انتشار جزییات کارآزمایی اولیه واکسن کرونا

۱۳۹۹/۰۴/۲۵ - ۰۹:۲۹:۳۳
کد خبر: ۱۰۲۹۵۴۴
انتشار جزییات کارآزمایی اولیه واکسن کرونا
واکسن کرونا که شرکت «مدرنا» آن را تولید می‌کند، پادتن کافی را علیه کووید-19 در بدن ایجاد می‌کند و عوارضی جزئی به همراه دارد.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های خبرگزاری برنا به نقل از رویترز، دو ماه پس از بیانیه شرکت آمریکایی «مدرنا» در مورد واکسن آزمایشی آن برای مقابله با ویروس کرونا، حال جزئیات کارآزمایی بالینی روی ۴۵ نفر از داوطلبان منتشر شده که استقبال بخشی از جامعه علمی را به همراه آورده‌است.
مدیر اجرایی شرکت مدرنا اواخر اردیبهشت ماه اعلام کرده بود نتایج کارآزمایی فاز یک واکسن برای کووید-۱۹، نشان می‌دهد سیستم ایمنی بدن افراد تحت آزمایش، همان واکنشی را نشان داده که در افراد درمان‌شده دیده می‌شود.
این بیانیه بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های خبری داشت. اما جامعه علمی خواستار انتشار جزئیات شده بود تا خود در مورد آن، و ورای مسائل تجاری، قضاوت کند.
نتایج در ژورنال پزشکی نیوانگلند، نشریه تخصصی و معتبر داوری همتا در آمریکا، منتشر شده‌است.
این نتایج نشان می‌دهد پادتن کافی برای مقابله با ویروس کرونا در بدن همه ۴۵ داوطلب تولید شده‌است. همزمان در بسیاری از بیماران عوارض جانبی جزئی مشاهده شده‌است.
آنتونی فاوچی، پژوهشگر و پزشک سرشناس آمریکایی، از اعضای ارشد تیم مقابله با کووید-۱۹ در ایالات متحده، گفته نتایج «دلگرم‌کننده» است.
وی تأکید کرد: «داده‌ها واقعا خوب به‌نظر می‌رسند؛ عوارض جانبی شدیدی هم دیده نمی‌شود».
وب‌سایت تخصصی «استت نیوز» به‌نقل از بتی دیاموند، مدیر انستیتو پژوهش‌های پزشکی فینشتین در نیویورک، می‌گوید: «این قطعا آغاز خوبی‌ست. مسائل زیادی هم باقی نمانده که ما از آن‌ها بی‌خبر باشیم».
مدرنا وارد فاز بعدی کارآزمایی بالینی شده و در حال آزمایش واکسن روی ۶۰۰ داوطلب است.
بنا بر نتایج منتشرشده در ژورنال پزشکی نیوانگلند ۴۵ داوطلب کارآزمایی اولیه بین ۱۸ تا ۵۵ سال داشتند و دو بار در فاصله ۲۸ روز واکسینه شده‌اند.
پس از دور اول، تولید پادتن بیشتر از معمول بود، اما پس از دور دوم، یعنی تقریبا یک ماه بعد بود که میزان پادتن مقابله با کووید-۱۹ در تمامی داوطلبان، بیشتر از بسیاری از کسانی بود که قبلا بیمار شده و بدن خودشان پادتن کافی تولید کرده بود.
عوارض جانبی در بیش از نیمی از داوطلبان دیده شده، اما این عوارض آن‌چنان جدی نبود که جلوی ادامه آزمایش‌ها را بگیرد. عوارض جانبی عبارت بودند از سر درد، احساس خستگی، احساس لرز یا بدن درد.
شماری از پژوهشگران در عین حال گفته‌اند نتایج منتشرشده در ژورنال نیوانگلند، بیشتر به‌ این خاطر امیدوارکننده است، که یک یا شمار بیشتری واکسن تولید خواهد شد که از پیامدهای همه‌گیری جهانی کووید-۱۹ می‌کاهد.

نظر شما
پرونده ویژه