تغییر فرم ویروس کرونا مانعی برای دستیابی به واکسن

۱۳۹۹/۰۴/۱۷ - ۲۲:۰۳:۱۲
کد خبر: ۱۰۲۶۱۸۴
تغییر فرم ویروس کرونا مانعی برای دستیابی به واکسن
روز گذشته عضو دیگری از خانواده کرونا ویروس به جامعه جهانی معرفی شد، دانشمندان نام این عضو جدید را "فرم G" نامگذاری کردند.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های خبرگزاری برنا؛ ایسنا نوشت: پروفسور قاسم آهنگری، متخصص ایمونوژنتیک و استاد تمام دپارتمان ژنتیک پزشکی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری تغییر فرم ویروس کرونا را یکی از چالش های جهانی محققان در مواجه با آن ذکر کرد و ادامه داد: این تغییر فرم موجب شده که در ابتدا با فرم های A، B، C و D سروکار داشتیم و روز گذشته نیز فرم G این ویروس از سوی محققان آمریکایی گزارش شد از این رو متخصصان به این امر واقف شدند که دستیابی به یک واحد واکسن جدید که بتواند محافظت ایمنی کامل در برابر این ویروس ایجاد کند در آینده نزدیک محقق نخواهد شد.

آهنگری با تاکید بر اینکه سلول‌های سیستم ایمنی، بدن را در برابر ویروس ایمن نگه می‌دارند، گفت: این در حالی است که یکی از علایمی که موجب عدم کارایی سیستم ایمنی بدن می‌شود و نمی‌توانیم آن را از بین ببریم "لنفوسیتوپنی" (اختلالی است که در آن لنفوسیت کافی در خون وجود ندارد) است. این به معنای آن است که کرونا ویروسسلول‌هایی که باید در بدن را در برابر ویروس ایمنی ایجاد کنند، هدف قرار می‌دهد و این امر موجب کاهش گلبول‌های سفید خواهد شد. در صورتی که سلول‌های سفید سربازان ایمنی بدن ما هستند و باید ما را در برابر عوامل بیماری‌زا محافظت کند.

استاد تمام دپارتمان ژنتیک پزشکی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با بیان اینکه این ویروس با اختلالات ناخواسته‌ای که در سیستم ایمنی  ایجاد می‌کند باعث گسترش بیماری و مرگ و میر مبتلایان می‌شود، افزود: این وضعیت در حالی است که در ماه‌های اخیر در سطح جهانی و هم در سطح کشور اخباری در زمینه تولید واکسن منتشر می‌شود که این اخبار گاهی اوقات کاربردهای علمی ندارد و بیشتر برای تحت الشعاع قرار دادن سایر مسایل است ولی محققان و متخصصان جهانی در این زمینه مطلع هستند که امکان دستیابی به واکسن اختصاصی برای این نوع از رترویروس‌ها (کووید-19) در آینده نزدیک وجود ندارد و افق‌های نزدیکی نیز برای کشف واکسن کرونا متصور نیستند.

وی به تجربیات برخی از کشورها در این زمینه اشاره کرد و گفت: با توجه به مشکلات ایجاد شده در انگلستان به دلیل شیوع کرونا ویروس، اخیرا مجلس، رییس کمیته واکسن این کشور را مامور کرد که گزارش کاملی در زمینه واقعیات موجود در زمینه تولید واکسن ارائه دهد.

آهنگری اضافه کرد: در این گزارش آورده شده است که دسترسی به این واکسن که بر طبق استانداردهای سازمان بهداشت جهانی باشد و ایمنی کاملی ایجاد کند، وجود ندارد و واکسن‌هایی که برای ویروس کووید-19 ارائه می شود ایمنی کاملی را ایجاد نخواهد کرد.

نظر شما
پرونده ویژه