نقش آمریکا در جنگ یمن چیست؟

۱۳۹۹/۰۴/۱۸ - ۱۳:۴۵:۳۷
کد خبر: ۱۰۲۶۵۰۶
طبق اعترافات قبلی وزارت دفاع آمریکا، این کشور نظامیانی در یمن مستقر کرده است تا از عملیات لجستیکی و اطلاعاتی ائتلاف و نیز تامین امنیت مرز‌های سعودی حمایت کنند.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های خبرگزاری برنا؛ بار دیگر، شواهدی از مشارکت ایالات متحده در جنگ علیه یمن خبر می‌دهد و ماهیت نقش آمریکا در این جنگ را مورد تأکید قرار می‌دهد، مشارکت آمریکا در این جنگ از طریق پشتیبانی و حمایت تسلیحاتی و لجستیکی از نیرو‌های متجاوز بر هیچ کسی پوشیده نیست.

شواهد جدید درباره مشارکت آمریکا این‌بار از سوی نیرو‌های مسلح یمن اعلام شد که طی آن، از کشف مقادیر زیادی که بر روی آن‌ها نشان "آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا" درج شده، در جریان درگیری‌های نظامی در استان البیضاء خبر داد؛ هر چند پیشتر نیز مقادیری از انواع تسلیحات آمریکایی در مناطق و دیگر جبهه‌های جنگ کشف شده است و همین امر نقش آمریکا و این آژانس را در جنگ یمن برملا می‌سازد.

نیرو‌های مسلح یمن در بیانیه خود همچنین خاطرنشان کرد که واشنگتن به حمایت نظامی، لجستیکی و اطلاعاتی از ائتلاف متجاوز در جنگش علیه یمن بسنده نکرده بلکه حتی از برخی سازمان‌ها که نقش جمع‌آوری اطلاعات با شعار‌های بشردوستانه در یمن را داشته حمایت و آن‌ها را تأمین مالی می‌کرده است.

آنچه که کشف شده، موضع صنعا را تقویت می‌کند که بار‌ها تأکید کرده است نظام آمریکا پشت تجاوز علیه یمن قرار دارد و بر جنایت‌های ائتلاف متجاوز علیه ملت یمن سرپوش می‌گذارد و آمریکا همچنین از طریق حمایت از اذناب منطقه‌ای، یعنی رژیم‌های سعودی و امارات، پشت تداوم جنگ و محاصره یمن قرار دارد.

به طور کلی، نقش آمریکا در جنگ یمن از نخستین لحظات آغاز این جنگ کاملا واضح بود. به دنبال گزارش‌ها درباره قرارداد تسلیحاتی میلیارد‌ها دلاری آمریکا و رژیم سعودی و آموزش نظامی نیرو‌های ائتلاف سعودی- اماراتی توسط آمریکا، مجلس نمایندگان آمریکا با تصویب پیش‌نویس قطعنامه‌ای مبنی بر توقف حمایت نظامی واشنگتن از ائتلاف سعودی علیه یمن، از دولت دونالد ترامپ خواست که نیرو‌های آمریکایی شرکت کننده در جنگ جاری یمن را خارج کند.

جنگ یمن که بیش از ۵ سال و با حمایت تسلیحاتی گسترده غرب به طول انجامیده است، خسارات چشمگیری بر جای گذاشته و جان هزاران غیرنظامی را گرفته است. بار‌ها تیم کارشناسان سازمان ملل که مامور رصد موارد نقض حقوق بشر هستند، از کشور‌های صادر کننده سلاح- آمریکا، انگلیس و فرانسه- به اعضای ائتلاف علیه یمن انتقاد کرده و این اقدام را عاملی برای تداوم این جنگ خونین اعلام کرده است.

بار‌ها اطلاعات و شواهد ماهیت مشارکت آمریکا از جمله ارسال محرمانه تجهیزات جنگی و تسلیحات از طریق کشتی سعودی به بندر عدن در جنوب یمن را مورد تأیید قرار داده است. طبق اعترافات قبلی وزارت دفاع آمریکا، این کشور نظامیانی در یمن مستقر کرده است تا از عملیات لجستیکی و اطلاعاتی ائتلاف و نیز تامین امنیت مرز‌های سعودی حمایت کنند؛ این بدان معناست که برای همگان ماهیت نقش آمریکا در مدیریت این جنگ محرز شده است و بیانیه اخیر ارتش یمن درباره این نقش، ایالات متحده را در موضعی دشوار در سطح جهانی قرار داده است که می‌تواند صدای معترضان به پروژه‌ها و اقدامات خصمانه آن علیه ملت یمن را بلندتر کند.

منبع: العالم

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز