با گیاهان شادی آوری که استرس را از شما دور می‌کنند آشنا شوید

۱۳۹۹/۰۴/۰۹ - ۰۸:۰۳:۰۶
کد خبر: ۱۰۲۱۷۰۶
برخی گیاهان علاوه بر داشتن طعم خوب و دلچسب ذهنتان را آرام کرده و سرحالتان می‌آورند.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ محمدرضا حاجی حیدری، متخصص طب سنتی؛ درباره مصرف دمنوش‌های شادی آور اظهار کرد: گیاهان خواص متعددی دارند که بدن را در مسیر سلامتی و تندرستی قرار می‌دهند و به درمان بسیاری از ناخوشی‌ها و مشکلات کمک می‌کنند. بعضی از این گیاهان می‌توانند احساس آرامش، آسودگی و خوشی ایجاد کنند.

او افزود: اغلب گیاهان دارویی خوش عطر و بو مانند بادرنجبویه، گل گاو زبان و گل محمدی اثرات مفرح و شادی آور دارند که مصرف آنها به میزان تعادل توصیه می‌شود.

حاجی حیدری با بیان اینکه از دیدگاه طب سنتی ایران سه عضو اصلی در بدن وجود دارد، تاکید کرد: در اصطلاح به این ۳ عضو اعضای رئیسه گفته می‌شود که شامل قلب، کبد و  مغز است. حالت روحی و روانی انسان عمدتا مربوط به دو عضو قلب و مغز است، بنابراین مصر گیاهانی که حالت شادی آور دارند، باعث انبساط روح و برطرف کردن ضعف، کسالت و افسردگی در افراد خواهد شد و عملکرد قلب را که منشا حیات و انرژی است، ارتقا می‌دهد.

او افزود: دمنوش‌ها هر یک خواص مخصوص خود را دارند که در ترکیب با هم یک نوشیدنی آرامبخش و شادی‌آور برایتان خواهد بود.

گیاهانی برای رفع خستگی

این متخصص طب سنتی ادامه داد: داروهای شادی آور در طب سنتی مانند بادرنجبویه، گل گاو زبان و گل محمدی اغلب منشا گیاهی داشته و برخی دیگر از گیاهان از قبیل مشک، ابریشم، مروارید و طلا منشا حیوانی و معدنی دارند. این دارو‌ها با مکانیسم‌های مختلفی باعث ایجاد شادی و نشاط می‌شوند.

حاجی حیدری گفت: از مهمترین گیاهان در دسترس می‌توان به بادرنجبویه، گل گاو زبان و اسطوخودوس اشاره کرد که معمولا به صورت دمنوش می‌توان روزی یک تا دو لیوان از آن را مصرف کرد.

او ادامه داد: استشمام عصاره خوش عطر گل محمدی و یا بوییدن مشک و عنبر حالت شادی آور داشته و انرژی و نشاط را افزایش می‌دهد.

این متخصص طب سنتی با اشاره به ارتباط استشمام عطر خوش بو و کاهش غم در افراد، بیان کرد: عطر‌ها و رایحه­‌های خوشبو تاثیر بسیار زیادی بر روی سلول­های مغزی می‌گذارد و موجی از افکار مثبت را در فرد ایجاد کرده، در نتیجه باعث کاهش استرس در فرد می­‌شود.

او تصریح کرد: از گیاهان شادی آور دیگر می‌توان به دارچین، هل، زعفران و میوه هایی مانند انار و سیب اشاره کرد. توصیه می شود قبل از مصرف سیب، ابتدا آن را بوییده و سپس میل کنید چرا که بوییدن آن باعث تقویت مغز و حواس شده و حالت نشاط آوری نیز خواهد داشت.

منبع:باشگاه خبرنگاران

نظر شما
پرونده ویژه