کارشناس و استاد دانشگاه چین

همه مردم باید این بیماری خطرناک را جدی بگیرند

۱۳۹۹/۰۴/۲۲ - ۲۳:۱۰:۳۵
کد خبر: ۱۰۲۸۴۱۴
این ویروس، همه از جمله جوانان و کودکان را هم آلوده می‌کند.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های خبرگزاری برنا به نقل از  شبکه تلویزیونی سی ان ان؛ شیان گریفیس، استاد دانشگاه چین در هنگ کنگ که در راس بررسی‌های هنگ کنگ درباره شیوع سارس در سال ۲۰۰۳ قرار داشت، گفت: بیماری کووید ۱۹ را در صورتی می‌توان کنترل کرد که همگی ما، آن را جدی بگیریم و تدابیر پیشگیرانه همچون شستن مداوم دست ها، ماسک زدن و حفظ فاصله اجتماعی را فراموش نکنیم. 

بنا بر اعلام دانشگاه جانز هاپکینز، مجموع شمار مبتلایان به کووید ۱۹ در آمریکا به بیش از سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر رسیده است. ۲۴ ایالت از افزایش مبتلایان خبر داده اند که در این تصویر با رنگ قرمز و نارنجی مشخص شده اند. تگزاس، ویسکانسین و کارولینای جنوبی از نظر افزایش روزانه مبتلایان رکورد زدند. بر اساس دستورالعمل‌های جدید مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا بالغ بر ۴۰ درصد مبتلایان ممکن است اصلاً هیچ علائمی نداشته باشند. با این حال هنوز هم می‌توانند ویروس را به دیگران منتقل کنند.
شیان گریفیس، استاد دانشگاه چین در هنگ کنگ که در راس بررسی‌های هنگ کنگ درباره شیوع سارس در سال ۲۰۰۳ قرار داشت درباره افزایش روزانه مبتلایان در آمریکا گفت: این امر نشان می‌دهد که هیچ کنترلی بر روی این ویروس وجود ندارد. این بیماری همه گیر رو به گسترش است و افزایش روزانه شمار مبتلایان، بی سابقه است. شرایط بسیار وخیمی است. چون روشن است که کووید-۱۹ جان افراد را می‌گیرد؛ به ویژه در ایالت‌های قرمزی که در این نقشه دیده می‌شود.
وی درباره تدابیری که ایالت‌هایی همچون فلوریدا، لوئیزیانا و کارولینای جنوبی باید برای معکوس کردن روند فزاینده شیوع بیماری انجام دهند، گفت: فکر می‌کنم باید این پیام صریح را منتشر کنیم که این، یک بیماری جدی و خطرناک است. اما به نظر می‌رسد مردم، این بیماری را جدی نمی‌گیرند. حتی چیز‌هایی درباره «کووید پارتی» شنیدم. مسخره است که فکر کنیم این بیماری، خطرناک نیست. تک تک ما ممکن است به این بیماری مبتلا شویم. احتمال ابتلای سالمندان و افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، بیشتر است. اما در عین حال جوانان هم ممکن است مبتلا شوند و ابتلا به این بیماری، پیامد‌های درازمدتی دارد؛ بنابراین مهم است ببینیم که ما به عنوان یک فرد، چه کاری می‌توانیم انجام دهیم و مقامات چه کاری از دستشان بر می‌آید. مردم باید به خاطر داشته باشند که فاصله اجتماعی را رعایت و بهداشت عمومی را رعایت کنند. من خودم شخصاً ماسک زدن را توصیه می‌کنم. در مورد ایالت‌ها هم ما واقعاً باید ببینیم چه تدابیری برای اعمال محدودیت‌ها به منظور توقف شیوع هر چه بیشتر این بیماری اتخاذ می‌شود. چون به نظرمی رسد ویروس، پیوسته در حال شیوع است و با نزدیک شدن به فصل زمستان، موارد ابتلا به آنفلوانزا هم به آن افزوده می‌شود.
دکتر گریفیتس درباره پیچیده‌تر شدن اوضاع با توجه به بیمارانی که گفته می‌شود، ممکن است هیچ علائمی نداشته باشند، گفت: این بدان معناست که با وجود نداشتن علائم، باز هم امکان انتقال ویروس از طریق شما وجود دارد و اگر در تماس نزدیک با یک فرد آسیب پذیر قرار بگیرید، در آن صورت او نیز مبتلا می‌شود یا شاید مبتلا شود؛ بنابراین تک تک ما باید اقدامات احتیاطی همچون شستن دست ها، ماسک زدن، رعایت فاصله اجتماعی و نزدیک نشدن به افراد را فراموش نکنیم. همچنین وقتی برای خرید یا غذا خوردن بیرون می‌رویم یا وقتی با دوستانمان هستیم به یاد داشته باشیم که شاید علائم نداشته باشیم، اما ممکن است ناقل باشیم.
وی در پاسخ به سؤال مجری درباره مدت زمانی که ممکن است این وضعیت در آمریکا طول بکشد، گفت: این امر، بستگی به این دارد که چه تدابیری اتخاذ می‌شود. به همین علت بر اقدامات پیشگیرانه تاکید می‌کنم. ما می‌توانیم امیدوار به تولید واکسن باشیم، اما هنوز واکسنی تولید نشده و مسئله دیگر آن است که چه کسانی به واکسن دسترسی پیدا خواهند کرد؛ بنابراین تولید واکسن الزاماً راه پیش رو نیست. ما روز به روز در درمان بیماران، عملکرد بهتری داریم، اما بسیاری از بیمارستان‌ها تحت فشار هستند. همه چیز به تدابیر پیشگیرانه در حفظ بهداشت عمومی بستگی دارد. اگر شما علائمی مشاهده می‌کنید، آزمایش بدهید، خود را قرنطینه کنید و مطمئن شوید افرادی که با شما در تماس بوده اند، آزمایش بدهند و قرنطینه شوند. به این ترتیب می‌توانید زنجیره سرایت بیماری را قطع کنیم. چون این کاری است که لازم است برای مقابله با افزایش شدید شیوع بیماری در مکان‌های مختلف انجام دهیم.
وی در پاسخ به سؤال مجری درباره فشار بر بیمارستان‌ها از جمله بیمارستان‌های میامی-دِید در ایالت فلوریدا که با افزایش شدید بیماران و کمبود کارکنان بهداشتی رو به روست و شرایط تاریخی که آمریکا ممکن است با آن رو به رو شود هم گفت: مسئله ناخوشایند آن است که ما در ووهان چین-جایی این بیماری ماه ژانویه در آن آغاز شد- شاهد فشار شدید بر بیمارستان‌ها بودیم و کارکنانی که به خاطر خطر زیاد شیوع ویروس کرونا، خودشان هم بیمار شدند. واقعیت آن است که امکان از پای درآمدن نظام بهداشتی وجود دارد؛ همانطور که در شمال ایتالیا این اتفاق افتاد؛ بنابراین ایالت‌ها نمی‌توانند به پیام‌هایی که این رویداد‌ها داشتند، بی اعتنا باشند. این مایه تاسف است. اگر نتوانید این بیماری را مهار کنید، به تدریج با به اتمام رسیدن تجهیزات حفاظتی و دستگاه‌های تنفس رو به می‌شوید. همچنین مسئله وحشتناک آن است که مجبور می‌شوید در رسیدگی و مراقبت از بیماران، بعضی‌ها را در اولویت قرار دهید. همه این‌ها مسائل اضطراب آوری هستند. این، بیماری جدی و خطرناکی است و مردم باید ببینند چطور از ابتلا به بیماری پیشگیری کنند و چگونه به بهترین نحو، این کار را انجام دهند.
وی افزود: باید این پیام صریح را به همه انتقال دهیم که این ویروس، همه از جمله جوانان و کودکان را هم آلوده می‌کند؛ بنابراین این، بیماری جدی و خطرناکی است و در صورتی می‌توان آن را کنترل کرد که همه ما آن را جدی بگیریم. این، یک بیماری واقعی است. به اوضاع برزیل، مکزیک، اندونزی، پاکستان و هند نگاه کنید. همه آن‌ها می‌گویند شمار مبتلایان و تلفاتشان رو به افزایش است و تلفات در میان گروه‌های آسیب پذیر و سالمندان، بسیار بیشتر است؛ بنابراین جوانان اگر به خاطر خودشان هم که نشده است، اما باید برای حفاظت از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ هایشان، این تدابیر احتیاطی را رعایت کنند.
 
منبع:خبرگزاری صداوسیما
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز