فرزند بازداشتی وی، بار دیگر در صدر خبرها قرار گرفته است. ریاض دو فرزند الجبری را با هدف تحت فشار قرار دادن وی برای بازگشت از کانادا به عربستان، بازداشت کرده است.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های خبرگزاری برنا؛ این شخصیت که قبلا افسر رابط سرویس اطلاعات سعودی بود طبق گزارش‌های رسانه‌های غربی، به دلیل حضور بلندمدت در این ماموریت حساس سلسله اطلاعات و محرمانه‌‎هایی دارد که "محمد بن‌سلمان" ولیعهد را آشفته و مضطرب کرده است به‌ویژه اطلاعاتی درباره فعالیت‌های اعضای خاندان حاکم از جمله شخص محمد بن‌سلمان و پدرش "سلمان".

شاید بزرگ‌ترین مشکل سعد الجبری این باشد که او همپیمان دوست بسیار نزدیک "محمد بن نایف"( ولیعهد سابق" است که در حال حاضر تحت اقامت اجباری قرار دارد و به عنوان مهم‌ترین دغدغه محمد بن‌سلمان و مانعی در مقابل نشستن او بر کرسی پادشاهی تبدیل شده است. اختلاف محمد بن سلمان و سعد الجبری بعد از آن ایجاد شد که این عنصر اطلاعاتی- به دستور محمد بن نایف- با "جان برنان" مدیر وقت سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا دیداری انجام داد. الجبری هچنین با "فیلیپ هاموند" وزیر خارجه وقت انگلیس نیز دیداری داشت، او همچنین درباره جنگ یمن شدیدا هشدار داده است.

ناظران می‌گویند که کمپین فشار علیه الجبری، بعد از بازداشت دختر و پسرش و بی‌اطلاعی خانواده از وضعیت انها وارد مرحله جدیدی شده است؛ چرا که الجبری اطلاعات مهمی در ارتباط با فساد و جنایات خاندان سلطنتی سعودی دارد. در این‌باره یکی از مسئولان سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا می‌گوید: "پرونده‌‌های الجبری حاوی اطلاعاتی درباره تمامی رفتارهای نامناسب اعضای خاندان، از جمله جنایت‌های آنهاست." شاید همین امر، دلیل ترس از الجبری است که خارج از کنترل بن‌سلمان قرار دارد و این شاهزاده در تلاش برای بازگرداندن وی به کشور است.

البته این نخستین بار نیست که محمد بن‌سلمان منتقدان و مخالفانش را تحت فشار قرار می‌گذارد. "جمال خاشقجی" روزنامه‌نگار منتقد که به طرز فجیعی در کنسولگری سعودی در استانبول به قتل رسید، نمونه بارز سرکوب منتقدان است و تبعات این قتل همچنان دامن‌گیر محمد بن‌سلمان است و پرونده این قتل در نزد افکاری عمومی و نهادهای حقوق بشری باز است.

ناظران بر این باورند که رسوایی قتل خاشقجی، تا حدودی بن‌سلمان را در سرکوب مخالفانش کنترل کرده است، در غیر اینصورت بیشتر این مخالفان سرنوشتی مشابه سرنوشت خاشقجی را داشتند که در آن تیم ترور سعودی جسد خاشقجی را با اره تکه‌تکه کرد.

منبع:العالم

نظر شما