از ضدعفونی خانه تا تقویت سیستم ایمنی بدن با برگ این گیاه

۱۳۹۹/۰۴/۲۵ - ۲۰:۵۸:۲۸
کد خبر: ۱۰۲۹۹۵۱
از ضدعفونی خانه تا تقویت سیستم ایمنی بدن با برگ این گیاه
برگ‌های گیاه مریم‌گلی سرشار از ترکیبات آنتی‌اکسیدان است و به صورت چای نیز استفاده می‌شود، از مهم‌ترین خواص مریم گلی می‌توان به تقویت حافظه و تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های خبرگزاری برنا؛ در طب سنتی، صد‌ها سال است که برای سرماخوردگی و اختلالات گوارشی برگ‌های گیاه مریم‌گلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. آنتی‌اکسیدان‌هایی که داخل آن وجود دارد، سیستم دفاع بدنی را قوی کرده و مقاومت بدن را افزایش می‌دهد.

تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که این گیاه کلسترول بدن را نیز کم کرده و برای سلامت مغز و اعصاب و بهبود حافظه بسیار موثر و مفید است. این گیاه همیشه سبز دائمی متعلق به خانواده نعناعیان همراه با گیاهان نظیر پونه کوهی، رزماری، اسطوخودوس، ریحان و آویشن است.

از ضدعفونی خانه تا تقویت سیستم ایمنی بدن با برگ این گیاه

ارزش تغذیه‌ای مریم گلی

مریم‌گلی فواید سلامتی و خواص دارویی خود را مدیون ارزش مواد مغذی غنی خود است. این گیاه سرشار از ترکیبات شیمیایی مشتق شده از ویتامین‌ها، مواد معدنی و روغن است.

گیاه مریم‌گلی دارای ویتامین‌های A، C و B است. مریم گلی تازه و خشک منبع خوبی از مواد معدنی مانند پتاسیم، کلسیم، منگنز، منیزیم، روی، آهن و مس است.

فواید و خواص مریم‌گلی برای پوست

مریم‌گلی می‌تواند پوست شما را سالم و زیبا نگه دارد و مواد مشتق شده از ترکیبات شیمیایی، روغن‌های اسانس آن حاوی ویتامین‌هایی برای مراقبت از پوست هستند.

ضد پیری

آنتی‌اکسیدان‌ها نشانه‌های سالخوردگی مثل چین و چروک، خطوط ظریف و خال‌های پیری را معکوس می‌کنند. این آنتی‌اکسیدان‌ها از رادیکال‌های آزادی محافظت می‎کنند که به سلول‌های پوست آسیب می‎رسانند و سبب پیری پوست می‌شوند. این گیاه غنی از کلسیم و ویتامین A است که از پوست شما در برابر هجوم رادیکال‌های آزاد محافظت می‎کند و به بازسازی روزانه سلولی کمک می‌کند و باعث به حداقل رساندن و به تاخیر افتادن ظهور چین صورت می‌شود.

از ضدعفونی خانه تا تقویت سیستم ایمنی بدن با برگ این گیاه

تونر پوست‌های چرب

مریم‌گلی به عنوان یک تونر عالی با تنظیم تولید چربی عمل می‌کند. شما می‌توانید یک تونر خانگی را با جوشاندن یک قاشق مریم گلی در حدود ۲۵۰ میلی لیتر آب آماده کنید. ۳۰ دقیقه صبر کنید و بعد صافش کنید. آن را بعد از سرد شدن به صورت خود بزنید.

درمان مشکلات پوستی

خاصیت ضد باکتری این گیاه شگفت انگیز، از وقوع عفونت‌های پوستی جلوگیری می‌کند. همچنین دارای خواص ضدعفونی‌کننده و ضدالتهابی است که به درمان آکنه و نیز تسکین علایم اگزما و پسوریازیس کمک می‌کند.

گیاه مریم‌گلی برای درمان ریزش مو

از زمان باستان برای مبارزه با ریزش مو و طاسی استفاده می‌شده است. توصیه می‌شود که ۳ تا ۴ قطره روغنش را با مقادیر برابری از روغن رزماری و نعناع ترکیب کنید و با یک قاشق سوپخوری روغن زیتون رقیق کنید. پوست سر خود را دو بار در روز با آن ماساژ دهید.

از ضدعفونی خانه تا تقویت سیستم ایمنی بدن با برگ این گیاه

گیاه مریم‌گلی برای داشتن مو‌هایی براق

استفاده از چای مریم‌گلی را می‌توان برای درخشان کردن مو‌ها استفاده کرد. شما می‌توانید آن را با جوشاندن یک قاشق سوپخوری برگ‌های خشک مریم‌گلی در یک فنجان آب آماده کنید. این عصاره به درمان شوره سر کمک می‌کند.

گیاه مریم گلی برای تقویت رشد مو

ترکیبی از مریم‌گلی و رزماری بسیار عالی است و می‌تواند موی شما را ضخیم‌تر، محکم‌تر و قدرتمندتر کند. مریم گلی به ویژه در تقویت رشد موی جدید موثر است، چون گردش پوست سر را بهبود می‌بخشد و مواد مغذی بیشتری را برای کیسه‌های ترشحی مو تامین می‌کند. یک محلول شستشو از مریم‌گلی و رزماری را می‌توان با جوشاندن این دو گیاه در آب آماده کرد. این عصاره گیاهی می‌تواند کیفیت مو‌های شما را بهبود ببخشد و باعث احیای مو‌های خشک و نازک شود.

تیره‌کننده مو‌ها

مریم‌گلی می‌تواند برای تیره کردن و تشدید رنگ مو به کار رود. تنها کاری که باید بکنید این است که بعد از شامپو زدن، از آن استفاده کنید. دم کرده برگ‌های مریم گلی تازه می‌تواند مو‌های خاکستری را تیره کند و رنگ مو قهوه‌ای و یا سیاه را عمیق‌تر کند و به آن درخشندگی بدهد.

از ضدعفونی خانه تا تقویت سیستم ایمنی بدن با برگ این گیاه

درمان عرق کردن بیش از حد

مطالعه اخیر در آلمان نشان داده است که استفاده از عصاره برگ خشک و یا محلول برگ مریم‌گلی باعث کاهش عرق کردن تا حدود ۵۰ درصد می‌شود. مریم‌گلی عرق را خشک و به حذف بوی بدن کمک می‌کند.

درمان گلو درد

محلول مریم‌گلی در درمان گلو التهاب و لوزه و گلو زخم موثر است. برای این هدف، شما می‌توانید کمی از برگه‌های مریم‌گلی خشک را در مقداری آب بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید. معجون را صاف کنید و آن را با کمی عسل شیرین کنید. استفاده از آن دو بار در روز باعث آرامش خواهد شد.

گیاه مریم‌گلی برای سلامت دندان

این گیاه می‌تواند نقش مهمی در برنامه دندان پزشکی شما ایفا کند. از آن می‌توان به عنوان دهان‌شویه موثر در درمان بیماری‌های لثه، گلو و برفک استفاده کرد. اگر دچار مشکل هستید، می‌توانید به سادگی چای مریم‌گلی بخورید یا آن را در مکعب‌های یخ منجمد کنید. برای تسکین درد یکی از این مکعب‌ها را در دهان خود بریزید.

از ضدعفونی خانه تا تقویت سیستم ایمنی بدن با برگ این گیاه

درمان آسم

اثر ضدتشنجی مریم‌گلی باعث کاهش تنش در عضلات می‌شود و می‌تواند برای جلوگیری از حملات آسم مورد استفاده قرار گیرد. این بیماری در رفع گرفتگی مخاط در مجاری هوایی و جلوگیری از عفونت‌های ثانویه موثر است.

درمان افسردگی

محلول مریم‌گلی علاوه بر بهبود تمرکز و توجه، به مقابله با اندوه و افسردگی کمک می‌کند. همچنین مریم‌گلی اغلب به عنوان درمان طبیعی برای افسردگی استفاده می‌شود. نوشیدن یک فنجان چای مریم‌گلی روحیه شما را بهبود می‌دهد، در نتیجه به شما اطمینان می‌دهد که بر افکار منفی ناشی از افسردگی غلبه کنید.

از ضدعفونی خانه تا تقویت سیستم ایمنی بدن با برگ این گیاه

گیاه مریم‌گلی مفید برای قلب

دو قاشق چایخوری مریم گلی حاوی حدود ۲۰ میلی گرم کلسیم و مقدار زیادی پتاسیم است که برای عملکرد مناسب سیستم قلبی عروقی و حفظ ریتم ضربان قلب ضروری هستند. این گیاه فاقد کلسترول است و سدیم کمی دارد. از این رو، باید کسانی استفاده کنند که دارای مشکلات کلسترولی هستند تا از اختلالات قلبی و عروقی محافظت کنند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

مریم‌گلی دارای خواص ضدمیکروبی است و مصرف موضعی آن از بروز عفونت‌های باکتریایی و ویروسی جلوگیری می‌کند.

درمان سرفه

چای مریم‌گلی به عنوان یک راه حل برای سرفه کار می‌کند، زیرا دارای خاصیت خلط‌آوری و ضدالتهابی است. برای از بین بردن سرفه، گلودرد و یا شرایط مشابه از چای مریم گلی به طور مرتب مصرف کنید تا این که شرایط تسکین پیدا کند.

از ضدعفونی خانه تا تقویت سیستم ایمنی بدن با برگ این گیاه

چگونه می‌توان چای مریم‌گلی را تهیه کرد؟

برای تهیه چای مریم‌گلی، دو قاشق سوپخوری برگ‌های مریم‌گلی تازه یا یک قاشق سوپخوری برگ‌های خشک شده را به یک لیوان اضافه کنید. لیوان را با آب تقریباً جوش پر کنید. برای چند دقیقه روی آن را بپوشانید. چای را برای برداشتن برگ‌ها صاف کنید.

در بسیاری از فروشگاه‌های غذا‌های طبیعی می‌توان کیسه‌های چای مریم‌گلی را یافت. چای مریم‌گلی هم در مخلوط با چای معمولی یافت می‌شود.

ضدعفونی خانه با مریم‌گلی

سوزاندن مریم‌گلی ۹۴ درصد از باکتری‌های پیرامون را از بین می‌برد و برای ضدعفونی کردن هوای خانه مفید است. دانشمندان کشف کرده‌اند که سوزاندن مریم‌گلی در محیط خانه می‌تواند بسیاری از میکروب‌ها و باکتری‌های محیط شما را از بین ببرد و شما و خانواده‌تان از هوایی سالم و غیرآلوده تنفس کنید.

برای سوزاندن گیاه مریم‌گلی یک دسته گیاه خشک را با نخ به هم ببندید و انتهای آن با آتش روشن کنید و کمی فوت کنید تا دود کند. نتیجه چنین کاری پاک شدن هوای خانه شما از اکثر باکتری‌های بیماری‌زا است.

از ضدعفونی خانه تا تقویت سیستم ایمنی بدن با برگ این گیاه

برخلاف اکثر خوشبوکننده‌های شیمیایی این تصفیه کننده هوا ۱۰۰ درصد طبیعی است و به هیچ عنوان هیچ واکنش آلرژیکی برای افرادی که به عطر‌ها و بو‌ها حساسیت دارند به وجود نمی‌آورد.

در خانه‌های آپارتمانی که سرویس‌های بهداشتی در خانه قرار دارند و خانه‌هایی که افراد سیگاری در آن‌ها زندگی می‌کنند نیاز به پاکسازی محیط خانه بیشتر احساس می‌شود. اگر کودک در منزلتان دارید حتما این کار را انجام دهید تا کودک‌تان از باکتری‌های بیماری‌زا در امان بماند.

عوارض مریم‌گلی

مصرف مقدار زیاد مریم‌گلی در مدت طولانی سبب افزایش ضربان قلب، گرگرفتگی، خشکی دهان، تشنج و سرگیجه می‌شود.

منبع: فارس

نظر شما