۱۰ اشتباه رایج که وسایل خانه را نابود می کند

۱۳۹۹/۰۴/۲۶ - ۱۰:۱۳:۳۵
کد خبر: ۱۰۳۰۰۳۸
۱۰ اشتباه رایج که وسایل خانه را نابود می کند
گاهی اوقات ما برای تمیز کردن خانه از روش و موادی استفاده می‌کنیم که ناخواسته موجب فرسایش سریع و از بین رفتن وسایل خانه می‌شود.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های خبرگزاری برنا؛ خانه تمیز و بدون گرد و خاک برای ما آرامش خاطر می‌آورد. برای همین است وقتی که احساس اضطراب و دل‌شوره می‌کنیم یکی از راه‌های کنترل خود، تمیز کردن خانه است؛ اما ممکن است شیوه‌های نادرستی را به کار گیریم. در این صورت، خیلی زودتر از آنکه فکرش را بکنیم وسایل خانه غیر قابل استفاده می‌شوند و از شکل ظاهری مطلوب خود در می‌آیند.

۱. لکه فرش یا موکت با اسپری مخصوص (شامپو فرش) پاک نکنیم

شاید شما هم اسم شامپو فرش و انواع اسپری‌های مخصوص به گوشتان خورده باشد. این مواد که بر پایه مواد شیمیایی هستند. بعد از چندبار استفاده بافت فرش و موکت را از بین می‌برند و به مرور زمان باعث رنگ رفتگی و از دست دادن کیفیت فرش و موکت می‌شوند. شست و شوی مواد شیمیایی در موکت و مخصوصا فرش به راحتی نیست به همین خاطر اغلب بعد از شست و شو زود چرک می‌شوند. برای از بین بردن و پاک کردن لکه‌ها، از ماست استفاده کنید و بگذارید ۲۰ دقیقه بماند.

۲. چوب‌ها را با آب تمیز نکنیم

اگر روی سطح چوبی پرز یا کثیفی است به ۲ دلیل به هیچ عنوان آن‌ها را با آب تمیز نکنید؛

۱) پرز‌ها میان تراشه‌های باریک چوب می‌روند و ظاهر آن را برهم می‌زنند.

۲) چوب به علت طبیعی بودن، در مواجه با آب در بهترین حالت باد می‌کند و شکلی دفورمه به خود می‌گیرد که دیگر قابل جبران نیست.

اول با جارو برقی مواد زاید را از روی سطوح چوبی بردارید و سپس با دستمال نم سطح آن را تمیز کنید.

۳. استفاده نیمه خالی از ماشین ظرف‌شویی

استفاده‌ی نیمه خالی یعنی زمانی که ماشین ظرف‌شویی هنوز پر نشده است. استفاده‌های این چنینی، درصد خراب شدن ماشین را بالا می‌برند.

۴. شستن تابه و قابلمه‌های نچسب با سیم ظرف‌شویی

هیچگاه نباید قابلمه و تابه‌های نچسب را با سیم ظرف‌شویی بشوییم؛ زیرا باعث از بین رفتن لایه نچسب می‌شود و در هنگام پخت و پز عنصر فلور آزاد می‌کند. این عنصر به شدت سرطان زا است. بهتر است قبل از شستن چند دقیقه بگذارید روی حرارت، آب در قابلمه و تابه بجوشد که راحت‌تر شسته شوند.

۵. شستن سنگ طبیعی و  ظرف‌شویی با مواد اسیدی

مواد اسیدی مانند آبلیمو و موادی است که روی آن‌ها موادی با پیشوند اسیدیته یا اسید ثبت شده است. با این مواد سنگ‌های طبیعی به مرور زمان فرسایش می‌یابند.

۶. استفاده همیشگی از آب گرم برای شست و شوی لباس

استفاده همیشگی از آب گرم برای شستو شو باعث آسیب به بافت و رنگ لباس‌ها می‌شود. برخی از لباس‌ها را که رنگ‌های قرمز، نارنجی، مشکی، آبی و سبز پر رنگ را دارند باید با آب سرد شست؛ زیرا رنگ و رو رفتگی در این رنگ‌ها بیشتر در چشم می‌زند.

۷. استفاده از اسپری خوش‌بو کننده

استفاده از انواع اسپری‌های خوش‌بو کننده باعث پخش مواد شیمیایی در هوا می‌شود که به ریه و شش‌ها آسیب می‌رساند.

۸. برای از بین بردن لِرت از وایتکس استفاده نکنیم

علارغم تمیزکاری مرتب ما ممکن است سینک دست‌شویی و ظرف‌شویی لِرت شوند. به جای استفاده از مقدار زیاد وایتکس، از چند قطره جوهر نمک استفاده کنید.

۹. باز کردن لوله‌ها

برای باز کردن لوله‌ها و رفع گرفتگی آن‌ها بهتر از اسید استفاده نکنیم و اگر گرفتگی آن‌ها شدید نیست از یک نوشابه خانواده استفاده کنیم. استفاده مداوم از لوله بازکن‌ها به لوله کشی‌های داخلی آسیب می‌رساند.

۱۰. تمیز کردن مانیتور

برای تمیز کردن مانیتور کامپیوتر یا صفحه نمایشگر هر وسیله الکترونیکی، از دستمال نم استفاده کنید نه تمیز کننده‌های شیمیایی. دستمال را با آب داغ نم کنید و ۵ ثانیه بعد استفاده کنید. اگر مجبور به استفاده از پاک کننده‌های شیمیایی شدید بعد از آن حتما با دستمال نم آثار مواد شیمیایی را از روی مانیتور پاک کنید.

منبع: ایرنا

نظر شما
پرونده ویژه